Kormányzati adókritikák fél vértben
Bár a kormányfő által bemutatott gazdasági elképzelések fogadtatása meglehetősen hűvös volt szakértői és piaci körökben, Gyurcsány Ferenc közvetlenül nem reagált a kritikákra. Veres János pénzügyminiszter annyit mondott, meglesz a gazdaságfehéredésből várt bevétel a több mint ezermilliárdos adócsökkentés finanszírozására (amiből 115 milliárdot máris adóemelés révén áll a kormány). A szigorítási és egyszerűsítési terveket azonban még nem tárta a nyilvánosság elé.
A Pénzügyminisztérium viszont összegyűjtötte az elmúlt fél évben megismert szakértői adójavaslatokat, bizonyítandó: nincs egyértelműen üdvözítő megoldás. A kormány a szakértői anyagok hibájának tartja, hogy nem mondják meg, miből kellene előteremteni a szükséges százmilliárdokat, vagyis csak adót terveznek, költségvetést nem. Egyedül az Oriens részletezte, kiktől venne el, a hogyant azonban ők sem mondták meg.
A szaktárca által összeállított anyag meglehetősen szerény érvként szolgálhat amellett, hogy a kormány terve a lehető legjobb, illetve a legkevésbé rossz. Az összehasonlításban eleve nem szerepel a kormányzati program - igaz, később, a tervek nyilvánosságra hozása után beletehetik. De hiányoznak olyan összefüggések is, amelyek egy adójavaslat hatékonyságát erősen befolyásolják. A szaktárca jelzi ugyan egy táblázatban, hogy mely terv megvalósulása járhat együtt gyorsuló növekedéssel, magasabb inflációval, a foglalkoztatás bővülésével vagy épp a reálbérek emelkedésével, illetve csökkenésével, azt azonban elméleti szinten sem közli az anyag, hogy mindennek költségvetési kihatása is van - márpedig van. A nyugdíjszámítás sajátosságait figyelembe véve a nyugdíjkasszában akár hosszú távon is. Az áfaemelési tervekkel és az általános nettó béremelkedési javaslatokkal együtt járó magasabb infláció például több áfa- és jövedékiadó-bevételt jelent, valamint - a versenyszférának az inflációhoz nagyjából igazodó béremelési gyakorlata miatt - rendszerint több befolyó járulékot és jövedelemadót is. Igaz, e többlet jó részét elviszik a nyugdíjasok, akik járandóságát az infláció és a béremelkedés ütemének megfelelően igazítja a mindenkori kormány - ha az áremelkedés a vártnál magasabb, azt rendszerint a novemberi nyugdíjkorrekciónál érvényesítik a juttatásokban. Elvileg problémát jelenthetne, ha az így növekvő nyugdíjkiadásokra nem futná a csökkenő járulékokból - igaz, a központi költségvetésből ez esetben is lehet nagyobb összegeket átemelni. Kérdés, meddig? S persze az infláció alakulása az államadósság kamatterheire is hatással van. Az összehasonlításból kimaradt a fehéredési hatás vizsgálata is. Márpedig ha több lesz a bejelentett munkavállaló, esetleg magasabb munkabér mellett, akkor a bérstatisztikák is változnak. Mindenesetre az alapvetően a gazdaságfehéredésen alapuló kormányzati tervek mellett elegáns lett volna a többi javaslat fehéredési következményeit megbecsülni, ha már összehasonlításról van szó.
Nagy különbség, hogy a szakértők kivétel nélkül - a biztos realitásokat szem előtt tartva - csak erre a parlamenti ciklusra terveztek, igaz, jelentősebb kiadáscsökkentéssel és/vagy adóemelésekkel (több esetben áfaemeléssel). S az is igaz: a legtöbb szakértői csapat nem tartott szem előtt olyan politikai és/vagy szociálpolitikai megfontolásokat, miszerint "nem csökkenhet a szociális ellátások általános szintje".
Adójavaslatok gazdasági hatásai
Forrás: Kormányzati összeállítás
Gazdasági | ||||||||||||||
Versenyképességi | GKI | Bokros Lajos | KDNP | MDF | Oriens | Adótanácsadók | ||||||||
Kerekasztal | ||||||||||||||
Főbb javaslatok: | Változatlan adótábla, | Szuperbruttósítás (minden | Szuperbruttósítás (10-20-30 | Családi jövedelemadózás | Egykulcsos, 18%-os szja | Új adótábla, | Majdnem egykulcsos szja | megszűnő szja-kedvezmények, | bérteher beépül a bruttó | százalékos szja), | családi adójóváírással, | adómentes minimálbérrel, | minimálbér adózik, | (20%, évi 15 milliótól 30%), |
8-10%-os munkáltatói | bérbe), 20-30-35 százalékos | minimálbérig 20, afelett | új, négykulcsos adótáblával | kedvezmények megszűnnek, | 7 százalékos járulékcsökkentés | adójóváírás helyett szociális | ||||||||
járulékcsökkentés, kisadók | szja, 30-25 százalékos | 30, havi egymilliós | (18-36-44-48 százalékos | 7%-os járulékcsökkentés, | minimumjárulék-előírással, | támogatás, 10 százalékos | ||||||||
megszüntetése, | (a kereset emelkedésével | jövedelem felett | kulcsokkal). | fix eho megszűnik, kisadók | megszűnik a tételes eho, | járulékcsökkentés | ||||||||
20 százalékos társasági | csökkenő) járulék. | 20 százalékos járulék, | megszűnnek, 25%-ra emelt | szakképzési hozzájárulás, | (átrendezéssel a | |||||||||
adó szigorított alapon, | havi 10 ezer forintos | áfa, élelmiszerek, | társasági adó 20 százalék | munkavállalók felé), | ||||||||||
áfakulcs emelése (22-24%), | fix egészségügyi | energiahordozók áfája 12%. | (jelenlegi alapon), különadó | 8000 Ft-ra emelt | ||||||||||
kedvezményes 16-18 | hozzájárulás. | megszűnik, | tételes eho, áfa kulcsa | |||||||||||
százalékos élelmiszeráfa. | 23 százalékos áfakulcs. | 23%, értékalapú | ||||||||||||
ingatlanadó. | ||||||||||||||
Költségvetési hatás | -30 | -300 | -1370 | -200 | -1367 | -1256 | -1249 | |||||||
Gazdasági növekedés | gyorsítja | gyorsítja | gyorsítja | gyorsítja | gyorsítja | gyorsítja | ||||||||
Infláció lényegesen nő? | igen (átmeneti) | igen (átmeneti) | igen (átmeneti) | igen (átmeneti) | ||||||||||
Foglalkoztatás | nő | csökken | nő | nő | nő | |||||||||
Vállalkozások terhe | csökken | csökken | csökken | csökken | ||||||||||
Lakosságra hogyan hat? | Általános reálkereset- | Átlag feletti jövedelműeknek | Átlag feletti jövedelműeknek | Magas jövedelmű | Átlag feletti jövedelműeknek | Átlag feletti jövedelműeknek | Magas jövedelműeknek | |||||||
csökkenés. | kedvez, kis keresetűek | kedvez. | gyermekeseknek kedvez, | kedvez, kis keresetűek | kedvez, kis keresetűek | kedvez, az átlagos és az | ||||||||
veszítenek. | gyermektelenek veszítenek. | veszítenek. | veszítenek. | alatti jövedelműek veszítenek. |