Pilótasztrájk a Malévnél?
A pilóták elbocsátása rövid távú szemléletet tükröz, hiszen a maradék állomány csupán a kevésbé forgalmas téli időszakban lehet elegendő (amikor a Malév - korábbi közlése szerint ideiglenesen - öt Boeing-737-es repülőgépét kivonja a forgalomból), de a nyári csúcsforgalom teljesítéséhez már kevés. A pilóták az elmúlt években minden nyáron pihenőnapjaik terhére túlóráztak, a létszámcsökkentés pedig csak tovább ront a helyzeten. Ferenczi szerint a vezetés arra törekszik, hogy a pilóták egy részét kiszervezzék egy külsős cégbe, azaz a jelenleginél kedvezőtlenebb formában foglalkoztassák tovább őket.
- Egy esetleges sztrájk nem megoldás, ezzel csak a Malév-csoport valamennyi, mintegy 2500 munkavállalójának jövőjét veszélyeztetik a pilóták - mondta Németh Krisztina kommunikációs vezető. Szerinte az erre a hétre jelzett figyelmeztető sztrájk kifejezetten felelőtlen lépés és időzítés lenne a budapesti NATO-csúcsra való tekintettel. Jóllehet a létszámleépítéssel kapcsolatos konzultációk szeptember 19-én jogszerűen lezárultak, a Malév vezetése nem szakította meg a párbeszédet a pilótákkal, sőt újabb kompromisszumos ajánlatot tett a Hunalpának - közölte Németh Krisztina.
Lapunk más forrásból úgy tudja, hogy a múlt héten, a Hunalpával zsákutcába jutott megbeszélések után Leonov Péter, a Malév vezérigazgatója körlevelet küldött a pilótáknak, amelyben a részmunkaidős foglalkoztatás, a korengedményes nyugdíjazás, illetve a fizetés nélküli szabadság elfogadására buzdítja őket. Ezenfelül a leépítésben érintetteknek azt ajánlja, hogy a nekik járó végkielégítést munkaerő-kölcsönző cégen keresztül is megkaphatják havi 200-400 ezer forintos részletekben, rendelkezésre állási díjként elszámolva. Az így kiszervezett pilóták évente legfeljebb 210 órát repülhetnének napidíj fejében a Malévnél, amely elegendő a pilótaengedély folyamatos fenntartásához; az így kiszervezett pilóták a 210 órán felül szabadon vállalhatnának munkát más légitársaságnál.
A pilóták érdekképviselete szeptember vége óta tiltakozik a csoportos elbocsátások miatt; a Malév közlése szerint az érintettek közül 78-an pilóták (utóbbiak közül 31-en évek óta fizetés nélküli szabadság keretében külföldi légitársaságoknál repülnek). A Hunalpa ugyanakkor vitatja a Malév által közölt számokat. Az elbocsátások a Hunalpa szerint a repülés biztonságát is veszélyeztetik, olyannyira, hogy az egyesület honlapján október 1-jei dátummal a következő, pilótáknak szánt figyelmeztetés olvasható: "Az elbocsátások híre és az elküldött felmondási tájékoztatók komolyan veszélyeztetik a repülés biztonságát. Kérünk mindenkit, hogy e tekintetben fokozott körültekintéssel járjatok el. Folyosói pletykák terjengenek utolsó pillanatban kitett futóművekről, fékszárnyakról, különböző figyelmetlenségekről és egyéb a fáradtság és kimerültség okozta problémákról. Vigyázzunk egymásra!"