Csomagok a csomagban
A válságra reagáló, de a jövőbe tekintő, s az uniós szabályoknak is megfelelő tervként hirdette meg a bizottság a 200 milliárd euróra rugó élénkítési tervet. Ám ebből 170 milliárdot eleve a tagországoknak kellene összeadniuk, s közülük is elsősorban azoknak, amelyek számára a költségvetési és adósságplafont megállapító stabilitási paktum mozgásteret ad. Harmincmilliárddal az Európai Beruházási Bank és az unió saját költségvetése járulna hozzá az erőfeszítésekhez. Tegnap már kételyek övezték az egész programot. Kérdés, a tehetős tagországok valóban zsebükbe nyúlnak-e, s hogy a rossz helyzetben lévők tartják-e magukat az előírásokhoz, avagy megpróbálják áttörni a falakat.
Magyarország bizonyosan a mozgástér nélküli táborba tartozik: a tény, hogy a Nemzetközi Valutaalaphoz és az EU-hoz fordult kölcsönért külső fizetési kötelezettségének teljesítése végett, eleve meghatározza helyzetét. Az uniós gazdaságfejlesztési, korszerűsítési programok kínálnak számára lehetőségeket, s erre hívta fel a figyelmet lapunknak nyilatkozva Kovács László adóügyi biztos, illetve Fazakas Szabolcs európai képviselő. Az európai szocialisták elnöke, a volt dán kormányfő, Poul Nyrup Rasmussen azonban elégtelennek nevezte az uniós élénkítési programot, s hangoztatta: az olyan jobboldali politikusok, mint Merkel német és Berlusconi olasz miniszterelnök, mindent meg fognak tenni annak érdekében, hogy még ez a terv se valósuljon meg. Berlin valóban visszafogott csomaggal, mindössze 12 milliárd euróval állt elő - hogy lesz ebből 170 milliárd uniós szinten? -, s élesen bírálta az Amerikában újra népszerűsödő olcsó pénz politikáját, amely elülteti a következő válság magvait. Merkel az unióban a szigorúság híve lenne, hiszen, ha elszalad a hiány sok országban, annak beláthatatlan következményei lennének hosszabb távon az euróra.
A BusinessEurope, az ipartestületeket összefogó szövetség a hitelezés újraindítását tartaná a legfontosabbnak, s egyben sürgeti: emelje az unió még tovább annak az alapnak az összegét, amelyből Magyarország 6,5 milliárd eurót kapott fizetési mérlegének karbantartására, s amelyből most Lettország is kér. Az alapot a minap bővítették 12-ről 25 milliárdra, de a szervezet szerint ez nem lesz elég.
Joaquín Almunia pénzügyi biztos - talán a német aggodalmakra is tekintettel - eleve három csoportba sorolta a tagországokat, az elsőbe kerültek azok, amelyek megengedhetik maguknak a fellendítés ösztönzését, a másodikba, amelyek kicsit lazíthatnak a költségvetésükön, s a harmadikba azok, amelyek lényegében semmilyen állami serkentésben nem vehetnek részt. Nekik maradnak az átszabott, előre hozott uniós regionális alapok. A bizottsági hivatalnok azonban nem nevesítette az államokat, ám a november elején kiadott őszi előrejelzés viszonylag jó alapot kínál arra, hogy megpróbálkozzunk ezzel.
Ha abból indulunk ki, hogy a stabilitási paktum a nehéz gazdasági időkben is legfeljebb a nemzeti össztermék (GDP) három százalékáig engedi elfutni a deficitet, s a GDP hatvan százalékánál húzza meg az államadósság plafonját, akkor könynyen áttekinthetővé válik a helyzet. Ám Almunia megjegyezte: a folyó fizetési mérleg hiányát is figyelembe kell venni, ettől függ, hogy az egyes országok hogyan tudják finanszírozni magukat, s nyilvánvaló: ha a piac csak drágábban ad hitelt, azzal is fegyelmező erőt fejt ki.
E három mutató - hiány, adósság, folyó mérleg - alapján az első csoportba 11 ország sorolható: Belgium, Németország, Ciprus, Luxemburg, Hollandia, Ausztria, Szlovénia, Finnország, Dánia, Svédország és Bulgária. Ezekben az országokban a költségvetés többletet, illetve egy százaléknál kisebb deficitet mutat. Ám Belgiumban és Németországban az adósság aránya hatvan százalék felett van, Ciprus, Bulgária és Szlovénia esetében pedig nagy a folyó hiány.
A másodikba csak három állam kerülhet: Spanyolország, Csehország és Észtország. A büdzsé hiánya egy és két százalék közé esik, alacsony az államadósság, de Észtországban elszállt a folyó mérleg.
A harmadikba süllyed Írország, Görögország, Franciaország, Olaszország, Málta, Portugália, Szlovákia, Litvánia, Lettország, Magyarország, Lengyelország, Románia és Nagy-Britannia. A deficit mindenütt már most meghaladja a két százalékot, az adósság öt ország esetében hatvan százalék feletti, a folyó mérleg tíz esetben magasabb a GDP öt százalékánál, s ezen belül öt államban a tíz százaléknál is. (A harmadik csoportból egy-két ország valószínűleg áthelyezhető a másodikba a gazdaság növekedési üteme vagy a pénzügyi mutatók trendje okán.)
A bizottság hangoztatja, hogy rugalmasan kezeli majd a válságot, s a deficithatárok átlépését is, ám az előrejelzésből kiderül: 2010-ben a huszonhétből tíz országban lehet három százaléknál nagyobb a hiány. A következő két év a bizottságot is nehéz helyzetbe hozza, hiszen a nagy és modellértékű országokkal kerülhet ütközésbe: a britekkel, az írekkel, a spanyolokkal, a franciákkal, a baltiakkal.
Csoportbeosztás
Forrás: Európai Bizottság
Költségvetési hiány/GDP Államadósság/GDP Folyó mérleg/GDP
1. csoport
2. csoport
Belgium | -0,5 | 86 | 0,6 |
Németország | 0 | 64 | 7 |
Ciprus | 1 | 48 | -10 |
Luxemburg | 2,7 | 48 | 8 |
Hollandia | 1,2 | 48 | 7 |
Ausztria | -0,6 | 57 | 3 |
Szlovénia | -0,2 | 21 | -6 |
Finnország | 5,1 | 31 | 5,6 |
Bulgária | 3,3 | 13 | -23 |
Svédország | 2,6 | 34 | 4,6 |
Dánia | 3 | 21 | 1 |
3. csoport
Spanyolország | -1,6 | 21 | -9,9 |
Csehország | -1,2 | 26 | -1,9 |
Észtország | -1,4 | 4 | -12 |
Az adatok 2008-ra vonatkozó becslések.
Írország | -5,5 | 31 | -5 |
Görögország | -2,6 | 93 | -14 |
Franciaország | -3 | 65 | -3,5 |
Olaszország | -2,5 | 104 | -2,1 |
Málta | -3,8 | 63 | -6 |
Portugália | -2,2 | 64 | -11 |
Szlovákia | -2,3 | 28 | -5,6 |
Litvánia | -2,3 | 12 | -14 |
Lettország | -2,7 | 17 | -13 |
Magyarország | -3,4 | 65 | -6 |
Lengyelország | -2,3 | 43 | -5 |
Románia | -3,4 | 13 | -13 |
Nagy-Britannia | -4,2 | 50 | -3 |