Az Alkotmánybíróság kezében az agrártámogatás

Az Alkotmánybíróság soron kívül foglalkozik az új mezőgazdasági támogatási rendszert szabályozó törvénnyel, de így is kérdéses, hogy év végéig döntésre jut-e a taláros testület. Ennek hiányában az SPS jövő év elején nem léphet hatályba.

Az Alkotmánybíróság soron kívül foglalkozik az egységes mezőgazdasági támogatási rendszer (SPS) működtetésének szabályait tartalmazó törvénnyel, amelynek véleményezését Sólyom László köztársasági elnök kérte szerdán a testülettől. Sereg András, az Alkotmánybíróság szóvivője lapunknak elmondta, hogy a testület előtt lévő ügyek között az SPS soronkívüliséget élvez, de ez még nem jelent arra garanciát, hogy a döntés még év végéig megszületik. Ennek hiányában a törvény, bár az Országgyűlés elfogadta, nem léphet hatályba 2009-től. Egyébként március az a legvégső határidő, ameddig ki kellene hirdetni azokat a jogszabályokat, amelyek a rendszer működtetéséhez szükségesek, ha ezen túlcsúsznak, akkor 2009-ben marad a jelenlegi módszer.

A földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter bízik abban, hogy az egységes mezőgazdasági támogatási rendszer, az SPS bevezetéséről szóló törvényt elfogadja az Alkotmánybíróság, így a jogszabály 2009 januárjától hatályba léphet. Gráf József egy csütörtöki mezőhegyesi fórumon azt is elmondta, hogy a törvény uniós jogszabályok alapján készült, sőt a tagállamok többségében már ennek megfelelően zajlik az ágazat támogatása. Az Országgyűlés egyébként október 20-án 205 igen, 163 nem szavazat és 5 tartózkodás mellett, az ellenzék és a kormányoldal közötti parázs vita után fogadta el az új támogatási rendszer működését szabályozó alaptörvényt.

Az elnöki hivatal közleményéből az is kiderül, hogy Sólyom László álláspontja szerint a támogatási jog, termeléstől elvonatkoztatott önállósítása csökkenti a haszonbérbe adott termőföldek forgalomképességét és forgalmi értékét, hiszen a támogatási jog a termelőt, és nem a tulajdonost illeti. Sólyom László úgy látja, ez önmagában nem szükségszerűen alkotmányellenes, de a jogbiztonság megkövetelné, hogy a földtulajdonosok a földjük haszonbérbe adásakor tisztában lehessenek annak következményeivel, és ennek megfelelően szerződjenek. A törvény ennek a követelménynek nem felel meg, hiszen múltbeli - 2006-os - időponthoz köti a támogatási jogosultság egy részét, ami sérti a jogbiztonságot.

Az agrártárca álláspontja szerint az SPS mind a bérbeadónak, mind a bérlőnek előnyt jelent, mivel így mind a két fél érdekelt a hosszú távú bérleti szerződésben. Az SPS-jogosultság növeli a föld értékét, amivel a 2011-es földpiaci nyitás után a külföldi befektetők is számolnak majd. A támogatási rendszerben a nemzeti tartalék képzésével rendezhető a fiatal gazdák és a mezőgazdasági termelésbe újonnan belépők helyzete.

Az agrártámogatás-jog szakértői szerint, ha az Alkotmánybíróság márciusig támogató döntést hoz az SPS bevezethetőségéről, akkor még időben ki lehet hirdetni a rendszer működéséhez szükséges jogszabályokat. Ha ennél később születik meg a döntés, akkor a jelenlegi rendszer él tovább. Egyébként 2007-óta a lecserélésre ítélt termőhely alapú támogatási forma egyik eleme, a Top up néven ismert nemzeti hozzájárulás kiszámítása is ugyanolyan - történelmi - elvek szerint történik, ahogy a vitatott SPS-ben szeretnék.

Még nem dőlt el semmi
Még nem dőlt el semmi
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.