Gazdálkodj okosan a fa alatt

Az idén olcsóbb játékok kerülnek a karácsonyfa alá - állítják a kiskereskedők. A játékimportőrök a forint hirtelen gyengülése miatt profitjuk jó részének már most búcsút mondhatnak. A válságra nem tudtak felkészülni, hiszen egy évre előre kell rendelniük.

- Van annyi vásárló a játékboltokban, mint tavaly ilyenkor, de az emberek olcsóbb termékeket tesznek a kosarukba. Bár a karácsonyi bevásárlóroham nálunk általában november közepén kezdődik, az már most látszik, hogy a vevők jóval óvatosabbak - mondja Bartha Zsolt, a Liliput Játékország üzletcsoport tulajdonosa. Szerinte az egy vásárló által korábban játékra kiadott 8-10 ezer forint az idén 5-6 ezer forintra mérséklődik.

A játékkereskedők az éves forgalom felét karácsony előtt bonyolítják le, de már második éve visszaesés sújtja a boltokat. A nálunk forgalmazott játékok túlnyomó része - elsősorban Kínából származó - importárú, így a piac szűkülése a KSH külkereskedelmi adataiból nyomon követhető. Tavaly mintegy hatszáz millió forinttal, 31,9 milliárdra csökkent a behozott gyermekjátékok értéke 2006-hoz képest.

Ez az év pedig a tavalyinál is rosszabb: a nyár végétől 12-15 százalékos visszaesést érzékeltek az ágazat kiskereskedői. Az öt üzlettel rendelkező Liliput éppúgy, mint a termékkör forgalmának - becslések szerint - kétharmadát lebonyolító hipermarketek. Bár forgalmi adatokat Hackl Mónika, a Tesco szóvivője nem említett, azt nem titkolta: az utóbbi hetek történései az ő terveiket is felülírta. Míg az év elején ezen a területen bővülésre számítottak, most már a fő cél az, hogy legalább a tavalyi szezon forgalmát elérjék. Abban minden, általunk megkérdezett kereskedő egyetért, hogy a vevők várhatóan nem kevesebb játékot szánnak az a karácsonyfa alá, hanem inkább a jó minőségű, de olcsóbb termékeket keresik majd. Bartha Zsolt szerint ebbe a körbe tartoznak a társasjátékok, vagy a Lego, amely továbbra is vezető termék. A Tescóban is a kreatív, készségfejlesztő játékokra helyezik a hangsúlyt - mondta Hackl Mónika, hozzátéve: a kínálatban nagyobb súllyal szerepelnek majd az olcsóbb, saját márkás termékek.

Bár a kiskereskedőknek sincs okuk optimizmusra, a szezon veszteseit a viszonteladók között kell keresni, akik a visszaesett kereslet mellett nem tudták tovább hárítani a forint gyengüléséből származó veszteségeiket. Mivel az importjátékokon jellemzően 10-15 százalékos a haszonkulcs, lesznek akik az idei szezon profitjától búcsút vehetnek.

Horváth Krisztián, a Hammytoys játék-nagykereskedés ügyvezető igazgatójának előérzete azonban azt súgja, hogy az elmúlt időszakhoz képest nagyon is jó karácsonynak néznek elébe. A tíz éve piacon lévő cég vezetője szerint hovatovább a csapból is az folyik, hogy a jövő esztendő mennyivel drágább lesz az ideinél, ám a nagy- és kiskereskedők ameddig csak lehet, árrésük rovására igyekeznek szinten tartani az árakat. A fogyasztók pedig a bizonytalan jövő miatt az idei karácsonyon még megengednek maguknak, amennyit csak lehet.

Messze nem ilyen optimista a valaha többmilliárdos forgalmat lebonyolított Asia New Kft. Náluk az utóbbi 2-3 év pangása, majd a forintgyengülés nyomán már a következő évi működés is kétséges. Ebben az is közrejátszik - mondja Göböly Helga üzletvezető -, hogy üzletük a távol-keletről, főleg Kínából érkező feketeáru egyik fő elosztóhelyeként ismert kőbányai kínai piaccal szemben található. Mindazonáltal a megkérdezett kiskereskedők sem a feketekereskedelmet, sem a nyomott áron értékesítő kereskedelmi láncok versenyét nem tartották lebírhatatlannak, mondván, esetükben is érvényes, hogy a kisbolt varázsát semmilyen más kereskedelmi forma nem tudja visszaadni.

- A játékszakmát nem rengeti meg olyan mértékben a globális pénzügyi válság, mint az autó- vagy az építőipart, de az ágazatban dolgozó társaságok forgalma és profitja kétségtelenül csökken - vélekedett Kovalcsik Péter, az egyik legnagyobb hazai játékforgalmazó, a Gulliver Kft. kereskedelmi igazgatója.

Abban nem lesz változás, hogy karácsonykor minden gyerek kap ajándékot, azonban meggondolják a szülők, mennyit szánnak egy-egy ajándékra. A jelek szerint most jócskán lesz példa arra, hogy a korábbi szándékokkal ellentétben nem egy márkás babát vásárolnak a gyereknek, hanem egy olcsóbbat, egyszerűbbet, amely nem hordja magán egy ismert cég márkajelzését.

A piaci válságra való reagálás ezzel együtt nem egyszerű, hiszen igencsak előre kell gondolkodni. A Gullivernél már a jövő karácsony megrendelésein dolgoznak - ezt a szezont tavaly kellett "összerakni". Azaz lényegében akkor kellett meghatározni, eldönteni, miből és mennyire lesz szükség az idén. Ebbe szólt most bele a világgazdasági krízis. - Amennyire tudtunk, alkalmazkodunk a helyzethez. Akciókat tartunk, megpróbálunk a lehető legjobban közelíteni az igényekhez: olyan játékokat rendelünk, úgy alakítjuk a készletet, hogy a vevők megtalálják a számításukat - magyarázza a kereskedelmi igazgató. Az utóbbi időben reneszánsza van a kreatív, logikai játéknak és a puzzle-nak, azaz a kirakónak. Ezekből a Gullivernél is alaposan felkészültek, bár - mint a kereskedelmi igazgató mondja - itthon jellemző módon azon játékok iránt nő meg a kereslet, amelyeket a tévében reklámoznak.

A magyar piac azért lényeges különbséget mutat a nyugat-európaihoz képest. Ott például egy 2,5-3 eurós, pénztár melletti apróságot különösebb gond nélkül megvesznek a szülők, míg itthon a 600-800 forintos "csak úgy", különösebb ok nélkül kínált játék már komolyabb kiadásnak számít.

A most befutó kiskereskedelmi megrendelésekkel kapcsolatban Kovalcsik Péter állítja: a globális válság még nem érezteti hatását. A forgalmazók, a viszonteladók egyelőre nem módosították igényeiket, nem mondtak vissza kért tételeket. Úgy készülnek a karácsonyi szezonra - kivéve persze az említett akciókat -, mintha semmi nem történt volna. A független és nagy kereskedelmi hálózatok részéről egyelőre nem tapasztalnak komolyabb nyomást az árak csökkentésére, mint korábban.

- A forint euróval és dollárral szembeni gyengülése természetesen minket is kedvezőtlenül érint. Hiszen fix árakra szerződtünk, azokat ki kell fizetni, áremelésre pedig nincs lehetőség. Az árfolyammozgásból fakadó veszteségeket le kell nyelni - teszi hozzá.

Kínálat a Gulliver játéknagykerben. A kisebb kelendőbb lesz
Kínálat a Gulliver játéknagykerben. A kisebb kelendőbb lesz
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.