A jelenben még a múlt látszik az autóhitelben
Lezárult egy korszak, az olcsó, könnyen hozzáférhető, ám felelőtlenségre ösztönző autóhiteleké - szól a hivatalos retorika, ám az ajánlatokban ez csak lassan jelenik meg. Heteken, egy-két hónapon belül azonban eltűnik az eurón kívül minden külföldi deviza a hitelpalettáról. Hogy ezt csak a termék drágításával, vagy egyszerű törléssel lépik meg az intézmények, az egyedi lesz - számol be a lízingszövetség elnöke, Mészáros György cégek közös szándékáról. Függetlenül az európai kamatszinttől, bizonyos, hogy minden intézmény emeli a kamatot, legyen forint vagy euró, legalább 1,5 százalék lesz a drágulás, és csak technikai kérdés, hogy hány lépésben - mondja a szakember. Szigorodni fog a hitelképesség vizsgálata, emelik az önerőt.
Az ügyfeleknek, a jelenlegi piaci helyzetet figyelembe véve, a jövőbeni konstrukcióknál magasabb refinanszírozási kamatbázissal és magasabb kockázati felárakkal kell számolniuk - fogalmaztak óvatosan az Erste Leasingnél, ahol egy kedvező euróajánlattal kívánják a jelenlegi, zömmel svájci frank alapú finanszírozás arányait megváltoztatni. Szigorodott valamelyest az elbírálás, és az önerőnél növekedés tapasztalható az Ersténél. Egyelőre továbbra is nyújtanak svájci frank alapú autófinanszírozást a K&H-csoportnál. Az elkövetkező időszakban a piaci trendek alapján minden valószínűség szerint az euró- és forintalapú konstrukciók felé mozdulnak el a K&H lízingcégénél is, ahol a refinanszírozási költségek jelenlegi gyors emelkedésének hatására már most bizonyos többletdíjakat számolnak fel hitelkonstrukciókban. A CIB Bank internetes oldalán változatlan a csábító lehetőség, kezes, jövedelemigazolás nélkül két nap alatt lehet hitelhez jutni. A honlap szerint készek 12 éves korig finanszírozni egy személyautót, és a devizanem is szabadon választható. Egy hárommillió forintos kölcsönkérésre másodpercek alatt érkezett az online válasz: 120 havi futamidővel, 10,45 százalékos THM-el készek folyósítani svájci frank alapon az igényelt összeget, amennyiben a kocsi négyévesnél nem idősebb. Hasonló feltételek szerepelnek a többieknél is. Van, aki néhány órás hitelbírálatot ígér, és például a Lombard Lízing olyan termékkel csábít, amely rugalmas futamidő változtatással küszöböli ki a havi díjak kilengését a negatív árfolyam- és kamatváltozás esetére.
A levegő után kapkodó gyártók részéről nem csökken a nyomás, elvárják a megírt eladási tervek teljesítését a kereskedőktől, a felhalmozódó készlet finanszírozása pedig ezekben a napokban cirkuszi mutatványszámba megy. Szinte általánosnak mondható, hogy egy 2-3 milliós jármű eladása után jó, ha 50-100 ezer forint kerül a kasszába. Az utóbbi években ezt lenyelte a szakma, miután szép összeggel egészítette ki a bevételt a hitelközvetítésért szerzett, átlag 6-8 százalékos jutalék, amit persze észrevétlenül beépítettek a hitelek árába, azaz az ügyfél fizette ki.
Túlpörgött az autópiac 2003 és 2006 között, ennek elsősorban a nagyvonalú banki hitelezés volt a kiváltó oka - állítja Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke, maga is gyakorló kereskedő. Nem folytatható az elmúlt évek gyakorlata, vissza kell térni az 1998 és 2002 közötti szigorúbb rendre. Húsz százalék minimum önrész, 120 helyett maximum 72 hónapos futamidő - sorolja a klasszikus autófinanszírozás kívánatos feltételeit. Nem egészséges az az utóbbi másfél évben megfigyelhető tendencia, amikor szabad felhasználású jelzáloghitelből szerzett "készpénzzel" jelentek meg vevők, ami már ténylegesen egy életre szóló eladósodást jelent egy "ócskavasért". Gablini úgy véli fél éven belül konszolidálódik a piac, igaz alacsonyabb szinten, mintegy 150 ezer személyautó eladásának látszik az esélye jövőre. A hitelek drágulását nem lehet megkerülni - mondja Gablini, aki szerint a következő fél évben 10-15 százalékkal fog drágulni összességében a finanszírozás. A kockázatot szigorúan beárazó üzletekre építkező piac viszont alapul szolgál hosszabb távon a konszolidációhoz.