Mindent egy helyről
A magyar kis- és középvállalkozások ugyan széles körűen használják az internetet, azonban ma még jellemzően csak informálódási és kapcsolattartási céllal - derül ki egy idei kutatásból. Pedig az infokommunikációs piac egészére mindinkább jellemző az integrált szolgáltatások igénybevétele, erre a fix és mobilkommunikáció összekapcsolódása a legjobb példa. De ez még csak a kezdet.
Fejlettebb államokban már a távközlési megoldásokat integrálják mindazon IT-szolgáltatásokkal, amelyekre az adott vállalatnak speciálisan szüksége van, s ezt jószerével egy szállítótól szerzik be a cégek. Ritkább esetben előfordul, hogy egy projektcég két-három partnere szállítja a megoldásokat, ám a háttértámogatás és az ügyfélszolgálat ez esetben is egy, a kapcsolattartó a projektcég maga.
A hatékony infokommunikációs megoldások használata nemcsak a költségeket csökkenti, sok esetben akár 40-60 százalékkal, de a versenyképesség javulásához is hozzájárul. Csak egy példa: már vannak olyan megoldások, amelyekkel nemcsak távközlési szolgáltatásokat kínálnak, hanem bennük foglaltatik a szerver-hoszting, a webtárhely, az e-mail rendszer üzemeltetése. Egyre gyakrabban internetes kisáruházat, ügyfélszolgálatot is kínálnak a cégek. Az ilyen komplex megoldások előnye, hogy egyfelől a felmerülő hibák elhárítása a szolgáltató részéről sokkal gyorsabb, másfelől pedig a vállalatnak nem kell olyan szakembereket alkalmaznia, akik a rendszerek minden elemét ismerik és karban tudják tartani. Általában a kisebb méretű cégek nem is engedhetik meg maguknak, hogy önerőből ennyi szakembert fizessenek.
A kis- és közepes vállalatok jó felénél még informatikai vezetőt sem alkalmaznak, hanem az IT-rendszer és a kommunikációs szolgáltatások beszerzése többnyire a vezetés feladata (akik sok esetben azonosak a tulajdonosokkal), míg az üzemeltetést eseti módon bízzák rá a cégen belül valakire. Ha alkalmaznak informatikai vezetőt, esetleg csak rendszergazdát, akkor a vállalat már jobb helyzetben van, mert a tanácsai érvényesülnek a beszerzéskor is. Ennek ellenére, kellő szakértelem hiányában a vezetők joggal tehetik fel a kérdést maguknak, hogy a megfelelő, rövid időn belül el nem avuló szolgáltatásokat és eszközöket használják-e? Főleg annak ismeretében, hogy ezek komoly beruházások.
A hardvert, a háttértámogatást, az üzemeltetést és a karbantartást kedvezőbb kondíciókkal vásárolhatja meg a vállalat, ha mint szolgáltatást rendeli meg egyben, és havidíjat fizet érte. Így a rendszere kisebb költséggel bővíthető, ha arra van szükség, és a rendszergazda vagy az IT-vezető esetleges távozása sem okoz ideiglenes leállást a rendszerekben. Az ezzel foglalkozó cégek szerint a beruházási költség ebben a konstrukcióban olyan alacsony, hogy három hónap alatt megtérül, aztán pedig még a havidíjakkal együtt is tiszta megtakarításként jelentkezik.
De pontosan milyen szolgáltatások segítik elő a hatékony működést? Ma már az alap-telekommunikációs megoldások sem egyszerűek, lévén használunk vezetékes és mobiltelefont, belső irodai vonalakat, és egyre többen céges hívócsoportokat a mobilban, rövid hívószámokkal, ingyenes belső percekkel. Ezeket az igényeket ki tudják elégíteni a mobilcégek csak mobilok használatával, de olcsóbb és kényelmesebb, ha integrált megoldásokat választunk. A belső telefonhálózat és a vezetékes telefon például lehet internet- (IP-) alapú, amelyet gyakorlatilag csak kiegészítenek igazi vezetékes vonallal. Ma már nem divat az alközpontok használata, helyettük digitális megoldásokkal osztályozzák a bejövő és a kimenő hívásokat is. Van olyan is, amelyik felismeri az ügyfél telefonszámát, és ha az be van programozva, rögtön az ő ügyfélfelelőséhez irányítja a hívást. Kifelé pedig a rendszer maga dönti el, hogy melyik hálózaton, netán az interneten tudja legkedvezőbb áron továbbítani a hívást. Mivel egyre népszerűbb ügyfélkapcsolati forma az SMS is, arra is léteznek megoldások, hogy az irodai gépről az alkalmazottak tömegesen küldjenek SMS üzeneteket előre meghatározott vagy egyedileg összeállított csoportnak.
Olcsó megoldás, amikor a vezetékes internetet a mobil is kiegészíti, amely benne van a szolgáltatás árában, s egyúttal olyan értelemben teljes értékű, hogy a vállalati hálózatba akkor is be tud jelentkezni a munkatárs, ha mobilelérést használ. Úgy a levelezőrendszerbe és a naptárakba, mint az ügyfélkezelő rendszerbe vagy a vállalatirányítási modulokba, netán a gépjárműflotta-menedzser alkalmazásába.