Kormányzati adókritikák fél vértben

Közzétette az év eleje óta megjelent szakértői javaslatok összehasonlító elemzését a pénzügyi tárca, amely több költségvetési tényező és a gazdaság fehéredésére gyakorolt hatás kifejtésével is adós maradt. A PM még nem állt elő a kormánytervek hatásainak részletes bemutatásával.

Bár a kormányfő által bemutatott gazdasági elképzelések fogadtatása meglehetősen hűvös volt szakértői és piaci körökben, Gyurcsány Ferenc közvetlenül nem reagált a kritikákra. Veres János pénzügyminiszter annyit mondott, meglesz a gazdaságfehéredésből várt bevétel a több mint ezermilliárdos adócsökkentés finanszírozására (amiből 115 milliárdot máris adóemelés révén áll a kormány). A szigorítási és egyszerűsítési terveket azonban még nem tárta a nyilvánosság elé.

A Pénzügyminisztérium viszont összegyűjtötte az elmúlt fél évben megismert szakértői adójavaslatokat, bizonyítandó: nincs egyértelműen üdvözítő megoldás. A kormány a szakértői anyagok hibájának tartja, hogy nem mondják meg, miből kellene előteremteni a szükséges százmilliárdokat, vagyis csak adót terveznek, költségvetést nem. Egyedül az Oriens részletezte, kiktől venne el, a hogyant azonban ők sem mondták meg.

A szaktárca által összeállított anyag meglehetősen szerény érvként szolgálhat amellett, hogy a kormány terve a lehető legjobb, illetve a legkevésbé rossz. Az összehasonlításban eleve nem szerepel a kormányzati program - igaz, később, a tervek nyilvánosságra hozása után beletehetik. De hiányoznak olyan összefüggések is, amelyek egy adójavaslat hatékonyságát erősen befolyásolják. A szaktárca jelzi ugyan egy táblázatban, hogy mely terv megvalósulása járhat együtt gyorsuló növekedéssel, magasabb inflációval, a foglalkoztatás bővülésével vagy épp a reálbérek emelkedésével, illetve csökkenésével, azt azonban elméleti szinten sem közli az anyag, hogy mindennek költségvetési kihatása is van - márpedig van. A nyugdíjszámítás sajátosságait figyelembe véve a nyugdíjkasszában akár hosszú távon is. Az áfaemelési tervekkel és az általános nettó béremelkedési javaslatokkal együtt járó magasabb infláció például több áfa- és jövedékiadó-bevételt jelent, valamint - a versenyszférának az inflációhoz nagyjából igazodó béremelési gyakorlata miatt - rendszerint több befolyó járulékot és jövedelemadót is. Igaz, e többlet jó részét elviszik a nyugdíjasok, akik járandóságát az infláció és a béremelkedés ütemének megfelelően igazítja a mindenkori kormány - ha az áremelkedés a vártnál magasabb, azt rendszerint a novemberi nyugdíjkorrekciónál érvényesítik a juttatásokban. Elvileg problémát jelenthetne, ha az így növekvő nyugdíjkiadásokra nem futná a csökkenő járulékokból - igaz, a központi költségvetésből ez esetben is lehet nagyobb összegeket átemelni. Kérdés, meddig? S persze az infláció alakulása az államadósság kamatterheire is hatással van. Az összehasonlításból kimaradt a fehéredési hatás vizsgálata is. Márpedig ha több lesz a bejelentett munkavállaló, esetleg magasabb munkabér mellett, akkor a bérstatisztikák is változnak. Mindenesetre az alapvetően a gazdaságfehéredésen alapuló kormányzati tervek mellett elegáns lett volna a többi javaslat fehéredési következményeit megbecsülni, ha már összehasonlításról van szó.

Nagy különbség, hogy a szakértők kivétel nélkül - a biztos realitásokat szem előtt tartva - csak erre a parlamenti ciklusra terveztek, igaz, jelentősebb kiadáscsökkentéssel és/vagy adóemelésekkel (több esetben áfaemeléssel). S az is igaz: a legtöbb szakértői csapat nem tartott szem előtt olyan politikai és/vagy szociálpolitikai megfontolásokat, miszerint "nem csökkenhet a szociális ellátások általános szintje".

Adójavaslatok gazdasági hatásai

Forrás: Kormányzati összeállítás

Gazdasági
VersenyképességiGKIBokros LajosKDNPMDFOriensAdótanácsadók
Kerekasztal
Főbb javaslatok:Változatlan adótábla,Szuperbruttósítás (mindenSzuperbruttósítás (10-20-30Családi jövedelemadózásEgykulcsos, 18%-os szja Új adótábla, Majdnem egykulcsos szja
megszűnő szja-kedvezmények,bérteher beépül a bruttó százalékos szja), családi adójóváírással, adómentes minimálbérrel, minimálbér adózik, (20%, évi 15 milliótól 30%),
8-10%-os munkáltatóibérbe), 20-30-35 százalékosminimálbérig 20, afelett új, négykulcsos adótáblávalkedvezmények megszűnnek, 7 százalékos járulékcsökkentésadójóváírás helyett szociális
járulékcsökkentés, kisadókszja, 30-25 százalékos30, havi egymilliós(18-36-44-48 százalékos7%-os járulékcsökkentés,minimumjárulék-előírással,támogatás, 10 százalékos
megszüntetése,(a kereset emelkedésével jövedelem felett kulcsokkal).fix eho megszűnik, kisadókmegszűnik a tételes eho, járulékcsökkentés
20 százalékos társaságicsökkenő) járulék.20 százalékos járulék, megszűnnek, 25%-ra emeltszakképzési hozzájárulás, (átrendezéssel a
adó szigorított alapon,havi 10 ezer forintosáfa, élelmiszerek,társasági adó 20 százalék munkavállalók felé),
áfakulcs emelése (22-24%),fix egészségügyi energiahordozók áfája 12%.(jelenlegi alapon), különadó8000 Ft-ra emelt
kedvezményes 16-18 hozzájárulás.megszűnik, tételes eho, áfa kulcsa
százalékos élelmiszeráfa. 23 százalékos áfakulcs.23%, értékalapú
ingatlanadó.
Költségvetési hatás-30-300-1370-200-1367-1256-1249
Gazdasági növekedésgyorsítjagyorsítjagyorsítjagyorsítjagyorsítjagyorsítja
Infláció lényegesen nő?igen (átmeneti)igen (átmeneti)igen (átmeneti)igen (átmeneti)
Foglalkoztatáscsökken
Vállalkozások terhecsökkencsökkencsökkencsökken
Lakosságra hogyan hat?Általános reálkereset-Átlag feletti jövedelműeknekÁtlag feletti jövedelműeknekMagas jövedelmű Átlag feletti jövedelműeknekÁtlag feletti jövedelműeknekMagas jövedelműeknek
csökkenés.kedvez, kis keresetűekkedvez.gyermekeseknek kedvez,kedvez, kis keresetűek kedvez, kis keresetűek kedvez, az átlagos és az
veszítenek.gyermektelenek veszítenek.veszítenek.veszítenek.alatti jövedelműek veszítenek.
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.