Autópiac: kevesebbet többért
"Crazy market", így nevezték eddig a külföldi bankárok a magyar piacot, ahol nulla előleggel, casco nélkül és akár tízéves futamidőre lehetett autót venni. A kedvezőnek látszó és vásárlásra ösztönző, ám már régen korrekcióra szoruló hazai autókereskedelmet most a globális pénzügyi válság is sújtja. A nehéz helyzet szülte az autós nagykoalíciót, melynek tagja a Magyar Lízingszövetség, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) és a Gépjármű-kereskedők Országos Szövetsége, ám maguk közé várják még az ágazat más érintettjeit, például a biztosítókat is.
Az alkalmi szövetség által kidolgozott csomagban kockázat- és költségcsökkentő ajánlások szerepelnek. A korábbi évek gyakorlatától eltérően engedékenyebbek lesznek a világmárkák például a szalonok berendezésének drága cseréjében, és a dizájnváltásokat is elhalasztják. Ahogy az MGE társelnöke megfogalmazta: jegelik a szelektív beruházási igényeket. Erdélyi Péter szerint reálisan kell számolni a piaccal, mely a világválságtól függetlenül is visszaesett, hiszen az irreálisan magas eladási eredményekből nem vonták le a fizetésképtelenség miatt visszavett évi húszezer autót. A szakember állítja, hogy bár még sok bank kínálatában marketingokokból szerepel a svájci frank, ám azt az euróközeli árfolyamon számolják, ezért 2009-re kikopik a hazai autóhitel-piacról.
Megszűnhetnek az induló összeg nélküli hitelkonstrukciók, az európai gyakorlatnak megfelelően 20 százalék lesz a minimális induló részlet és legfeljebb nyolc év a futamidő. Azt a bankot, amelyik továbbra is finanszíroz nullás előlegű és hosszabb kifutású üzleteket, százszázalékos tartalékképzésre kötelezi majd a PSZÁF. A kockázat csökkentésére a hitelre vásárolt kocsikra előírnák a kötelező casco biztosítást, mellyel a jelenlegi 3,2 milliós személyautó-állományból csak 20 százalék rendelkezik. Az árfolyamváltozás miatt várhatóan drágulnak az autók, mert a jelenleg raktáron lévő modellek még 240 forintnál olcsóbb euróval érkeztek.
Sok szalont és szervizt továbbra is támogat majd a márka importőre vagy a beruházást finanszírozó bank, ám a másfél ezer kereskedésből minden tizedik tönkremehet, mert a csúcsévekre méretezett vállalkozások nem termelik ki működési és törlesztési költségeiket.
Az idei évre tervezett 170 ezer helyett 160 ezer személyautó eladásával számol Győző Gábor, az MGE elnöke, aki szerint 2009-re várható a magyar személyautó-piac mélypontja, ami 140 ezer darabot jelent.
Információink szerint jövő januártól, de legkésőbb 2010-től kötelező lesz maximálni a mindenkori hitelzárási díjat, amely legfeljebb a tőketartozás egy százaléka lehet, szemben a jelenlegi 5-8 százalékkal. Erről jelenleg egyeztet a kormány a lízingszövetséggel, az importőrökkel és a gépjármű-kereskedőkkel.