A hűtőpultnál érvényesül a magyar fölény
Az eladótér első látásra nagyjából visszaigazolni látszik Hackl Mónika Tesco-szóvivő kijelentését, miszerint az áruházaikban forgalmazott tejek, tejtermékek "közel 80 százaléka" hazai eredetű. (Igaz: egy dolog a polcokon éppen kint lévő áruk mennyisége, és másik dolog a forgalom. Így például a friss áru majdnem ugyanakkora helyet foglal el, mint az UHT-tejek, ám ez utóbbiból jóval több fogy egy nap.)
Közelebbről szemlélve az egyes termékköröknél már nem mindig áll meg a 80 százalékos arány: míg a friss tejnél, szinte teljesen hazai a felhozatal, gyümölcsjoghurtok közé már jócskán keveredik külföldi - jellemzően osztrák és német - termék. A mérleg az UHT-tejeknél billen inkább az import felé. Az UHT-kínálat gerincét képező Tesco saját márkás tartós tejei jórészt Lengyelországból érkeznek, kivétel ez alól a 2,8 százalékos Tesco Value, amelynek a dobozán Magyarország szerepel származási helyként. A hazai beszállítóktól a Parmalat és a Mizo UHT-tejeit láttuk a polcokon - illetve a raklapokon - kérdés, hogy abból mennyi landolt a bevásárlók kosarában, mivel jóval drágábbak, mint a konkurens cseh beszállítók azonos kategóriájú termékei. A frisstejeknél szinte teljes a hazai uralom, egyetlen külföldi terméket, a 3,5 százalékos zsírtartalmú osztrák tejet találjuk a polcon. A sajtrészlegnél a nagy tömbökben árult sajtfélék - trappista, gouda, eidami - hazai gyártók, így az Óvártej, a Tolle és a Fino Food termékei.
A Tesco tartóstej-választéka*
*Budapest, Bécsi úti áruház adatai. Forrás: Népszabadság
Zsírtartalom | Származási | Ár |
(százalék) | hely | (ft/l) |
Tesco Value | 1,5 | Lengyelország | 125 | ||
UHT Mleko | 1,5 | Csehország | 179 | ||
Milk Benefit | 1,5 | Csehország | 179 | ||
Mizo Q Pack | 1,5 | Magyarország | 229 | ||
Parmalat | 1,5 | Magyarország | 259 | ||
Tesco Value | 2,8 | Magyarország | 179 | ||
Mizo Q Pack | 2,8 | Magyarország | 239 | ||
Parmalat | 2,8 | Magyarország | 289 |