Kiszolgált flottákkal dolgoznak
Nő a flottavásárlások aránya, ami jó hír, rossz viszont, hogy szűkülő piacon. Az első kilenc hónapban forgalomba helyezett 118 ezer új személyautó 8,2 százalékos mínuszt jelent, kis-haszonjárművekből pedig 15,5 ezer kelt el, a JATO adatai szerint ez 2,1 százalékos növekedés tavalyhoz képest.
A lakossági vásárlások viszszaesése önmagában még nem ijesztő, mert a piacnak ezt a részét inkább a csábító hitelek, mint a tényleges igények hajtották. Fontos gazdasági hőmérő viszont a vállalkozások által preferált kishaszonjárművek forgalma, amely az első fél évben még 7,4 százalékos növekedést mutatott, októberre azonban harmadára lassult a tempó, és már az egykor stabilnak látszó flottavásárlói kör is szűkül, hiszen a cégek egyre takarékosabbak: hosszabb ideig használják az autókat. Gazdaságossági szempontból hátrányos túlságosan sokáig futtatni a kocsikat, ám napjainkban nem annyira a hosszú távú számítások, mint inkább a pillanatnyi helyzet határozza meg a beruházási döntéseket, ezért általában egy-másfél, olykor két évvel meghosszabbítják a futamidőket.
A recessziót a járműpiac is érzi: a személyautók után már a haszonjárművek eladása is lassult. Míg a nagyobb cégek korábban 3-4 év és 120-150 ezer kilométer futásteljesítmény után cserélték le autóikat, jelenleg késleltetik a flottaváltást, ami ekkora futásteljesítmény esetén nem éppen gazdaságos megoldás.
Rossz jelzés az ügyfeleknek, hogy a flottavásárlókért folytatott harcban durvulnak az eszközök: a költségcsökkentő hadjáratban egyre gyakrabban megtörténik, hogy a szolgáltatók - a szerződésektől eltérően - nem márkaszervizben és nem eredeti alkatrészekkel javítják a bérelt autókat, ami hosszabb távon a minőség és megbízhatóság rovására megy, ráadásul a bizalmat nehéz viszszaszerezni. A kontár munka többnyire csak a műszaki állapot alaposabb felmérésekor, például visszavásárláskor derül ki, és nemcsak jelentős értékcsökkentő tényező, hanem a későbbi autócsere esetén kizárja a beszámítás lehetőségét. A sufnikban javított autók a szabadpiacra kerülnek, ahol alacsonyabbak az árak, ám nagyobb a vevő kockázata, hiszen csak hónapokkal később derül ki, hogy az autót nem minősített szervizben és nem gyári alkatrészekkel javították.
Tény, hogy a márkaszervizek nem olcsók: napjainkban 7500 és 10 ezer forint között vannak a magyarországi óradíjak, és folyamatos drágulás várható, hiszen a hazai szervizeknek is ugyanannyiba kerülnek az alkatrészek és berendezések, mint a 90-130 euró (25 ezer-32 ezer forint) óradíjakkal számlázó osztrák, német és svájci műhelyeknek.
A futamidő hosszabbítása mellett a cégek másik spórolási módszere az, hogy kisebb, kevésbé kényelmes és biztonságos, olcsóbb modellre váltanak. Vannak olyan vállalkozások, amelyek 10-15 éves kocsikkal dolgoznak. A fix összegű havidíjas bérleteknél is előfordulhatnak meglepetések, mert a rendkívüli kiadásokat, például az indokolatlanul gyakori és magas szervizszámlákat behajtják a bérlőn.
Fülöp Györgyi, az autópiacon a Suzuki után második helyezett - az Opeleket és Chevrolet-ket forgalmazó - GM Hungary flotta- és haszonjármű-értékesítési igazgatója optimista. Szerinte a vállalkozások általában az év végére időzítik beszerzéseiket, ezért idén is az utolsó negyedév lesz a főszezon, amit már autóhiány sem akadályoz. Korábban még hiány volt például Vivarból, ám a gyárak rugalmas munkarendjének, a több műszak bevezetésének köszönhetően feltöltötték győri raktárkészletüket, így akár azonnal és a drágább forint ellenére is az október elsejei listaáron tudnak szállítani a megrendelt modellből. További előny, hogy a flottásoknak például az 1,3 literes dízel-Combo áruszállítóra 19 százalékos ügyfélkedvezményt is adnak akár egyetlen autó vásárlása esetén.
A Renault Hungária flottamenedzsere, Kohus Ádám szerint a francia márkánál folyamatosan nő a flottaértékesítés, aránya már meghaladja a negyven százalékot.
