Óriásit bukott az XL
Újabb áldozatot szedett az egy évvel ezelőtt kezdődött globális hitelválság. A csütörtök: lázas finanszírozási kísérletek kudarcát követően bankcsődöt jelentett be a szigetország harmadik legnagyobb, társasutazások szervezésére szakosodott cége, az XL Leisure. A vállalat bezárása legalább annyira sújtja a szélnek eresztett 1700 dolgozót, mint az éppen külföldön tartózkodó mintegy 85 ezer utazót és azt a 200 ezer ügyfelet, akik későbbi indulásokra foglaltak le teljes utazási csomagot vagy külön repülőjegyet és szállodát.
Fájhat a feje a West Ham United igazgatóságának is, hiszen az XL Leisure évi 2,5 millió fonttal támogatta a futballcsapatot. A világ repülőterein, főleg Gatwicken és Manchesterben az XL 21 repülőgépét foglalták le, miután a csoport, melyhez olyan márkanevek tartoztak, mint The Really Great Holiday Company, a Kosmar Holidays vagy a Freedom Flights, nem tudta kifizetni 143 millió fontos adósságát.
Ha összehasonlítva csak "S" méretről volt is szó, hasonló nehézségekről utoljára mindössze két héttel ezelőtt tudósítottunk a szigetországból, amikor a Zoom légitársaság mondta be az unalmast, de csütörtökön múlt ki a még kisebb Seguro Travel, amely Skóciából indított utakat a Kanári-szigetekre. Ebben az évben világszerte harminc légitársaság és utazásszervező omlott össze. Michael O'Leary, a Ryanair vezérigazgatója szerint Európában rajtuk kívül csak a British Airways, az Air France-KLM, a Lufthansa és az easyJet jövője biztos, a többi légitársaság bármikor behívhatja a csődgondnokokat vagy felvásárlási célponttá válhat.
Az ötven európai, afrikai és amerikai desztinációra járatokat indító XL az emelkedő üzemanyagárakat és a receszszióközeli állapotot hibáztatta a történtekért. A földön rekedt utasokat a CAA, a Polgári Repülési Hivatal húzza ki a csávából, de logisztikai lidércnyomásnak bizonyulhat 85 ezer csalódott ember számára alternatív repülőjáratot találni. Közülük több mint tízezer kuncsaftra nem vonatkozik az ATOL, a brit utazásszervezők pénzügyi biztosítási rendszere, mert ők külön vásárolták meg repülőjegyüket és szállásukat, vagy csak az előbbit foglalták le. Nekik először mélyen a zsebükbe kell nyúlniuk, hogy az eredeti árnál jóval drágább jeggyel utazhassanak, és csak később bízhatnak hitelkártya-társaságuk kártérítésében.