900 tonnás magyar csokinyuszi
A húsvéti édességekből tavaly kevesebb fogyott, mint korábban, de még így is 2,7 milliárd forintot költöttünk rá.
Csokoládéból legnépszerűbb évek óta a tojás és a nyúl. Utánuk értékben a más ajándékot is tartalmazó édességcsomagok következnek: a hagyományos csomagok és a csokoládéból készült kacsa, bárány és csibe - állapította meg a Nielsen Kiskereskedelmi Indexe. A korábbi folymatos növekedés után tavaly 8 százalék csökkenés következett. Így a húsvéti édességek forgalma 890 tonna körül alakult.
A nugátot a tejcsokoládé mennyiségben először három éve előzte meg a húsvéti édességek bolti forgalmában, és tavaly tovább erősítette vezető pozícióját. A tejcsokoládéból készült ünnepi figuráira 61 százalék jutott a bolti eladásból tavaly, míg a nugátosokra 34 százalék. A két drágább csoport, az étcsokoládé mutatója 4, a tej+fehéré egy százalék.
A tejcsokoládé előretörésének fő oka, hogy az elsősorban nugátra koncentráló, kisebb gyártók egy része kevesebbet értékesített. Ugyanakkor erősödni tudott több nagy édesipari vállalat, amelyek elsősorban minőségi tejcsokoládékkal célozták meg a vásárlókat.
A tejcsokoládé jóval drágább, mint a nugát. A tavalyi húsvét hónapjában, áprilisban egy kilogramm tejcsokoládéból készül húsvéti figura mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára 3 895 forint volt, míg nugátból csak 1 529 forint.
Az értékesítésben egyre nagyobb rész jut a szupermarkre és diszkontokra. Piaci részesedésük tavaly a 2008-as 26 százalékról 30 százalékra nőtt.
Ez nyilván összefügg a kereskedelmi márkák nagyobb súlyával. Amíg 12-44 százalék jutott rájuk tavaly az ünnepi időszak hónapjaiban, addig egy évvel korábban még csak 9-17 százalék.