Három hétre leáll a Skoda

Kényszerleállást rendelt el a Skoda a visszaeső értékesítések miatt, a szlovák és a lengyel vendégmunkások jó részének már felmondtak, és további leépítéseket terveznek. A szlovák autóipar is visszafogja a termelést. A magyar, lengyel és szlovák gyárak leállása aggodalomra ad okot északi szomszédunknál.

A globális pénzügyi válság a vártnál jóval nagyobb mértékben érinti a csehországi Skoda- gyárat, ezért december 18-tól három hétre teljesen leállunk - jelentette be Jaroslav Cerny, a mintegy 20 ezer alkalmazottat foglalkoztató Mladá Boleslav-i Skoda Auto szóvivője. Elsősorban Németországban - ahol külföldön a legtöbb Skodát adják el - és odahaza csökkent az érdeklődés a járműveik iránt, ezért kényszerültek erre a döntésre. Idén legalább 700 ezer Skodát kívántak értékesíteni, de a legjobb esetben is 690 ezret adnak el, ami azért még mindig 9,5 százalékkal több lenne, mint az egy évvel korábbi mennyiség.

A jövő esztendei kilátások sem kedvezőek. Ezért a kényszerszabadságon kívül mintegy 1500, jórészt lengyel és szlovák vendégmunkásnak már felmondtak, s az új esztendő első hónapjaiban további három- százalékos leépítést terveznek.

Súlyos gondokkal szembesül Skoda pozsonyi üzeme is, amely egyharmadára csökkentette az Octavia-gyártást. Ezt a típust a nagy kereslet miatt idén kezdték gyártani Szlovákia fővárosában, mert Mladá Boleslavban már nem volt kapacitás a további felfuttatására.

Az év végéig a tervezettnél kevesebb, mintegy 60 ezer Octavia fut le a pozsonyi gyártószalagról, jövőre legfeljebb 20 ezer. Talán már annyi sem, mert a lényegesen megcsappant keresletet alighanem a csehországi anyaüzem is képes lesz kielégíteni. Pozsonyban a lanyhuló érdeklődés miatt ideiglenesen leállítják a Audi Q7 szalagjait is. - A szlovákiai üzemrészlegünket az mentheti meg, ha az UP! új kisautót ott gyártanák, de erről még nincs végleges döntés - közölték a cég szlovákiai képviselői.

Szlovákiában a Zsolna (Zilina) mellett felépült Kia Motors Slovakia vezetői bejelentették, hogy egyelőre jövőre és 2010-re is évente 200 ezer gépkocsi összeszerelésével számolnak, holott a terv 100 ezerrel több volt. Emiatt nem indítják be a harmadik műszakot, hasonlóan a nagyszombati Peugeot-gyárhoz.

Mária Nováková, a Szlovákiai Gépkocsiipari Társulás titkára szerint az ország nagyobb megrázkódtatások nélkül vészelheti át a válságot, mert az itteni cégek jórészt kis- és közepes kategóriájú személyautókat gyártanak, a költségeik pedig lényegesen alacsonyabbak, mint Nyugaton. - Ágazatunkban a hazai havi átlagbér alig 800 euró, ami a németországi vagy a franciaországi hasonló mutatóknak mindössze az egynegyede - tette hozzá.

Északi szomszédainknál a Skoda Autóban tervezett leépítéseken kívül a legnagyobb aggodalmat az esztergomi és a komáromi bejelentés váltotta ki. Elsősorban a déli országrész magyarok lakta régióiban, ahonnan a becslések szerint tizenöt-húszezren ingáznak Magyarországra munkába. Pontos számot sehol sem tudtak mondani, mert a szlovákiai polgároknak az uniós csatlakozás óta már nem kell sem munkavállalási engedély, sem engedélyeztetési eljárás ahhoz, hogy a határ másik oldalán dolgozzanak. A szomszédos országból érkező vendégmunkások száma azonban a forint gyengülése, valamint a szlovákiai bérek fokozatos növekedése miatt hónapról hónapra csökken. Ennek ellenére aggódva várják a Magyar Suzuki és a komáromi Foxconn újabb közleményeit, amelyek már a leépítések módját részletezik.

A révkomáromi regionális munkaügyi hivatalban úgy vélik, hogy összesen több ezer szlovákiai munkavállaló kerülhet emiatt az utcára. A hivatal és a munkaközvetítő ügynökségek igyekeznek otthon elhelyezni őket, ami nem lesz egyszerű feladat, mert a déli régiókban kevés a munkalehetőség.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.