Korlátolt milliárdok a vasútnak
Százhatvanmilliárd forint állami támogatásból hozta ki európaitól elmaradó színvonalú személyszállítási szolgáltatásait az idén a MÁV-Start. A kormány ugyanis jóváhagyta, hogy a vasút az eredetileg betervezett 113 milliárd forint költségtérítésen felül legfeljebb 47 milliárddal többet költsön többségében lepusztult és elhanyagolt vagonokkal, gyakran megbízhatatlanul közlekedő járataira.
Értesüléseink szerint azonban a napokban erről napvilágot látott kormányhatározatban szereplő összegek mellett különösen nagy jelentősége van a legfeljebb kifejezésnek. A hírek szerint ugyanis miután ősszel kiderült: a pénzügyi tárca nem gördít akadályt a MÁV-Start még nyáron megfogalmazott többletfinanszírozási igényének teljesítése elé, a vasút anyavállalatának megnőtt az étvágya. A MÁV Zrt. vezetői legalábbis a közlekedési és a pénzügyi tárcánál folytatott megbeszéléseiken azzal alapozták meg a jó hangulatot, hogy figyelmeztettek: a vasút mérlege a személyszállításra elkölthető 160 milliárd forinttal együtt is billeg. Gazdálkodása egyensúlyba hozásához nagyjából még 15 milliárd forint kellene 2008-ban. A hiányzó összeget pedig a bevált gyakorlat szerint némi könyvelgetéssel a MÁV-Starton keresztül szerették volna megszerezni. Ez viszont az érintett minisztériumoknak már sok volt, és az újabb pénzszerző próbálkozást igyekeztek csírájában elfojtani. Méghozzá úgy, hogy a kormányhatározatban szereplő legfeljebb kifejezéssel egyértelművé tették: a MÁV az idén már nem kérhet több pénzt. Be kell érnie annyival, hogy a 47 milliárd forintos többlettámogatásból 30 milliárd forint felhasználásához novemberben, a hiányzó 17 milliárdéhoz decemberben megkapja a szabad jelzést.
A vasúti személyszállítás 2009-es támogatási keretét néhány hete elvben már megkurtították. Akkor úgy tervezték: a MÁV-Start a jövőre várt 173 milliárdnál harmincmilliárd forinttal kevesebb állami pénzzel gazdálkodhat majd. Eközben az erre hivatottak lázasan keresik a megoldást arra is, hogyan foltozzák be a MÁV jövő évi gazdálkodásában már előre prognosztizálható, csoportszinten mintegy 70 milliárd forintos lyukat.