Napjainkban kevesen vesznek készpénzért autót, a kisebb vállalkozások is inkább a tartós bérletet választják: a futamidő általában 3-4 év, a járművek 90-150 ezer kilométeres futásteljesítményűek. A nagyobb cégek után a négy-öt autóval dolgozó kisebbek is egyre inkább az operatív lízinget választják, mert ennél elég havonta fizetni a bérleti díjat, aztán csak használni kell az autót. Nincs átírás, a forgalmi engedélyben a flottakezelő cég neve szerepel, ez intézi a biztosítást és adja az üzemanyagkártyát is a bérlőnek. A szervizszámlán is a bérbeadó neve szerepel, így a bérlőnek ezekre nem kell külön embert alkalmaznia.
A teljes hazai személyautó-piacon a vállalkozások vásárlásai tavaly a forgalom 34 százalékát tették ki, az arány az idén 39 százalékra nőtt. Barta Barbara, a Fiat Magyarország kommunikációs vezetője ezt azzal magyarázza, hogy a magánszemélyek jobban átgondolják a vásárlást, érzékenyebbek a gazdasági helyzetre, míg a vállalkozásoknál előre tervezetten szerzik be az autókat. A Fiat-nál a kis- és középvállalkozók, a flottakezelő cégek személyautó-vásárlásának aránya a tavalyi 39 százalékról idén 49 százalékra emelkedett.
Rémi Gábor, a magyar haszonjárműpiacon második Fiat Professional üzletág-igazgatója úgy látja, hogy az autóvásárlási trendek ebben az évben sem változtak: az értékesítések 25 százaléka készpénzben, 75 százaléka továbbra is hitelre történik. A kisvállalkozások a hitelt részesítik előnyben, a futamidők azonban nőttek: 2007-ben a 72 hónap volt jellemző, 2008-ban azonban már 120 hónapra vásárolnak haszongépjárművet. A Fiat Professional idei vevőinek ötöde nagy és közepes flottavásárló, 30 százaléka pedig kisflottás vállalkozásra vásároló ügyfél. A legnépszerűbb modell változatlanul a Ducato.
A Peugeot Hungária nagy figyelmet fordít a kis- és középvállalkozásoknak, valamint a mikrovállalkozásoknak történő eladásra - akár egy-két autóból álló "flották" értékesítésére, ezért ügyfeleinek száma folyamatosan növekszik. Ezen a területen a magyarországi importőr még nem érzi a pénzügyi válságot, állítja Bálint Zsófia kommunikációs igazgató. A nagyobb vállalatok után a kisebbek érdeklődése is fokozódik a flottakezelés iránt. A Peugeot-nál az összes flottaértékesítés 60 százaléka teherautó, a többi személyautó. Egyre népszerűbbek a zárt végű konstrukciók, és jellemző a futamidő végén történő visszavásárlás. Az év első kilenc hónapjában a flottapiac (a jogi személyeknek értékesített gépjárművek) 5,5 százalékkal, a Peugeot márkáé tíz százalékkal növekedett az előző évihez képest.
A leendő autógyártól néhány száz méterre működő kecskeméti Mercedes márkaképviselet vezetője, Gergelyfi Gergely szerint a prémium osztályú modellek értékesítését soha nem befolyásolták gazdasági nehézségek, és most sem tapasztal visszaesést - sőt, egyre többen költenek egyre többet drágább kisteherautókra is. Ez különösen a családi vállalkozásokra jellemző, hiszen olykor csak apa és fia dolgozik egy cégnél, és saját kényelmükre, biztonságukra nem sajnálják az egy-másfél millió forint többletet. A tíz márkát forgalmazó Hovány-cégcsoport évente hatezer autót értékesít, ennek kis része Mercedes, ám Gergelyfi Gergely bízik abban, hogy az épülő gyár megdobja majd forgalmukat, hiszen a leendő partnereknek és beszállítóknak sem hátrányos, ha a raktárakhoz vagy a tárgyalásokra Mercedesszel érkeznek.
Évente átlagosan hatvanezer cégautót vásárolnak Magyarországon, ez a piac harmada. A KSH adatai szerint a magáncélra is használt cégkocsik száma 2007 végén 272 ezer volt, és idén már meghaladta a háromszázezret, ami a teljes autópark nyolc százaléka.
Vissza a bérbeadónak
Az év első felében a magyarországi lízingpiac forgalma 614 milliárd forint volt, ennek 48,34 százalékát
a lakossági autóvásárlások, 15,38 százalékát pedig haszonjárművek tették ki.
A Magyar Lízingszövetség adatai szerint fizetésképtelenség miatt három év alatt 24 ezernél több autót foglaltak le, ezek értéke meghaladta a 40 milliárd forintot, a visszavett gépkocsikból négyezret elárvereztek. A finanszírozó cégek ebből származó vesztesége csak 2007-ben meghaladta az ötmilliárd forintot.