ÁSZ: Jobb, de nem jó a költségvetés
A kormányzat legújabb, a 2009-es költségvetésben felvázolt makrogazdasági pályája a világgazdasági realitásokkal nagyobb mértékben számol, és az - IMF elvárásaira is figyelemmel - jelentős költségvetési kiadáscsökkenést irányoz elő - derül ki az Állami Számvevőszék (ÁSZ) jelentéséből. A tanulmány szerint a közvetlen költségvetési egyensúlyi kockázatok jelentősen csökkentek, ám reálfolyamatokat, elsősorban a gazdasági növekedést befolyásoló bizonytalanságokat nem sikerült megnyugtatóan körvonalazni. A hivatal szerint nehéz véleményezni egy olyan költségvetést, amelynek a bázisszámai is bizonytalanok.
Az ÁSZ szerint a foglalkoztatás visszaesését valóban mérsékli az, hogy a közszférában nincs napirenden további létszámcsökkentés. Azt azonban nem lehet kizárni, hogy a pénzügyi válság a vártnál jobban hat a reálgazdaságra, ezáltal a foglalkoztatottak száma a PM 0,6 százaléka helyett sokkal jobban, akár 2-2,5 százalékkal is csökkenhet. Ez pedig a keresetek változásán keresztül a háztartások fogyasztását és a költségvetés bevételeit is befolyásolja.
A hitelből finanszírozott fogyasztás megtorpanásából adódó kiesés csak egy százalékkal szerepel a PM prognózisában. A foglalkoztatottak számának nagyobb visszaesése és a hitelek drasztikus csökkenése azonban a kereslet további lassulását, azaz nagyobb fogyasztáscsökkenést eredményezhet. Az ÁSZ szerint a fogyasztásra inkább reális a 4,3 százalékos visszaesés, mint a kormány 3,8 százaléka.
A számvevőszék úgy látja, bizonytalan a külkereskedelmi forgalom alakulása. Mint írják, elképzelhető, hogy az export növekedése még a PM prognózisánál is nagyobb mértékben lelassul. Ha a belföldi fogyasztás a kormányzati prognózisban szereplő mértékben csökken, akkor is túlzó az import 2,4 százalékos növekedése - véli az ÁSZ. Ráadásul a számvevőszék már eleve magasabb fogyasztáskiesésre számít, azaz a behozatal 2,4 százalékos növekedése helyett 2,1 százalékos növekedést valószínűsít.
Ami az adóbevételeket illeti - a második és a harmadik büdzsét összevetve -, a társasági adó 15,9 milliárd, a társas vállalkozások különadója 5,8, a hitelintézeti járadék két-, az eva 4,9 milliárd forintos csökkenése a tervezési hibahatáron belüli érték, amely az ÁSZ szerint nincs összhangban a GDP egy, a háztartások fogyasztási kiadásainak 3,8 és a reálbérek 2,7 százalékos csökkenése.
Az eva esetében az ÁSZ szerint nem valószínű, hogy befolyik az előirányzott 172,9 milliárd. Már csak azért sem, mert éppen az ezt az adófajtát fizető kis- és középvállalkozásokat érinti legerőteljesebben a gazdaság visszaesése. Az eredetileg benyújtott költségvetési javaslat 2201,1 milliárd forint áfabevételt irányzott elő. Ez a módosító indítvány szerint - a nagyságrendhez képest - csak minimális összeggel, 66 milliárd forinttal csökken, annak ellenére, hogy az áfabevételeket meghatározó makrogazdasági mutatók alapvetően megváltoztak. Az áfabefizetésekre hathat a többi között az is, hogy a kormány az inflációt 3,9-ről 4,5 százalékra emelte, illetve, hogy a reálbérek is jobban csökkennek a tervezettnél. Az áfa-előirányzat összege még az óvatosabb tervezés ellenére is túlzott az ÁSZ szerint.
A kiadási oldalról a lakástámogatások előirányzatát a módosítás 10 milliárd forinttal kívánja növelni. Ezt azzal indokolhatja, hogy a lakosság kevésbé devizában, inkább forintban vesz majd fel (támogatott) kölcsönt. A kamatok növekedése miatt a kamattámogatások emelkedésével is számolni kell. Ezen tényezők elmaradása esetén a módosításra javasolt öszszeg a kiadásokon belül szerény tartalékot jelenthet - állapítja meg az ÁSZ a módosításhoz fűzött véleményében.
Makrogazdasági kormányprognózisok (százalékban)
Forrás: PM
2008. évre | 2009-es büdzsé | |||
a PM | első | második | harmadik | |
előrejelzése | változata | változata | változata | |
GDP-növekedés | 2,4 | 3,0 | 1,2 | -1 |
Infláció | 6,5 | 4,3 | 3,9 | 4,5 |
Háztartások fogyasztása | 0,5 | 1,9 | 0,3 | -3,7 |
Államháztartás hiánya a GDP %-ában | 3,4 | 3,2 | 2,9 | 2,6 |
Export | 9,5 | 8 | 4,1 | 3,9 |
Import | 8,9 | 7,6 | 4,1 | 2,4 |