Külföldre tekint az MVM Ovit
Két nagyteljesítményű villanyvezeték építésére és egy felújítására kapott megbízást az állami MVM Ovit a jordán államtól - jelentette be szerdán a parlamentben Baji Csaba, az MVM elnök-vezérigazgatója, Zaid Naffa, Jordánia magyarországi tiszteletbeli konzulja és Szijjártó Péter, a Miniszterelnökség külügyi és külgazdasági ügyekért felelős államtitkára. Utóbbiak egyaránt emlékeztettek, hogy a megbízás része a magyar kormány keleti irányú nyitást meghirdető politikájának. A 110 és 75 kilométer hosszú, 400 kilovoltos vezetékek létesítése mintegy 13 milliárdba, míg az 58 kilométer meglévő vezeték felújítása körülbelül másfélmilliárd forintba kerül. Az államtitkár úgy vélte, az MVM csoportnak a tervezett jordániai atomerőműfejlesztésben is lehet szerepe.
Mint azt Gopcsa Pétertől, a beruházó társaság vezérigazgatójától megtudtuk, a feladatok közel felét helyi vállalkozókra bízzák. Sodronyt egy diósgyőri magyar cégtől rendeltek, az acélanyagok részint saját gödi gyárukból származnak, részint jelenleg versenyeztetés alatt álló szaúd-arábiai, kínai vagy indiai szállítóktól.
A vezérigazgató kérdésünkre kifejtette: a magyar villamosenergia-hálózat egy 15 éves hálózatfejlesztés eredményeként nem szorul jelentős bővítésekre, felújításokra. Így újabb piacot a külföldi megbízások jelentenek a számukra. Évi ötvenmilliárdos bevételükön belül továbbra is jelentős részt képviselnek társvállalataik, a Paksi Atomerőmű, a Vértesi Erőmű és a rendszerirányító Mavir. De a külső megbízások aránya egyre nő. A külföldiek közül ide sorolható mások mellett Szaúd-Arábia, Csehország és Ausztria; Németországba az E.ON megrendelésére gyártottak 4 ezer tonna acélszerkezetet, és korábban a svájci CERN részecskegyorsítójának alállomását is az MVM Ovit korszerűsítette. Belföldről elsősorban a vasúti fejlesztéseket említette. Részt vesznek a vasúti forgalomirányítás GSM-R rendszerének kiépítésében is.
Annak kapcsán, hogy 2012-es éves jelentésük szerint akkor az iparágon kívüli vevői körből a legjelentősebb megrendelőjüknek 15,8 százalékkal a Közgép számított, a - korábban 33 évig a Közgépnél dolgozó - Gopcsa Péter úgy vélekedett: az építőipari vállalkozás mind 2012-ben, mind 2013-ban valamivel több mint kétmilliárd forintot jelentett bevételükben. Ez megfelel a többi nagy infrastruktúra-kivitelező - például a Strabag vagy a Swietelsky - nagyságrendjének.
2012-ben egy több tagból álló, a Közgép és két másik cég konzorciumával a Szajol-Kisújszállás-Püspökladány vasúti vonalszakasz villamos munkáira mintegy hatmilliárd forint értékben, aminek kivitelezési határideje 2015. vége. 2012-es listájuk szerint a Közgép a Bátaapáti nemzeti radioaktív hulladéktároló villamos rendszerének kivitelezését bízta az Ovitra. 2011-ben a társaság egy szintén Közgép-alkotta konzorcium jóvoltából nem szintbeni közúti-vasúti csomópont villamos kivitelezését végezhette el a soproni Kőszegi úton, mintegy 50 millió értékben.