Korlátolt milliárdok a vasútnak

Túllépheti személyszállítási költségtérítési keretét a MÁV-Start: az eredetileg betervezett 113 milliárdon felül az év végéig 47 milliárdot még elvonatozhat. De ez a maximum.

Százhatvanmilliárd forint állami támogatásból hozta ki európaitól elmaradó színvonalú személyszállítási szolgáltatásait az idén a MÁV-Start. A kormány ugyanis jóváhagyta, hogy a vasút az eredetileg betervezett 113 milliárd forint költségtérítésen felül legfeljebb 47 milliárddal többet költsön többségében lepusztult és elhanyagolt vagonokkal, gyakran megbízhatatlanul közlekedő járataira.

Értesüléseink szerint azonban a napokban erről napvilágot látott kormányhatározatban szereplő összegek mellett különösen nagy jelentősége van a legfeljebb kifejezésnek. A hírek szerint ugyanis miután ősszel kiderült: a pénzügyi tárca nem gördít akadályt a MÁV-Start még nyáron megfogalmazott többletfinanszírozási igényének teljesítése elé, a vasút anyavállalatának megnőtt az étvágya. A MÁV Zrt. vezetői legalábbis a közlekedési és a pénzügyi tárcánál folytatott megbeszéléseiken azzal alapozták meg a jó hangulatot, hogy figyelmeztettek: a vasút mérlege a személyszállításra elkölthető 160 milliárd forinttal együtt is billeg. Gazdálkodása egyensúlyba hozásához nagyjából még 15 milliárd forint kellene 2008-ban. A hiányzó összeget pedig a bevált gyakorlat szerint némi könyvelgetéssel a MÁV-Starton keresztül szerették volna megszerezni. Ez viszont az érintett minisztériumoknak már sok volt, és az újabb pénzszerző próbálkozást igyekeztek csírájában elfojtani. Méghozzá úgy, hogy a kormányhatározatban szereplő legfeljebb kifejezéssel egyértelművé tették: a MÁV az idén már nem kérhet több pénzt. Be kell érnie annyival, hogy a 47 milliárd forintos többlettámogatásból 30 milliárd forint felhasználásához novemberben, a hiányzó 17 milliárdéhoz decemberben megkapja a szabad jelzést.

A vasúti személyszállítás 2009-es támogatási keretét néhány hete elvben már megkurtították. Akkor úgy tervezték: a MÁV-Start a jövőre várt 173 milliárdnál harmincmilliárd forinttal kevesebb állami pénzzel gazdálkodhat majd. Eközben az erre hivatottak lázasan keresik a megoldást arra is, hogyan foltozzák be a MÁV jövő évi gazdálkodásában már előre prognosztizálható, csoportszinten mintegy 70 milliárd forintos lyukat.

Indulás előtt. Mindig többe kerül
Indulás előtt. Mindig többe kerül
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.