Berlin nem szór szét vásárlói csekkeket

Válságra a legjobb gyógyír a vásárlás - több szociáldemokrata politikus e mottóval "szórna szét" a 82 millió lakosú Németországban vásárlási csekkeket, hogy így ösztönözzék fogyasztásra a polgárokat és fűtsék fel a recesszióba fordult gazdaságot. Angela Merkel (CDU) kancellár után most Peer Steinbrück (SPD) szövetségi pénzügyminiszter mondott kategorikusan nemet a saját pártja második vonalából származó ötletekre, amelyek értelmében 125-500 euró közötti csekkeket kaptak volna a németek.

Steinbrück elsősorban azzal érvelt, hogy a költségvetés nem engedheti meg magának 40 milliárd euró "elfüstölését". Berlinben arra emlékeztetnek, az itteni ipar helyzetén semmit se javítana, ha a németek a büdzsétől kapott csekkeket például a Távol-Keleten gyártott lapos tévékre költenék el. Gazdasági szakértők közül többen azt hangoztatják: a német fogyasztási szokások különböznek az angolszásztól, itt ismeretlen az államtól kapott fogyasztási csekkek kultúrája. Az más kérdés, hogy Európának reagálnia kell majd, ha Barack Obama elnöki beiktatása után több ezer dolláros állami támogatást ad, mondjuk újautó-vásárláshoz.

Némileg hasonló ösztönzőt a nagykoalíciós Merkel-kormány 23 milliárd eurós, 2012-ig futó konjunktúraélénkítő csomagja is tartalmaz. A német törvényhozásban most elfogadott csomag része, hogy a 2009 első fél évében vásárolt új autókra elengedik a gépjárműadót. Lakásfelújítás címén pedig 600 helyett 1200 eurót lehet leírni a személyi jövedelemadóból.

Norbert Walter, a Deutsche Bank vezető közgazdásza szerint mindez kevés. Walter akár négyszázalékos gazdasági viszszaesést is elképzelhetőnek tart jövőre, ezért sürgette, hogy a Merkel-kormány legfeljebb egy évre 2-3 százalékkal csökkentse a forgalmi adót. Berlinben ezt teljességgel kizárják: mind a CDU/CSU, mind az SPD számára politikai öngyilkossággal érne fel, ha a jövő szeptemberi Bundestag-választások előtt levinnék, majd ismét felemelnék az áfakulcsokat.

Közben a húzóágazatnak számító német autóipar komoly bajban van. Az ágazat termelésének 75 százaléka megy külföldre, de a globális pénzügyi válság miatt nemcsak Európában és Amerikában, hanem az orosz és a kínai piacon is csökkenő kereslettel kell szembenézniük. Németországban novemberben - az előző hónaphoz képest - 28 százalékkal kevesebb új autót adtak el, jövőre az idei 3,1 millióval szemben várhatóan alig 2,9 millió talál gazdára Európa vezető gazdaságában. Minden hetedik németországi munkahely az autó-ipartól függ, a beszállítókat nemcsak a gyári összeszerelő-szalagok, hanem a banki hitelezések leállása is súlyosan érinti.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.