Parkolósávban az autógyártók
Az ősz sem hozott jelentős változást a szalonokban, ahol már az újdonságok sem hozzák lázba a vásárlókat. Az európai piacon szeptemberben 1,21 millió új személyautó kelt el, ez kilenc százalékkal kevesebb tavalyhoz képest. Különösen a nagyobb forgalmú országokban esett a forgalom: Nagy-Britanniában 333 ezer új autó kelt el, ami 21,2 százalékos esést jelent tavaly szeptemberhez képest. Az európai autópiaci előrejelzések éves szinten már tízszázalékos visszaesésről szólnak.
A megszokott karácsonyi leálláson kívül rendkívüli üzemszünetet jelentett be több európai autógyártó. A Skoda október végén áll le, ami 13 ezer autóval kevesebbet jelent. Az Opel bochumi gyárában már október elsején leálltak, az eisenachi üzem dolgozóit jövő hétfőtől három hétre kényszerszabadságolják. Az európai üzemek közül csak Rüsselsheim termel teljes gőzzel, mert itt készül a Vectrát felváltó újdonság, az Insignia, melyet most terítenek az európai szalonokba, és megjelenése létfontosságú a márkának. A General Motors európai üzemeinek leállása negyvenezerrel kevesebb darabszámot jelent. Az amerikai konszern világszerte negyvenezer, a Ford ötvenezer fős leépítést jelentett be. Az európai autóipar közvetlenül 2,3 millió, beszállítók által közel tízmillió embert foglalkoztat.
A németországi Fordnál is lassítják az összeszerelést, és 204 részmunkaidős dolgozót bocsátanak el a saarlouisi üzemből. A kölni üzemben egyelőre változatlan marad a gyártás, mert itt készül a múlt héten bemutatott új Fiesta.
A gyenge amerikai piac miatt a prémiummárkák is hasonló intézkedéseket jelentettek be. A BMW lipcsei üzemében négy napra áll le a termelés, ami azt jelenti, hogy negyvenezer 3-as osztályú autóval kevesebb lesz az idei eredmény, és várhatóan leáll majd az egyesült államokbeli Spartanburgban működő üzem is. A Mercedes stuttgarti és Tosucaloosa-i (USA) üzemében is lassítják a tempó.
A VW konszernhez tartozó Seat ötszázalékos termelés-
csökkentést és 750 ember elbocsátását tervezi.
A győri Audi Motor Kft. megrendelői oldalról nem érzékeli a pénzügyi válság miatt kialakult keresletcsökkenést - mondta Lőre Péter kommunikációs vezető kedden az MTI-nek. A Magyar Suzuki Zrt. érzékeli a hitelválság miatt kialakult keresletcsökkenést, egyelőre azonban nem módosítja idei termelési tervét - mondta Ruska Viktória, a vállalat kommunikációs vezetője.
Tavaly világszerte százezer, Európában tízezer embert bocsátottak el az autóiparból, ahol idén legalább húszezres leépítéssel lehet számolni.
Magyaros rükverc
Augusztusban 26 százalékkal
estek az eladások, szeptemberben Magyarországon 11 ezer új személyautó és 1145 haszonjármű kelt el, ami az előbbieknél 19,5 százalékos, utóbbiaknál
15,3 százalékos visszaesést jelent. Az első kilenc hónapban forgalomba helyezett 118 ezer
új személyautó 8,2 százalékos mínuszt jelent.