Az autóipar motorjának kenőanyaga a hitel

Egy évet kell kibírni, és akkor van esély a túlélésre - nagyjából ezt bizonygatta a kecskeméti autóipari beszállító konferencián a gazdasági miniszter és a szervező ITD Hungary képviselője. Az autóiparban az elbocsátási hullám a beszállítóknál indult, mert az ő megrendeléseik csökkentek először.

- A magánszektor elbocsátóbb, az állam szolidárisabb, és segít a munkahelyek megtartásában - nyilatkozta Bajnai Gordon, és újólag megerősítette: nem változott a Daimler programja, felépül Kecskeméten az autógyár.

A Mercedes magyarországi szóvivője, Kozári Edina lapunknak elmondta, hogy továbbra is az eredeti terveknek megfelelően halad a 800 millió eurós beruházás, 2011-re felépül a gyár, és 2012-ben már százezer autó készül az új üzemben, mely 2500 embernek közvetlenül, beszállítókon át további 5-6 ezer embernek ad munkát.

Zombor Gábor, Kecskemét polgármestere lapunknak elmondta: lesz megfelelő szakembergárda, mert a Daimlerrel közösen kidolgozott képzési terv kész, garantáltan biztosítani fogja a szükséges közép- és felsőfokú munkatársakat. A helyi főiskolán már elkezdődött az intenzív németnyelv-oktatás, és 2009 áprilisában a Mercedes a kiválasztott 150-200 középszintű vezetőt Németországban képzi tovább. A polgármester a napokban volt Stuttgartban, ahol fel sem merült kétely a beruházással kapcsolatban. A leendő gyár helyén elkezdték az archeológia felmérést, februárban pedig indulnak a földmunkák.

Eberhard Gloger, a Daimler beszerzési igazgatója szerint az eddig döntően németországi telepekre központosított beszerzések után a kelet-európai térségre fókuszál a Mercedes, és marad az az elve, mely szerint az autógyártás közelében működnek az alkatrész-beszállítók. 2009-ben már toborozzák a szakembereket és beszállítókat.

Bajnai szerint a legnehezebb a 2009-es év első fele lesz, a második fél évben viszont a gyors reagálású országok és cégek jól jöhetnek ki a válságból, márpedig Magyarország tapasztalt a válságokban, és a túlélőképessége segíthet a túlélésben. Vannak reménykeltő ágazatok és beruházások, de a járműipar csak úgy élheti túl, ha az egymással versenyző cégek összefognak - állítja Bajnai. A miniszter szerint válsághelyzetben megnő az állam szerepe, a legroszszabb, ha szétesnek a rendszerek.

Az egyik legnagyobb ágazat a 110 ezer embert foglalkoztató járműipar, ahol hatszáz cég termeli az export 20 százalékát, ami évi 16 milliárd euró. Idén 3,5 millió motor és 350 ezer autó készült Magyarországon, ahonnan csak a BMW és a gyárat is felépítő Daimler 600-800 millió euró értékű terméket vásárol évente.

Bajnai autós hasonlattal illusztrálta a válságkezelést: a hitel a kenőanyaga a gazdaság motorját jelentő járműiparnak. Ha kevés a pénz, beszűkülnek a piacok és elvesznek a munkahelyek. Globálisan 20 százalékkal kevesebb a pénz, ezért a magyar kormány 1400 milliárd forintos likviditási csomaggal segíti a hitelszűkülés miatt nehéz helyzetbe kerülő vállalkozásokat. A dotáció arányát 17 százalékról 50 százalékra emelve akár 50 millió forintos támogatásokat ad a beszállítóknak fejlesztésre és munkahelyek megtartására.

Süveges Szabó László, az állami befektetésszervező ITDH üzletfejlesztési igazgatója szerint a jövő évet kell túlélni, egyébként aki Magyarországon helytáll, az versenyképes az elérhető piacokon, és ez igaz mind a hatszáz járműipari beszállító cégre.

Százmilliárdos kölcsönkeret a napi működés finanszírozására

Forgóeszköz-finanszírozásra, például anyagvásárlásra, árukészletek feltöltésére használható kedvezményes hitelt tesz elérhetővé a vállalkozásoknak jövő év elején a kormány - jelentette be Bajnai Gordon nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter a Vállalkozók Országos Szövetségének pénteki konferenciáján. A Magyar Fejlesztési Bank és a takarékszövetkezetek közreműködésével kidolgozott új hitelkerettel mintegy 100 milliárd forintot juttat el a kormány a kereskedelmi bankokon keresztül a vállalkozásoknak. A gazdasági válság hatására a kereskedelmi bankok sok vállalkozásnak nem újítják meg a forgóeszközhitelét, vagy csökkentik annak keretét, mert azt jellemzően kockázatosnak ítélik meg. A forgóeszközök kedvezményes hitellel való finanszírozására már ma is van lehetőségük a legkisebb vállalkozásoknak, hiszen már két kereskedelmi banknál és több hitelközvetítő szervezetnél is elérhető az uniós támogatású mikrohitel. E hitel esetében e célra 6 millió forintig kaphatnak alacsony kamattal bankkölcsönt a mikrovállalkozások. A gazdasági miniszter elmondta azt is, hogy az uniós pályázatoknál megemelik az automatikusan kifizetett előleg összegét. Januártól visszamenőleg is 40 százalék előleget kapnak az uniós támogatási szerződést aláírók, és azt az aláírástól számított 15 napon belül át is utalják számukra. Ötvenmillió forintig nem kérnek biztosítékot a cégektől, és a számukra elérhető támogatási arány 50 százalékra emelkedik. (MTI)

Egyelőre ennyi látszik a 2011-re felépülő kecskeméti Mercedes-gyárból
Egyelőre ennyi látszik a 2011-re felépülő kecskeméti Mercedes-gyárból
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.