Körüludvarolja Merkel kancellárt a GM
Gesztusok sorozatával igyekszik „udvarolni" a jobbközép német kormánynak a General Motors (GM). A detroiti autógyártó óriás - miután általános megdöbbenésre két héttel ezelőtt lefújta az Opel/Vauxhall eladását, kínos helyzetbe hozva ezzel Angela Merkel kancellárt is -, meghatározott céllal közeledik Berlinhez.
A hatvan százalékban amerikai kormányzati tulajdonba került konszern abban reménykedik, hogy az Opel 3,3 milliárd eurósra taksált szanálásához sikerül német állami pénzügyi segítséget kikuncsorognia.
Az „udvarlást" Fritz Henderson, a GM főnöke kezdte azzal, hogy a rüsselsheimi Opel-főhadiszálláson tett látogatása során az ARD híradójának nyilatkozva elnézést kért Németországtól, hogy cége 180fokos fordulatot tett a körbe zárt villámos márka eladása ügyében.
Henderson az Opellel kapcsolatos át-alakításról annyit mondott, a tervek véglegesítése még heteket vehet igénybe. Mindenesetre a hoppon ma-radt vevőjelölt, az orosz állami Szberbankkal szövetkező Magna el-képzeléseit jó alapnak tekintik.
A kanadai-osztrák autóipari beszállító az Opel/Vauxhall átvételét követően le-galább tízezer európai munkahelyet szüntetett volna meg, az antwerpeni és a lutoni összeszerelő üzemet min-denképpen bezárta volna. Elemzők szerint ennél kevesebbel a GM sem fogja beérni, ugyanakkor Henderson jelezte, a jövőben nagyobb önállóságot biztosítanának az Opelnek.
A harmadik negyedévet 1,2 milliárd dolláros veszteséggel záró General Motors azzal is igyekezett jó pontokat szerezni a németeknél, hogy az év végéig Zürichből Rüsselsheimbe költöztetik át a GM európai központját. Közölték, hogy a GM Europe élére kinevezett, s „ke-mény szanáló" hírében álló David „Nick" Reilly csak átmenetileg veszi kezébe a gyeplőt, hosszútávon német vagy németül is tudó menedzsert keresnek.
Berlinben egyelőre nem téma az Opelnek nyújtandó közvetlen anyagi segítség, bár Rainer Brüderle (FDP) gazdasági miniszter érdekes sasszé-zásba kezdett. Először kategorikusan kizárta a kormányzati pénzügyi man-kó lehetőségét.
Majd azt mondta: a németországi Opel-gyáraknak ott-hont adó négy tartomány dolga, a zsebükbe nyúlnak-e vagy sem. Később hozzátette: az Opel is benyújthatja pályázatát a gazdasági válság-ban megroggyant cégek támogatásá-ra létrehozott állami alaphoz. A Merkel vezette korábbi nagykoalíciós német kormány 4,5 milliárd eurós hitelgaranciával kívánta segíteni az „új Opel" létrejöttét, amelyben a Magna többségi, a GM kisebbségi tulajdonos lett volna.