Elbocsátások a szentgotthárdi motorgyárból
Tíz napra leállt Szentgotthárdon a motorszerelde, de működnek még a gyártósorok, ahol hengerfejek, főtengelyek és blokkok készülnek. A GM Powertrain szóvivője, Légrádi Edit lapunk érdeklődésére elmondta, hogy a beszállítói igények visszaesése miatt a műszakcsökkentések és leállások után negyven ember munkaszerződését már nem hosszabbították meg. Ők nem a hétszáz fős saját állományba tartoznak, hanem a külső cégtől kölcsönzött 150 munkás közül kerültek ki - tette hozzá.
Tavaly 434 ezer motor készült Szentgotthárdon, idén is hasonló mennyiséget terveztek, ám ez végül hatezer darabbal kevesebb lesz. A gyár német, spanyol, lengyel Opel- és angol Vauxhall-üzemekbe szállít négyhengeres (1,6 literes és 1,8 literes) benzinmotorokat Corsa-, Astra-, Insignia-, Meriva- és Zafira-modellekhez.
Nem lassított eddig a győri Audi Hungaria, ám világszerte csökken a kereslet az új autók iránt, ami a szentgotthárdi GM Powertrain üzemhez hasonló lépésekre kényszeríti majd a többi céget is. A magyar járműiparban százezer embert foglalkoztatnak, a magyar export ötödét adó Audi hatezer, a Bosch hatezer, a Suzuki hatezer, a GM hétszáz embert foglalkoztat. Az esztergomi Magyar Suzuki még teljes gőzzel termel, és ahogy Ruska Viktória kommunikációs igazgató elmondta, tartják a háromszázezer darabos tervet, ami jó hír a Suzukival kapcsolatban álló és húszezer embert foglalkoztató beszállító cégeknek. Az már kevésbé, hogy a 2009-es számokról nehéz bármit is mondani, mert ez az igencsak bizonytalan piaci előrejelzésektől függ. Esztergomban a FIAT-nak és az Opelnek is gyártanak autókat.
Ami már biztos, hogy 1998 óta ez volt a legrosszabb szeptember az autópiacon: az ACEA (Európai Autógyártók Szövetsége) adatai szerint az első kilenc hónapban 4,4 százalékkal, csak szeptemberben 8,2 százalékkal estek az újszemélyautó-eladások, ez pedig valamennyi magyarországi járműgyártót és beszállítót érinti. Az EU- és CEFTA-piacokon az Opel 10 százalékkal, a Suzuki 7,6 százalékkal, a Volkswagen-csoport 2,8 százalékkal kevesebb új autót adott el, ami éves szinten a három magyarországi gyárral rendelkező konszernek esetében 180 ezer autós mínuszt jelent, és ennél is rosszabbak a 2009-re szóló előrejelzések.
A Global Insight a 2009-es teljes európai piacra szóló 22,6 milliós előrejelzését 21,9 millió személyautóra mérsékelte, ami a számítások szerint három gyár teljes bezárását, első lépcsőben közvetlenül húszezer munkahely megszűnését jelenti, a beszállítóknál pedig további harmincezer fős leépítéssel lehet számolni.
Esztergom a Suzuki egyetlen európai autógyára, a győri Audi Hungaria pedig a világ második motorgyártója, és fő beszállítója a VW AG-nek: az idei évre kétmillió benzines és dízelmotort szállítását tervezte a Skodának, Volkswagennek és Seatnak, ám a spanyol autókból szeptemberben 20,8 százalékkal (mínusz hatezer darab), éves szinten 9,8 százalékkal (mínusz harmincezer darab) kevesebb kelt el. Némi gyógyír, hogy a Skodák eladásai szeptemberben 5,2 százalékkal, az Audiké 18,5 százalékkal nőttek, ám az éves mérleg mindegyik márkánál mínuszt, konszernszinten pedig hatvanezer darabbal kevesebb új autót jelent az európai piacon.
A Győr-Moson-Sopron megyében működő autóipari beszállítókat is elérte a gazdasági válság, többen is alkalmazottaktól válnak meg, alvállalkozókkal bontanak szerződést.
Az autóbiztonsági és utasvédelmi eszközöket gyártó sopronkövesdi Autolivnél 26 munkatársat küldenek el. A Kisalföld szerint a sopronkövesdi gyárban egyes munkaterületek ellátásánál szerződést bontottak az alvállalkozókkal, s a feladatokat belső munkaerővel látják el. A megüresedett állásokra pedig nem vesznek fel új embereket. A cég 70-nél több autógyárral áll kapcsolatban, és ezek közül jó néhány egy-két hétre leállt, s ez tükröződik az októberi megrendelésekben. A gumi és műanyag csatlakozástechnikai elemeket gyártó Veritas Kft.-nél Dunakilitin száznál több dolgozónak, köztük bedolgozó bérmunkaerőnek is felmondtak, s októberben további elbocsátások várhatók. (MTI)
Lassabban készülnek az újdonságok
Takarékossági okokból meghosszabbítják az autógyártók az egykoron még tízéves, majd négy évre rövidített modellciklust. Általában egy új modell kifejlesztésére és gyártásának előkészítésére másfél-két milliárd eurót költenek a konszernek, de még egy kisebb ráncfelvarrás költsége is meghaladja a háromszázmillió eurót. Ezzel lassabban változik majd az autódivat, ami önmagában még nem nagy csapás, az már inkább, hogy később kerülnek az autókba a korszerű biztonsági eszközök és környezetbarát technológiák. A Volvo két évvel tolja el az XC90-es megújulását.
A tőzsdei részvényárzuhanások után felfüggesztették a General Motors és a Chrysler egyesüléséről szóló tárgyalásokat, a Chrysler iránt egyébként érdeklődik még a Renault-Nissan konszern, valamint több kínai járműipari cég is. Második negyedévi 9,1 milliárd dolláros veszteségeinek csökkentésére a GM bezárta két, összesen háromezer embert foglalkoztató amerikai üzemét, és eladta svédországi fejlesztőközpontját, így a következő generációs, (Szentgotthárdnak is szánt) négyhengeres turbófeltöltős motorcsalád tervezését a Saab trolhattani részlegéhez telepítették. A Mazda törölte második amerikai üzemének felépítését. A spanyolországi Nissannál 1680 embert bocsátanak el, és a műszakok számát háromról kettőre csökkentik. (B. J.)