Tabu a karácsony
Hitelválság ide vagy oda, az amerikaiak idén karácsonykor is kitesznek magukért - legalábbis ez derül ki a BIGresearch friss felméréséből. A rongyrázás azért most nem lesz jellemző, az önálló keresetű amerikaiak karácsonynyal kapcsolatos kiadásai átlagosan 1,9 százalékkal haladják meg az előző évit. Ilyen szerény növekedést 2002 óta nem tapasztaltak a kutatók. Mindemellett ez sem kis összeg: pontosan 832,36 dollár, azaz nagyjából 170 ezer forint. A vásárlásnál a döntő befolyásoló szempontnak a válaszolók 40 százaléka a reklámokat nevezte meg, míg 13 százalékuknak a legalacsonyabb ár az elsődleges. Egyre többen fogják kifejezetten keresni az akciók és leértékelések adta kedvező lehetőségeket.
A 18-24 éves korosztály lesz az idén a legmegfontoltabb, ők 12 százalékkal fognak kevesebbet költeni, mint 2007-ben. A legnagyobb forgalomra a diszkontok számíthatnak, a vásárlók 70 százaléka náluk fogja megvenni az ajándékokat. A vásárlók 58 százaléka azért a bevásárlóközpontokban is körülnéz. De sokan lesznek, akik otthon maradnak, és az interneten adják le rendelésüket. A tavalyi 30 százalék után a mostani szezonban már minden harmadik amerikai az interneten vásárolja, de legalábbis ott nézi ki az ajándéktárgyakat.
- A karácsonyt senki sem fogja kihúzni a naptárából csak azért, mert szűkösebb időket élünk - biztatta a kiskereskedelmi eladások zsugorodása felett szomorkodó boltosokat Tracy Mullin, a kereskedelmi szövetség elnök-igazgatója.
Kreativitás kontra konzolok
Az idei karácsonyi játékvásár nem marad el, a brit szülők ha másnak nem is, de gyermekeiknek mindenképpen megveszik az áhított ajándékokat. A Playmobil játékgyártó megbízásából készült felmérés háromezer szülő megkérdezése után jutott erre a következtetésre. Bár a válaszadók 87 százaléka tisztában van a hitelválság következményeivel, 67 százalék azok aránya, akik karácsony idején sem spórolnak. Az idei karácsony sztárjai azonban nem a különféle játékkonzolok lesznek, hanem az olcsóbb, a képzelőerőt és képességeket fejlesztő játékok - állapítja meg a tanulmány. Ezekből a szülők 91 százaléka fog néhányat a fa alá tenni. Negyven százalék rendelt el "konzolstopot", míg a filmvászonról ismert népszerű hősök (Batman, Star Wars) materializálódott - és meglehetősen drága - figuráiból 27 százalék biztosan nem fog venni az idén.