MÁV Cargo: tízmilliárd fölött kiszáll a GYSEV?

Elképzelhető, hogy kiszáll a MÁV Cargo privatizációjára összeállt konzorciumból a GYSEV: a társaság tízmilliárd forintot meghaladó lelépési díjat kérne partnerétől, a Rail Cargo Austria AG-tól. Megegyezésükön múlik, hogy az unió versenyhivatala október 13-án jóváhagyja-e, vagy egy bizonytalan kimenetelű vizsgálat után, csak 2009-ben tesz pontot a magyar fuvarozó cég eladására.

 

 

 

A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt.-nek ki kell válnia a MÁV Cargo privatizációs pályázatán győztes osztrák- magyar konzorciumból. Az osztrák Format hetilap szerint legalábbis az Európai Unió versenyjogi hivatala ezzel a feltétellel adná áldását a MÁV árufuvarozó cégének januárban aláírt privatizációs szerződésére. Értesülésünk szerint viszont a brüsszeli versenyhatóságnak nincs ilyen szigorú és egyértelmű kikötése. A testület legfeljebb azt jelezhette a konzorciumnak: a GYSEV visszalépése meggyorsítaná az adásvétel jóváhagyását. Az ügyről pénteken a közlekedési tárcánál egyeztettek az érintettek.

Pezsgőzés a privatizációs szerződés aláírásakor
Pezsgőzés a privatizációs szerződés aláírásakor

A versenyjogászok bevonásával tartott megbeszélésen a GYSEV visszavonulása a hírek szerint szóba sem került. Úgy tudjuk: ennek ellenére az osztrák-magyar vasúttársaság vezetői elképzelhetőnek tartják, hogy a MÁV Cargo privatizációjának mielőbbi lezárása érdekében cégük esetleg kilép a Rail Cargo Austria (RCA) AG-vel közös befektetői konzorciumból. Visszalépésükért cserébe azonban tízmilliárd forintot meghaladó lelépési díjat kérnének osztrák partnerüktől.

A GYSEV elképzeléséről döntés egyelőre nem született. A megegyezést mindenesetre sürgeti, hogy ha a MÁV Cargo privatizációs tenderén győztes konzorcium kisebbik tagja számára sikerül megtalálni a kielégítő megoldást a visszavonuláshoz, a brüsszeli versenyhatóság már október 13-án megadhatja a hozzájárulását.

Ez azt jelentené: a magyar költségvetés az idén hozzájuthatna a MÁV Cargo vételárához. Ez a januárban aláírt privatizációs szerződés szerint 102,5 milliárd forint. Emellett a versenyhatóság döntése után az RCA átvehetné a MÁV Cargo irányítását, és hozzákezdhetne a konzorcium által vállalt, öt évre szóló 43,5 milliárd forintos fejlesztési program végrehajtásához.

Valószínű ugyanakkor, hogy ha a GYSEV megegyezne partnerével, a várt bevételre tekintettel a magyar kormány sem kifogásolná a befektető konzorcium összetételének a megváltozását. Arra legalábbis kicsi az esély, hogy a GYSEV kilépésére hivatkozva a MÁV vagy a közlekedési tárca a már aláírt szerződés felmondását, a magyar vasúti árufuvarozó cég eladásának a leállítását kezdeményezné. Már csak azért is, mert ha a konzorcium változatlan formában működik tovább, a GYSEV-ben meglévő tulajdoni hányada után a magyar állam is kénytelen lesz hozzájárulni mintegy 15 milliárd forinttal a MÁV árufuvarozó cégének a megvásárlásához.

A MÁV Cargo és a költségvetés számára sokkal rosszabb forgatókönyvet jelentene, ha a győztes konzorcium tagjai nem jutnának dűlőre. A GYSEV játékban maradása ugyanis valószínűvé tenné, hogy az uniós versenyhatóság vizsgálódása első fordulója után - tehát október első felében - nem zárná le a magyar és az osztrák vasúti árufuvarozó cégek fúziós kérelmének az elbírálását. A kartellellenes megfontolásokra hivatkozva a testület ehelyett elindíthatná vizsgálata második, a mostaninál lényegesen részletesebb szakaszát.

Ezzel két probléma is van. Egyrészt az eljárás újabb szakaszának a kimenetele bizonytalan: nincs garancia rá, hogy a versenyhivatal részletes vizsgálódása után a MÁV Cargo az RCA-GYSEV párosé lehet. Másrészt valószínű az is, hogy az újabb eljárás az idén már nem zárulhatna le. Azaz a magyar költségvetés akkor is kénytelen lenne 2009-ig várni a pénzére, ha a versenyhivatal végül jóváhagyná a privatizációs szerződést.

Sem megerősíteni, sem cáfolni nem kívánja Thomas Berger, a Rail Cargo Austria (RCA) szóvivője a Format című osztrák hetilap azon értesülését, amely szerint az Európai Bizottság feltételeket szab a MÁV Cargo Zrt. adásvételi szerződésének a jóváhagyásához. A szóvivő azzal indokolta tartózkodását, hogy folyamatban lévő eljárásról nincs módja nyilatkozni. Berger szerint a titoktartási kötelezettség minden érintettre vonatkozik, ám nem zárható ki, hogy az osztrák hetilap különlegesen jó brüsszeli kapcsolatokkal rendelkezik. Az RCA mindamellett bízik benne, hogy hamarosan megszületik a döntés, és ez elejét veszi a találgatásoknak. (Bécsi tudósítónktól)

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.