Karácsonyi élet-halál harc
Minden eddiginél keményebb karácsonyi szezon elé néznek a kiskereskedők, akiknek korábbi prognózisait jócskán felülírja a hitelválság. A december csúcsszezon a kiskereskedelemben, egy műszaki áruház az ünnepek előtt három hónap forgalmát bonyolítja le, s a hipermarketekben is jelentősen meglódul a kereslet. Az idén azonban bőven van ok a pesszimizmusra: míg bő egy hónapja még reálisnak tűnt, hogy az év végére a kiskereskedelmi piac kétévi folyamatos forgalomcsökkenés után végre rendezheti sorait, sőt szerény növekedésnek indul, most a kérdés csak az, mennyivel múlja alul az idei szezon az igencsak sovány tavalyit.
Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára szerint a hitelválság hatása máris érezhető a kiskereskedelemben, hiszen a háztartások vásárlóerejét már most gyengítik a devizaalapú hitelek megugró törlesztő részletei. Másrészt az utóbbi időszak sorozatos piaci történései (olaj-, gáz- és élelmiszerár-emelkedés) a hazai vásárlókat is elővigyázatossá tették.
A kiskereskedők a tavalyinál is rosszabb lelkiállapotban vághatnak neki a napokban induló karácsonyi szezonnak. Tavaly a váratlan élelmiszerár-robbanás rajzolta át eladási terveiket, melynek nyomán az akkori vásár az akciók jegyében zajlott. A kereskedők árrésük rovására próbáltak megszabadulni a karácsonyi vevőcsalogatónak berendelt nagy értékű, elsősorban szórakoztató- és háztartási elektronikai áruktól. Kérdés, hogy az idén mennyire sikerült előre beárazni a hitelválság hatásait. A nagyobb piaci szereplőknek ebben is előnyük van, hiszen méretüknél fogva nagyobb lavírozási lehetőséget biztosító keretszerződéseket tudnak kitaposni maguknak az importőröknél. Ugyanakkor az idén is 5-15 százalékkal csökkent a műszaki termékek iránti kereslet, és az áruhitelekkel sem lehet már megdolgozni úgy a piacot, mint eddig. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) statisztikája arról tanúskodik, hogy az áruvásárlási hitelek állománya folyamatosan apad, és valamelyest erősödött a rövidebb, egy éven belüli futamidejű adósságok súlya.
Az általunk megkeresett kereskedők mindazonáltal aránylag optimisták: nagyjából ugyanannyi terméket rendeltek meg, mint tavaly - azaz valamivel kevesebbet, mint 2006-ban -, ám a készleten belül megnőtt az olcsóbb, jellemzően sajátmárkás termékek aránya - közölte Hackl Mónika, a Tesco szóvivője, aki a válságról szólva azt mondja: az utóbbi hetekben éppenséggel megugrott a forgalom az áruházláncban. Alm Attila, az Electro World Kft. ügyvezető igazgatója szerint náluk csak az utóbbi hetekben érezhető némi visszaesés. Hasonló információt kaptunk a hazai műszaki elektronikai piac másik nagyágyújától, az Euronics-tól. Fliszár Balázs, a Vöröskő Kft. ügyvezető igazgatója szerint - a cég az Euronics Kft. egyik tulajdonosa - ők is csak az utóbbi hetekben érzékeltek némi megtorpanást az áruhitelekben, de nekik sikerült növekedést produkálniuk a szűkülő piacon. Fliszár Balázs - akárcsak versenytársai - úgy véli, az idei szezon húzótermékei az LCD tévék, különösen a full HD televíziók lesznek, valamint a karácsonyi örökzöldnek számító MP4-lejátszók, mobiltelefonok és a laptopok.
A teljes piacról szólva Fliszár Balázs azt mondja: tavaly és az idén több kereskedő helyzete megrendült, és nyilván lesznek, akiknek fel kell adniuk a boltot. A hazai műszaki elektronikai piac is a koncentrálódás felé tart, de ezt jelentősen felgyorsítja a forgalomcsökkenés.
Vámos György arra figyelmeztet, hogy már a tavalyi árakciózás is a túlélésről szólt: sok kereskedő a jobb idők reményében előre menekült, azaz a saját profitja, illetve tőkeereje rovására akciózott. Kérdés, ki az, lesz, aki az idén is meg tudja ismételni ezt a mutatványt. Vámos szerint a szakma kettős szorításban van: a lanyha kereslet, illetve a rövid idő alatt megrogyott vásárlóerő mellett vajmi kevés esély van arra, hogy a kereskedő érvényesítse a nyersanyagárak nyomán megugró saját költségeit, illetve az import kapcsán a gyenge forintból származó veszteségeit. S eközben a vásárlásra ösztönző reklámkampányokat is előre meg kell finanszírozni.
Fliszár szerint ezt az időszakot csak azok a cégek képesek túlélni, amelyek komoly nemzetközi pénzügyi háttérrel rendelkeznek, vagy egy stabilan felépített rendszer szerint működnek. Eddig főleg a kis boltok szorultak – a KSH szerint 2007-ben több, mint háromezer üzlet húzta le a rolót –, most viszont több jelentősebbnek mondható hazai műszaki kereskedőről is úgy hírlik, hogy komoly problémákkal küzd.
A válság, a várható fogyasztáscsökkenés eltérő mértékben, de profiltól függetlenül érinti majd a kereskedőket. – Az élelmiszerek esetében nem számítunk további forgalomcsökkenésre, az várhatólag hozza a tavalyi szintet – prognosztizálja az OKSZ főtitkára. Nyitott kérdés a ruházati termékek piaca, amely eddig állta a sarat. Vámos arra számít, hogy ott is lanyhul a kereslet. Az OKSZ szerint már a tavalyi szezonban is tarolt a magát főleg ruhaneműkkel képviseltető feketekereskedelem, és félő, hogy ez a tendencia az idén is folytatódik.
Mintegy 600 millió forinttal csökkent augusztusban a hazai kiskereskedelem forgalma az előző hónaphoz képest - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) összesítéséből. Mérséklődik viszont az előző év azonos időszakához mért különbség: az 556 milliárd forintos forgalom csak 1,4 százalékkal múlta alul 2007 augusztusát. A válság miatt kérdéses, hogy az ágazat megússza-e a tavalyi évre vetített három százaléknál kisebb csökkenéssel az évet. A KSH szerint az év első nyolc hónapjában összességében két százalékkal csökkent a forgalom, a legnagyobb veszteséget az idén is a tartós fogyasztási cikkek kereskedelme szenvedte el.