Módosíthatják a Mol stratégiáját
Módosítani készül a Mol a 2005 végén meghirdetett, 2006-2010-ig szóló növekedési stratégiáját - értesült lapunk. Akkor az olajcég vezetése grandiózus célokat tűzött ki maga elé: a 2005-ös bázishoz képest a kitermelés megháromszorozását, a finomítói kapacitás megduplázását, évi 3,5 milliárd dolláros nyereséget, a befektetések 15 százalékos megtérülését, 285 millió dolláros hatékonyságjavulást, valamint az "iparági átlag" szintjén álló (40 százalék körüli) osztalékot tervezett elérni a 2010-es év végére. Ez napi 300 ezer hordó kőolajnak megfelelő olaj- és gázkitermelést, 900 millió hordónyi, gazdaságosan kitermelhető föld alatti készletet, napi 500 ezer hordó benzint, gázolajat és egyéb finomított terméket, valamint 1500 töltőállomást jelent.
Ám azóta nagyot változott a világ. Elemzők már korábban arra figyelmeztettek, hogy az olajár megugrásával egyre drágábbak lesznek a célpontok, és ezeken tulajdonosaik nem is nagyon akarnak túladni. Ráadásul a térségből az OMV mellett a Mol a legaktívabb. A Mol 2005 óta több céget is felvásárolt: a finomítót és töltőállomásokat üzemeltető olasz IES-t, orosz mezőket, az osztrák Roth-töltőállomásokat, egyre nagyobb tulajdonrészt szerzett a horvát INA-ban, amelynek révén többségbe került a bosnyák Energopetrol-kúthálózatban. A fokozatos INA-felvásárlással a kiemelten fontos feldolgozási cél még teljesülhet. Ám a kitermelés megháromszorozása szinte lehetetlennek látszik. A megtérülési és az osztalékcélt már elérték, és 2007-ben már a nyereség is erősen közelített a hárommilliárd dollárhoz.
Tavaly, az OMV-féle felvásárlási kísérlet közepén Mosonyi György vezérigazgató még változatlannak nevezte a stratégiai célokat, de ehelyett már az "organikus fejlődést" hangsúlyozta. E szerint a Mol akár további felvásárlások nélkül is képes évi 6,5 százalékkal növelni a nyereséget, ami 2011-re elérheti a 2,9 milliárd dollárt.
A most nyilvánosságra hozott, nettó veszteséget mutató harmadik negyedéves számok kommentárjában Hernádi Zsolt elnök-vezérigazgató úgy fogalmaz: a menedzsment a külpiac hektikusságára a beruházási terv felülvizsgálatával reagál.
Ferencz I. Szabolcs, a Mol kommunikációs vezetője megkeresésünkre a stratégiamódosítás lehetőségét azzal szerelte le, hogy a Mol a 2005-ös stratégiában főképp pénzügyi célokat tűzött ki maga elé. Nem öncélú növekedésre, hanem a részvényesi érték maximalizálása törekszenek, csak a megfelelő megtérülésű felvásárlási lehetőségekkel éltek - tette hozzá.
A stratégia némi alulteljesítését, ebből következően a forgatókönyv átírását, a célok racionalizálását várhatóan nem lesz nehéz elfogadtatni majd az amúgy is menedzsmentbarát tulajdonosokkal. Úgy tudjuk, a célok átértékelése hamarosan sort is kerítenek az olajtársaságnál.