Közgép a sínek között

Eldőlt ki építi át a Kelenföldet Tárnokkal összekötő vasútvonalat, és ki lesz a gazdája Záhony térségében a széles nyomtávú vágányhálózat fejlesztés újabb fejlesztésének. A két beruházás együttes költsége mintegy 46 milliárd forint.

Két nagyberuházás közbeszerzési eljárásán is eredményt hirdetett a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. Záhony térségében a vasúti infrastruktúra fejlesztésének II. ütemét, azaz a szélesnyomtávú vágányhálózat építését a Swietelsky Vasúttechnika Kft. vezette EUROKAPU-2011 Konzorcium nyerte. A KÖZGÉP Zrt.-t és Szentesi Vasútépítő Kft.-t felvonultató konzorcium a kivitelezési munkákra nettó 14,5 milliárd forintért szerződik le.

Magyar területen 150 vágánykilométernyi széles nyomtávú vasúti sín fekszik a záhonyi térségben. A széles nyomtávú vasút rossz állapota azonban számos forgalmat akadályozó műszaki problémát is felvet. A pálya elhasználódottsága miatt a vonatok sokszor csak lassan tudnak haladni, esetenként a tengelyterhelést is korlátozni kell. E műszaki okok miatt veszélybe került a normál és a széles nyomtáv közötti árutovábbítás zökkenőmentessége.

Záhony térségében a vasúti infrastruktúra fejlesztésének első üteme során felújították a nyílt vonali és állomási átmenő vágányokat. Ebben az ütemben olyan felépítményi szerkezetek cseréjét végezték el, amelyek nem igényelnek speciális tervezést és gyártásfejlesztést. A pályaépítés második ütemében a vágányokat és a bennük fekvő kitérőket és átszeléseket korszerűsítjük az állomásokon és rendező pályaudvarokon, valamint azokat az egyéb szerkezeteket, amelyek széles mivoltukból adódóan előzetes tervezést és gyártásfejlesztést igényelnek.

A felújítási munkálatok I. üteme 2010 decemberében fejeződött be, míg a most lezárt közbeszerzéssel kiírt II. ütem várhatóan 2011 végére készül el.

A Budapest-Kelenföld-Tárnok vasútvonal építését a NIF-től kapott információk szerint a Doprastav vezette DSE konzorcum nyerte. A tagjai között a Subterra a.s.-t és EuroAszfalt Kft.-t felsorakoztató konzorcium a munkálatok elvégzését mintegy nettó 30,9 milliárd forintért vállalta.

A fejlesztés során megújul a Kelenföld állomás átépítése, kapcsolódva a négyes metró felszíni állomási munkáihoz. De átépítik a nagytétényi, a tárnoki állomásokat, az albertfalvai, a budafoki, és a tétényligeti megállóhelyeket. Új külsőt kap Érdi alsó, és a Rózsakert (Növény utca) megállóhely is. Kelenföld és Tárnok között megújul a meglevő 22 kilométeres vasúti pálya és új második vágány épül. A teljes vonalszakaszon átépül a villamos felsővezeték rendszer és átalakítják a jelenlegi biztosító berendezéseket Kelenföldön.

Mindemellett átépül 12 gyalogos aluljáró és egy gyalogos felüljáró. Megépül 13 közúti műtárgy és 45 ezer négyzetméter zajárnyékoló fal. A vonal állomásain összesen 456 parkolóhelyet kapnak az autósok. A beruházás befejezése 2013. decemberére tervezik.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.