Lassít a közlekedésben a költségvetés

Érzékenyen érintik a költségvetési szigorítások a közlekedési fejlesztéseket: a kormány a 2009-re eredetileg betervezett pénz hatodát vonná el az ágazattól. Az autópálya-építések keretösszege nem változik, a legjobban a MÁV-nak kell meghúznia a nadrágszíjat.

A költségvetés eredeti tervében szereplő 260 milliárd forint helyett kevesebb mint 223 milliárdot szán a kormány jövőre a közlekedési fejlesztések, beruházások finanszírozására. A 36,5 milliárd forint elvonása az ágazat szinte valamennyi területét eléri. A szigorítások leginkább a MÁV-Startot érintik. A vasúti személyszállítás veszteségeinek finanszírozására a költségvetés készítői szeptemberben még 173 milliárd forintot szántak. A korábbiakat meghaladó támogatást azonban a pénzügyi válság maga alá temette: az aktuális tervek szerint a vasútnak harmincmilliárd forinttal kevesebből, 143 milliárd forintból kell gazdálkodnia.

Az elvonás egyik következménye az lesz, hogy a MÁV-Start 2009-ben is veszteséggel gazdálkodik majd. Hiánya előreláthatólag megegyezik a költségvetési megszorítások miatt elvont összeggel, mintegy harmincmilliárd forint lesz. Azaz a költségvetés ezen az ágon valójában nem sokat spórol meg. A megszorítás ugyanakkor garantálja, hogy a MÁV személyszállító cége a tervezettnél kevesebbet költ majd járművei fejlesztésére.

A költségvetési szigorítások az Útpénztár forrásait hatmilliárd forinttal csökkentik. A közutak fenntartására így 63,3 milliárd forint helyett csak 57,3 milliárd jut majd. A tekintélyes elvonás azonban az utak állapotán kevéssé lesz mérhető. A közúti közlekedést ellehetetlenítő különféle úthibákat az eredetileg erre szánt pénzből éppen úgy nem lehet eltüntetni, mint a szigorítás után megmaradóból.

A kormány egyedül a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére szánt keretet nem csökkenti. Az állami sztrádaberuházásokra továbbra is igen szerény összeg, 18 milliárd forint jut 2009-ben.

A tervezett szigorítások alapján az EIB-hitelből finanszírozott autópálya-építésekre egymilliárd forint helyett 906 milliót, a Budapesti Közlekedési Szövetség (BKSZ) támogatására 1,9 milliárd forint helyett 1,718 milliárdot költenek. A közösségi közlekedés fejlesztésének költségkerete 645 millió forintról 584 millióra, a kombinált vasúti fuvarozás (RoLa) fejlesztéséé 730 millióról 661 millióra, a kikötőké 345 millióról 312,3 millió forintra zsugorodik.

A határkikötők működtetésére 162 millió forint helyett 146,6 millió forint marad. Az akadálymentes közlekedés fejlesztésére szánt 153 millió forintból 139 millió, a szakképzési feladatokra betervezett 75 millió forintból pedig csak 67,9 millió forint marad a költségvetésben.

Nem lesz annyi új vonat

A MÁV már megkötött szerződései szerint 2009-ben 26 új Flirt villamos, nyolc dízel Desiro motorvonat és nyolc-kilenc orosz motorvonati betétkocsi áll szolgálatba a vasúton. A személyszállító cég ugyanakkor nem halaszthatja tovább száz személyvagonjának felújítását és vizsgáztatását. Az elővárosi közlekedés fejlesztésére szánt emeletes motorvonatok beszerzése viszont évekig nem kerülhet napirendre.

Közlekedési pénzek a büdzsében

Forrás: Népszabadság-gyűjtés

EredetilegFejezeti Maradék
tervezetthúzás (millió Ft)
(millió Ft)(millió Ft)
MÁV-veszteség finanszírozása173 00030 000143 000
Szakképzési feladatok757,167,9
Kikötőfejlesztés34532,7312,3
Autópálya-építés EIB-hitelből1 00094906
Akadálymentes közlekedés fejlesztése15314139
BKSZ működési támogatás1 9001821 718
Útpénztár63 3006 00057 300
Közösségi közlekedés fejlesztése64561584
RoLa - vasúti kombinált fuvarozás73069661
Gyorsforgalmi úthálózat fejlesztése18 000018 000
Határkikötők működtetése16215,4146,6
Összesen259 31036 475,2222 834,8
Emeletes vonat a Nyugatiban. Csak mutatóba
Emeletes vonat a Nyugatiban. Csak mutatóba
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.