Villamossal üldözik a gyorshajtókat?
Le kell állítani a központi közigazgatás autó-, telefon- és bútorbeszerzéseit - jelentette ki a kormányfő október végén a válság miatt és az IMF-hitelkeret megszerzése kapcsán összehívott ötpárti találkozón. Gyurcsány Ferenc szavai parancsként hatottak a közigazgatásban - leálltak a beszerzésekkel, nehogy baj legyen. Csakhogy ez még nagyobb kárt okozhat.
A költségvetési megszorítások idején jól hangzik, hogy a hivatalok nem vesznek új autókat vagy telefonokat - noha senki sem az ilyen takarékoskodástól várja, hogy a költségvetés helyzete stabilizálódik. Nem kis összegekről van szó (éves szinten tízmilliárdokat tesz ki a beszerzési stop értéke), ám mindez a 16 ezermilliárdos büdzsében inkább jelképes spórolásnak tekinthető. Főleg akkor, ha a spórolás valójában többletkiadást hoz. A rendőrség ugyanis három évvel ezelőtt bérleti szerződéssel szerzett 2100 autót (ebből 1500 hagyományos, villogóval ellátott járőrkocsi). A szerződés, amelyben a kocsik üzemeltetése - azaz szervizelése, biztosítása - is benne foglaltatott, december 20-án jár le. Akkor négyszáz kocsit kell viszszaadni, aztán még háromszázat. Vagyis a járműpark harmadát. Majd szépen fokozatosan a többit.
Szeptember elején a kancellárián működő Központi Szolgáltatási Főigazgatóság (KSZF) ki is írta a cseréről szóló tendert: magyarul az új pályázatot. A tárgy 2000-2100 kocsi bérlése három évre. Az üzlet teljes, a következő három évre szóló összértékét 7-8 milliárdra becsülték. Az ajánlatokat szeptember végére, október elejére várták. Ez már eleve elkésett cselekvés, mert a korábbi bérleti szerződés haladékot nem enged, vagyis elvben december 20-án az első 400 új kocsinak ott kellene parkolnia a rendőrség garázsaiban, hogy ne legyen fennakadás a testület munkájában. A tervekben három hónapos (száznapos) szállítási határidővel számoltak, vagyis gyors eredményhirdetés esetén is csak reménykedni lehetett volna abban, hogy az első szállítmány meg is érkezik a szükséges időpontra.
A gyors eredményhirdetés azonban elmaradt: az első ártárgyalást csak október végén tartották, majd november közepéig még négy fordulóban szorították le a bérleti és üzemeltetési díjakat. A verseny jót tett: az egy kocsira első körben megajánlott havi teljes költség 145, az utolsóban 88 ezer forint volt a legjobb ajánlatban a beszerzendő 1500 járőrautóra, míg a villógó nélküli nyomozói kocsiknál 117 ezerről mentek le 75 ezer forintig. A legutolsó ajánlatok szerint a rendőrök az új autókat olcsóbban kapnák, mint amennyiért most bérlik a jelenlegieket, melyeket három éve használnak. Most körülbelül százezer forintot fizet a rendőrség havonta egy kocsiért.
A szép eredmény ellenére azonban a KSZF nem hirdetett győztest, mert a kormányfő kijelentette: a válság miatt nem lehet új autókat venni. A közhivatalnokok most mondvacsinált okokkal halogatják az eredményhirdetést, nem tudván: mit tehetnek és mit nem. A szereplők arra panaszkodnak: újabb és újabb értelmetlen kérdésekkel áll elő a beszerzést bonyolító szervezet - példának okáért, hogy ilyen hitelválságos időkben meddig garantálják az árat a lízingcégek, ami már csak azért is nevetséges, mert beállt az ajánlati kötöttség, vagyis akárhogyan változik a helyzet, az árat tartani kell.
Ha nincs eredmény, akkor nincs új autó sem, így a rendőrök december 20. után járművek nélkül maradhatnak. A KSZF-nél nem válaszoltak arra a kérdésünkre, mikor tervezik az eredményhirdetést, illetve mit kívánnak tenni az átmeneti időben. Munkatársunkkal csak annyit közöltek: "jelenleg folyamatban van az ajánlatok teljes körű kiértékelése, csak az eljárást lezáró döntéshozatalt követően áll módunkban az eljárással kapcsolatban felmerült kérdéseire válaszolni."
A szakértők szerint az állam vagy beletörődik abba, hogy karácsony után a gyorshajtókat villamossal üldözik a rendőrök, vagy megpróbálja meghoszszabbítani a bérleti szerződést. Ami ellentétes a közbeszerzési törvénnyel. Ráadásként a mostani havi díj ugye több is, mint a jövőbeli legjobb ajánlat.
Elképzelhető persze, hogy az új pályázatot lefújják, és egy újat írnak ki. Ennek a tárgya használt rendőrautók beszerzése is lehetne, ugyancsak bérleti konstrukcióban. A probléma ezzel az lenne, hogy csak néhány szereplő tudna rajta eséllyel elindulni: az a két lízingcég, amely eddig bérbe adta a kocsikat (a Porsche a járőrautókat, a LeasePlan a nyomozói kocsikat). Ami megintcsak némileg ellentmond a közbeszerzési törvény szellemének. Mindenesetre a LeasePlan már kezdeményezte is a Közbeszerzési Döntőbizottságnál, hogy vizsgálja felül ismét a tendert.
Az állami autóbérlet-piacon eddig egyeduralkodó Porsche Leasing már korábban is előnybe került a pályáztatás során. Mint a hvg.hu megírta, a tender feltételeit úgy írták ki, hogy a cég egy régebbi konstrukciójú Skodával is el tudjon indulni, miközben a többieknek újabb típusokkal kellett versenyezniük. A kiírás e pontja ellen a Közbeszerzési Döntőbizottság is kifogást emelt az egyik versenytárs panasza alapján indított eljárásában, és a cégnek újabb típusra kellett váltania. A szereplők ezzel magyarázzák, hogy a Porsche most nem is vezet az árversenyben. Ha most lefújják a tendert, a Porsche újfent előnyhöz jut, hiszen a mostani járőrautókat ez a cég szállította, és ha nem lesz új kocsi, továbbra is bérbe adhatja azokat a rendőrségnek.