KrasAir: kényszerleszállás
A tulajdonosok ugyanis nagy kockázatokat vállalva versenyre keltek a Sibir légitársasággal, ám nekik jóval kevesebb utasuk volt. Emiatt a gépek kihasználtsága mélyen az elfogadható szint alatt volt, ha volt is utas a repülőkön, azok nevetséges áron vehették meg a jegyeket, így a cég minden egyes felszállással óriási veszteséget halmozott fel. - Nyerésre játszottak, mint a kaszinóban, de nem hiszem, hogy saját maguktól loptak volna - reagált Vancev arra, hogy időközben az ügyészség hűtlen kezelés gyanújával nyomozást is indított. - Köszönet jár nekik, hogy távozásuk előtt öszszehívták az embereket, és őszintén megmondták, hogy nem sikerült a tervük. Azt is kérték az alkalmazottaktól, hogy támogassák az új vezetést - folytatta a szakember.
Az ügy magyar vonatkozása, hogy Borisz Abramovics 49 százalékos tulajdonrésszel rendelkezik az AirBridge Zrt.-ben, amely a 2007 tavaszán lezárult privatizációs pályázaton szerezte meg a Malév 99,95 százalékát. A társaság elnöke Abramovics, vezérigazgatója pedig a régi üzlettársnak számító Leonov Péter. A három AiRUnion-társaság moszkvai járatai a Domogyedovó reptérről Vnukovóra kerültek át: szeptember végéig a repülőtér ingyen nyújtja szolgáltatásait, kerozinnal pedig az állami tartalékból látják el a társaságok gépeit. Ez nem előnyös a Malévnak sem: idén pont azért tették át moszkvai székhelyüket az eddig használt, s nem túl modern Seremetyevóról Domogyedovóra, hogy biztosíthassák az átszállást az AiRUnion belföldi járataira.
A cégek megmaradnak adósságaikkal együtt, de immár nem légitársaságként. Az engedélyezett útvonalakat az Atlant-Sojus társaság veszi át, amely a moszkvai önkormányzat tulajdonában van.
Online utasfelvétel a Malévnél
Mától interneten keresztül is csekkolhatnak a Malév utasai, és otthon kinyomtathatják a beszállókártyáikat - igaz, egyelőre csak a Budapestről induló járatokat használók. Iparági becslések szerint minden egyes interneten jelentkező utas csaknem három dollár (körülbelül ötszáz forint) megtakarítást jelent a légitársaságoknak. A cég várakozásai szerint csökken a sorban állás és nő az utasok kényelme, de nem titkolják azt sem, hogy hosz-szabb távon "racionalizálhatják", azaz csökkenthetik a földi kiszolgálásban részt vevők számát. (V. G. G.)