Menetrendet vált a MÁV-Start
Lázasan dolgozik a szabadkai nyomda a MÁV-Start 2009-es menetrendkönyvén: a vonatok két hét múlva életbe lépő közlekedési rendjét tartalmazó kiadvány még nem készült el. Akit már most érdekel, mikor jön majd a vonat december 14-től, a személyszállító cég honlapjáról letöltheti a menetrendet.
Az elektronikus változatból is kiderül: a MÁV-Start 2009-ben nem változtat teljesítményein. Miniszteri utasításra szerelvényei ahogy az idén, úgy jövőre is 85,736 millió vonatkilométert teljesíthetnek. Legfeljebb közlekedési rendjük tér majd el valamelyest az eddigitől. Látványos fejlesztések nem lesznek. Ami kevés mégis belefért, azért máshol járatmegszüntetésekkel, közlekedési korlátozásokkal fizetnek.
Arról, hogy a teljesítménykorlát egyet jelentene a vasúti személyszállítás költségeinek szinten tartásával, a MÁV-Start vezetői sincsenek meggyőződve. Mindenesetre a 2009-ben a tervezett 173 milliárd forintnál várhatóan 30 milliárddal szerényebb keretből gazdálkodó társaság az ország keleti felében meghúzta a nadrágszíjat.
A teljesítmények kordában tartását a kelet-magyarországi vonalakon két éve bevezetett ütemes menetrend - a szerelvények meghatározott, azonos időközönként közlekednek - felülvizsgálatával alapozták meg. A csúcsidőn kívül, illetve az iskolai tanítási szünetekben, napközben kihasználatlanul közlekedő vonatokat megszüntették. Vagy legalábbis korlátozták közlekedésüket.
A hétvégéken például kevesebb InterCity (IC) közlekedik majd Budapest és Miskolc között. De a többi között megszűnik a főváros és Somoskőújfalu közti gyorsvonatpár is. Az ezen a vonalon utazók kénytelenek lesznek Hatvanban átszállni. A Miskolc-Nyékládháza-Tiszaújváros-Tiszapalkonya-Erőmű viszonylatban törölnek a menetrendből minden InterPicy-járatot. A Nyíregyháza és Budapest-Nyugati pályaudvar viszonylatban pedig szombat déltől és vasárnap délig korlátozzák az InterCity-forgalmat.
A felszabaduló kapacitásokat a MÁV-Start a nyugat-magyarországi vasútvonalak ütemes közlekedésére fordítja. Így jövőre hét dunántúli viszonylatnál követik majd egymást azonos időközökben a szerelvények. A dunaújvárosi és a székesfehérvári vonalon az utazási igényekhez igazodó elővárosi ütemes menetrend lép életbe. A Budapest-Pécs és a Budapest- Székesfehérvár-Szombathely/ Zalaegerszeg vonalon kétórás lesz a járatrend üteme. Szombathely és Kőszeg között elővárosi ütemes menetrendet vezetnek be távolsági ráhordó funkcióval. A személyvonatok itt kétóránként járnak majd, a köztes órákban pedig gyorsított személyvonatok szállítják az utasokat.
A vonatra szállók közérzetét valamelyest javíthatja, hogy a MÁV fokozatosan szolgálatba állítja harmadik generációs InterCity-vagonjait. A jelenleg átlag 16 éves IC-kocsik mellett január végéig forgalomba álló első tíz új személyszállító kocsi légkondicionált lesz. Minden üléshez tartozik 230 voltos hálózati csatlakozó és asztal. Az utasok tájékoztatásáról GPS-alapon működő monitorok és audioberendezések gondoskodnak. A vécékben pedig pelenkázót szereltek fel a kisgyermekkel utazóknak.
Az elővárosi forgalomban a nyugati országrészben utazók éreznek majd változást. A fővárosból Pusztaszabolcsra például minden órában megy majd vonat. Ebből 13 Dunaújvárosig közlekedik.
A nemzetközi közlekedésben a MÁV-Start egyszerre erősít keletre és nyugatra. A leglátványosabb újdonság az lesz, hogy a menetrendváltás után Münchentől Budapestig közlekedik majd az osztrák vasút Railjet vonata. Emellett a MÁV-Start új éjszakai járatokat állít forgalomba Németország nagyvárosaiba - Stuttgartba, Frankfurtba, Drezdába és Berlinbe. De új, InterCity minőségű járatokat indítanak Romániába is.
Bérvonat mozival, pelenkázóval, fotellel
Kádár János különvonata, az "Ezüstnyíl" elbújhat a MÁV-Start december 14-én életbe lépő új menetrendjével együtt pénteken bemutatott új nemzetközi szerelvény, a Railjet járműcsalád mögött. A sötétszürke-vörös vonatok a Keleti pályaudvarról indulnak majd. A valójában az osztrák vasút (ÖBB) flottájába tartozó, mozdonnyal együtt 205 méter hosszú, akár 230 kilométeres óránkénti sebességre is képes szerelvényeken 408 ülőhely van. Fedélzetükön a vonat sebességéről, a csatlakozásokról monitorok tájékoztatnak. A Railjethez hasonlót magyar utas eddig legfeljebb külföldön vagy filmen láthatott. A fedélzetére szóló legolcsóbb jegy Bécsig 13, a legdrágább 78,6 euró lesz. Aki Münchenig vonatozna, 29 euróért már felszállhat. Az ezért cserébe járó "fapados" szolgáltatásba belefér a gyerekeknek szóló mozi és a pelenkázó. Ha valaki ennél nagyobb kényelmet akar, Bécsig 53,6 euróért, Münchenig 154,4 euróért szállhat fel a Railjet first - azaz első - osztályára. A piros cérnával varrt sötétszürke bőrülésekben, a számítógépes munkaasztalok mellett helyet foglaló utasok kényelméről itt utaskísérők gondoskodnak, és evésre, ivásra is van lehetőség. A legnagyobb luxust a Railjet prémium osztályának 16 székét elfoglaló utasok élvezhetik. Az ide szóló jegyekért az első osztály árai felett 25 eurós pótdíjat kell fizetni. Ezért cserébe azonban bárki dönthető fotelekben ülve, korlátlanul fogyasztható italokat szürcsölve és ételeket majszolva pihenheti végig a Bécsig kevesebb mint három, Münchenig hét és fél órás utat.
Túladott a MÁV Cargo privatizációjára létrejött Rail Cargo Austria (RCA) AG-val szerződött konzorcium tízszázalékos részesedésén a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV). A cég részvényesei csütörtökön hagyták jóvá az ügyletet. A cég a lelépésért négymillió eurót kap. Emellett elvárja, hogy a privatizációs eljárásban végzett munkáját a magyar és az osztrák állam, valamint a MÁV a későbbiekben külön honorálja. A jelenleg osztrák kézben lévő és a GYSEV 5,7 százalékát birtokló Speditions Holdingot viszont értesülésünk szerint a magyar állam megvásárolja. Döntés született arról is, hogy a GYSEV megválik az osztrák vasúttal, illetve az RCA-val közös cégeiben meglévő üzletrészeitől is. Ezekért a társaság hatmillió eurót kap tulajdonostársaitól. (K. Sz. A.)