Hazafias húrokat penget a Swatch

Már a svájci órák sem a régiek, túl sok bennük az olcsó külföldi alkatrész. A nagy gyártók ezért az eddiginél sokkal keményebb feltételekhez kötnék a Swiss-made védjegy használatát. A szigorítás élharcosa a piacvezető Swatch, amely a megélhetésüket féltő kis manufaktúrák szerint a saját pecsenyéjét sütögeti - jó adag hazafias szósszal nyakon öntve.

Nem eléggé svájciak a svájci órák - ez aggasztja az alpesi ország legismertebb exportcikkét adó iparág több illusztris szereplőjét. A Swatch-csoport, a Rolex, valamint a Piaget márkát birtokló Richemont éppen ezért szigorítaná a Swiss-made védjegyet viselő karórákra vonatkozó követelményeket. Az érvényes előírások szerint ehhez most annyi is elegendő, ha az óra mechanikáját alkotó elemek összértékének legalább a felét a hazai gyártású alkatrészek adják. Csakhogy a mechanika az óra értékének csupán 15-25 százalékát adja, így a vevőcsalogató Swiss-made felirat viseléséhez elég, ha a kronométer teljes értékének egytizedét állítják elő odahaza. A többi lehet akár kínai is. Nick Hayek, a svájci óragyártást megreformáló Swatch vezérigazgatója szerint ez olyan, mintha egy méregdrága svájci sportülést raknánk be egy átlagos autóba, hogy aztán azt mondhassuk róla, hogy az egy Swiss-made termék. Sok gyártó megelégszik azzal, hogy a rotort Svájcban készítteti, a többi "hozzávalót" pedig külföldről szerzi be. Ennek Hayekék szerint véget kell vetni, s az óra teljes értékének minimum 60 százalékához kell kötni az eredetviselés jogát. A mechanikus óráknál pedig 80 százalék lenne az alsó határ.

Az Omega márkát is magáénak tudó Swatch, a Rolex és a Piaget a Svájci Óraipari Szövetségen keresztül akarja rábírni a kormányt a szigorításokra. Az iparág szinte valamennyi neves képviselőjét összefogó szakmai lobbiszervezetben azonban nem mindenki örül a "nemzetieskedésnek". A kisebb gyártók attól félnek, hogy ezzel kiszorítják őket a piacról. A zürichi Mondaine Watch társtulajdonosa, Ronnie Bernheim szerint ha elfogadják a szigorításokat, akkor külföldre kell vinniük a gyártást. Ez azt jelenti, hogy száz svájci órás maradna munka nélkül az évente egymillió időmérőt gyártó cégnél. A szövetségi parlament asztalán fekvő tervezet egyértelműen a nagy, globális luxusmárkák gyártóit szolgálják - szögezi le Bernheim, aki példaként a Swiss Railway Watch nevű terméküket hozza fel. Ennek az ára jelenleg 300 frank, ám a szigorítás után duplájáért lehetne csak előállítani. Az pedig minőségi veszélyeket rejt magában, ha a gyártók úgy érik majd el a megkövetelt szintet, hogy még az eddiginél is olcsóbb külföldi részegységeket építenek be, mintegy felértékelve ezzel a megmaradt svájci alkatrészek arányát az óra egészén belül. A paragrafusok helyett inkább a minőséggel kell foglalkozni - összegezte Bernheim, utalva arra, hogy precíziós alkatrészeket külföldön is gyártanak - csak a svájcinál jóval olcsóbban.

Hayek ezzel nem ért egyet. Szerinte a drágulás helyett éppen árcsökkentést is hozna a változtatás, mivel a helyi beszállítók az eddiginél is nagyobb volumenű megrendelésekhez jutnának, így volna miből engedniük.

Mindenesetre Erich Mosset, a beszállítók egyik reprezentánsa, a svájci Ronda nevű cég vezetője ezt homlokegyenest másként látja: úgy véli, a szigorítás ellehetetleníti a kvarc-komponenseket előállító, 700 főt foglalkoztató vállalkozást, s független cégek sorát teszi tönkre. Elemzők szerint azonban pár bedőlt cégnél sokkal fontosabb a svájci órákhoz kapcsolódó imázs fenntartása. Ugyanakkor a reform egyértelmű haszonélvezőjeként a Swatchot nevezték meg, amelynek évi 650 millió svájci frankos pluszbevételt hozna a törvénymódosítás, mivel már most ő szállítja a legtöbb alkatrészt a helyi manufaktúrákba, s megrendelői köre ezután bővülne a külföldi beszerzési forrásaikat kényszerűen feladó és hazaira cserélő cégekkel - vélelmezi tanulmányában az UBS Bank. Nem véletlen tehát a Swatch erőteljes lobbizása az ügyben. S a szakértők szerint nem is hiábavaló: a 60 százalékos svájci értékarány szinte biztos, hogy átmegy a parlamenten, a mechanikus órák 80 százalékos limitje viszont aligha, mivel sértheti az EU-val kötött kereskedelmi egyezményeket.

Hongkong a legnagyobb felvevőpiac

A teljes svájci exporton belül az óragyártók részesedése 8 százalékosra hízott. A júniusi 28,4 százalékos rekordnövekedés után júliusban már "csak" 8,5 százalékos pluszt mértek a megelőző év azonos havához képest. Januártól júliusig egyébként 9,9 milliárd frank volt a kivitel, ami 14 százalékos előrelépés. A júliusi export ebből 1,6 milliárd frankot tett ki, ami az eddig mért harmadik legmagasabb havi adat. Darabszámban 5,6 százalékos volt az előrelépés. Érdekesség, hogy a luxusórák iránt fokozódik a kereslet, főleg a Távol-Keleten. A 3000 franknál (440 ezer forint) drágább karórák forgalma 20 százalék feletti ütemben bővült. A legfontosabb felvevőpiacokat illetően nincs változás, Hongkong, az Egyesült Államok és Japán foglalja el a dobogós helyeket. Magyarország nincs az első harminc között.

A svájci óraipar exportbevétele
(január-július, millió svájci frank)

Forrás: Svájci Óraipari Szövetség

HelyezésOrszág200620072008változás (százalék)
1.Hongkong104913041570+20,4
2.Egyesült Államok123913761412+2,6
3.Japán689689667-3,2
4.Franciaország431526636+20,9
5.Olaszország499577606+4,9
6.Németország430464512+10,3
7.Kína207298489+64,3
8.Szingapúr302330463+40,5
9.Egyesült Arab Emírségek226289391+34,9
10. Egyesült Királyság324387355-8,3
Készül a Vacheron Constantin
Készül a Vacheron Constantin
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.