Az autógyárak is kaphatnak a 700 milliárdból

Egyre jobban szétcsúszik Amerikában a 700 milliárd dolláros pénzügyi mentőcsomag. A bankok, biztosítók, illetve a jelzáloghitel-tartozásokat felhalmozók után immár az autógyárak megsegítéséről is szó van ennek a keretnek a terhére.

A pénzügyminisztérium szerint a mentőövet létrehozó törvény tág értelmezése lehetőséget ad a bajban lévő detroiti hármak, a General Motors, a Ford és a Chrysler megsegítésére is. Ez különösen az első két vállalatcsoport esetében tűnik egyértelműnek, mivel van hitelüzletáguk, amelyeket érinti a válság.

Az eladások százalékosan két számjegyű csökkenését elszenvedő, egyre nagyobb léptékű leértékelésekbe fogott hármak nemrég a kongresszushoz is fordultak közvetlen pénzügyi segítségért. Az erőltetett ütemben elkülönített 25 milliárd dollár a környezetbarát technológia bevezetését támogatja; ebben a japán gyárak előnyben vannak. Viszont azt is jelenti, az összeg nem használható fel tetszőlegesen. A gyárak eközben szomjazzák a készpénzt. A GM nyári adatok szerint 21, míg a Chrysler 11,7 milliárd likvid forrással rendelkezett, ezek azonban a bevétekiesés miatt azóta apadtak. Mindkét vállalat számára megkönnyebbülést hozhat a fúzió - erről tovább folynak a tárgyalások, és a legújabb hírek szerint hamarosan megállapodás születhet. A helyzetet bonyolítja, hogy a GM hitelüzletágának, a GMAC-nak 49 százalékban az a Cerberus Capital Management a tulajdonosa, amely a Daimler-Chrysler tavalyi felbomlása után megszerezte a GM leendő házastársát.

A detroiti hármak összesen több mint 200 ezer embert foglalkoztatnak az Egyesült Államokban, és beszállítóik, márkakereskedőik révén több millió munkahely függ tőlük. Így nagy a nyomás a kormányon, hogy ugyanúgy ne engedje el a kezüket, ahogy szeptemberben a számos üzletágban érdekelt AIG óriásbiztosítót sem hagyta veszni. A nagy autógyárakkal kapcsolatban nemrég a csődvédelem lehetősége is felmerült, de ennek tényét utóbb cáfolták. Ha viszont mindenkit megmentenek, akit érint a pénzügyi válság, úgy a lista végtelenre bővülhet, jöhetnek most a légitársaságok és az acélgyárak is. - Amikor azt látjuk, hogy bevonják az adófizetőket Detroit kivásárlására, az valójában ezt az üzenetet közvetíti: nem kell, hogy valaki hatékonyabban működjön, és felvegye a versenyt a külföldi konkurenciával. Elég, ha felbérli a megfelelő lobbistákat és befolyással bírókat Washingtonban, akik megszerzik a pénzt - mondja Daniel Mitchell, a Cato Intézet vezető munkatársa.

Előzetes megállapodásra jutott a Boeing vezetése a szakszervezetekkel; ez feloldhatja a vállalat 27 ezer szerelőjének immár hét hete tartó sztrájkját. A szakszervezetek napokon belül megszavaztatják tagjaikat, hogy elfogadják-e a vezetés ajánlatát. A szerelősztrájk szinte megbénította a Boeinget.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.