Autósok: kötelező fizetni
Az őszi kampány jelentősége azért csökken, mert mind több autós szerződése már nem a naptári évhez igazodik. A Mabisz adatai szerint mintegy 4,2 millió gépjárműből 2,2 millió esetében van még január elsején a kgfb évfordulója. A magánszemélyek tulajdonában lévő 2,7 millió személyautóból pedig már csak 1,4 milliónak.
A váltási kedv is csökken, mert az alacsony átlagdíjak mellett mind kevesebben tudnak elérni olyan mértékű spórolást, hogy azért megérje átszerződni másik szolgáltatóhoz. Az éves átlagdíj alig valamivel haladta meg a 20 ezer forintot tavaly szeptember végén. Ebben ugyanakkor szerepelnek a magasabb díjú tehergépjárművek, vontatók, buszok is. A személyautók átlagdíja éves szinten nem haladja meg a 13-14 ezer forintot. Az évente nyerhető pár száz forintos megtakarítás reményében pedig az autósok jelentős része nem bajlódik a váltással, inkább marad a régi szolgáltatójánál.
A jogszabály szerint az aktuális díjrészletnek legkésőbb az esedékességétől számított 60 nap lejártával be kell érkeznie a biztosítóhoz – ez a január 1-jei évfordulós szerződéseknél március elseje. Azoknak, akik csekken fizetik a biztosítás díját, érdemes ugyanakkor néhány napos átfutási idővel kalkulálniuk, vagyis a csekket pár nappal előbb feladniuk, különös tekintettel arra, hogy az idei évben március elseje vasárnapra esik – hívta fel a figyelmet a Mabisz.
Akiknek a biztosítási díja március elsején éjfélig nem érkezik be a biztosítóhoz, díjnemfizetés miatt megszűnik a szerződésük, és a díjjal nem fedezett időszakra úgynevezett fedezetlenségi díjat kell fizetniük. Ennek összege járműkategóriánként eltérő: személyautók esetében teljesítményétől függően 270–630 forint naponta, míg motorkerékpároknál 40–210 forint minden nap után. A fedezetlenségi díj a haszongépjárműveknél a legmagasabb, a vontatók esetében eléri a napi 2500 forintot.