Korszerű vasút épül Budapest és Székesfehérvár között
A Transzeurópai Közlekedési Hálózatok V. folyosójának részét képező Budapest–Székesfehérvár vasútvonalszakasz állapota a karbantartás 1980-as évek eleje óta tartó hiánya és a nagy forgalom miatt rendkívül rossz, így a vonatok jelentős hosszon csak mérsékelt, óránként 40-60-80 kilométeres sebességgel haladhatnak – tájékoztatott a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.
A döntő hányadában az Európai Unió támogatásával folyamatban lévő korszerűsítés során a vasútvonalat átépítik és alkalmassá teszik az óránként 160 kilométeres sebességgel történő közlekedésre Kelenföld és Tárnok, illetve Tárnok és Székesfehérvár között. Ezzel párhuzamosan a kor követelményeinek megfelelő, új biztosítóberendezési és távközlési rendszert telepítenek a Kelenföld–Székesfehérvár szakaszon.
Másik finanszírozási forrásból telepítik az új biztosítóberendezés kiegészítéseként az Európai Unió interoperabilitási elvárásainak megfelelő ETCS 2 vonatbefolyásoló biztonsági rendszert. Ugyancsak része a tervezett munkálatoknak Kelenföld állomás részbeni felújítása.
Kivitelezési munkálatok jelenleg a Tárnok–Székesfehérvár szakaszon folynak. A 2009 márciusában megkezdett felújítás a tervek szerint 2012. december végére fejeződik be. A vonalszakaszon felújítják a pályát és az alépítményt, valamint a felsővezetéket. A kijelölt állomásokon biztosítják a 750 méter hasznos vágányhosszt. A felújítás keretében elvégzik az állomások felújítását, ezen belül akadálymentesítését, továbbá aluljárókat és széles peronokat építenek ki. A Tárnok–Székesfehérvár szakasz kivitelezője az SZCKM-2008 Konzorcium, amelynek vezetője a Szentesi Vasútépítő Kft., tagjai pedig a Swietelsky Vasúttechnika Kft., a Közgép Zrt. és a Kelet Út Kft.
A konzorcium számára lapunk értesülése szerint új kihívás, hogy csütörtökön az egyik általuk kiválasztott alvállalkozó kifizetetlen alvállalkozói demonstrációt tartanak a gárdonyi vasútállomáson. A terv az, hogy reggel kilenc és délután öt óra között kibontják a korábban általuk beépített anyagokat és visszaszállítják telephelyeikre saját termékeiket.
A NIF közleménye erről nem beszél. Inkább arról írnak: hamarosan megkezdődnek a kivitelezési munkálatok, a Budapest-Kelenföld-Tárnok vasútvonalon is. A kivitelezői közbeszerzési pályázat lezárult és eredményeképpen a NIF. áprilisban aláírta a kivitelezői szerződéseket a Doprastav a.s., a Subterra a.s. és az EuroAszfalt Építő Kft. alkotta DSE konzorciummal.
A Kelenföld–Székesfehérvár biztosítóberendezési munkáira kiírt közbeszerzési pályázatra beérkeztek az ajánlatok, jelenleg elbírálás alatt vannak.
„A vasútvonal jelenleg sem a tengelyterhelés, sem a vonatok megengedett hosszúsága, sem pedig a vonatbefolyásoló rendszer szempontjából nem felel meg a modern közlekedési rendszerekkel szemben támasztott európai követelményeknek” – mondta Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője. A szakember szólt arról is, hogy a korszerűsítés után nő a vasútvonal szolgáltatási színvonala, kapacitása és biztonsági szintje, a külön projekt keretében kiépülő ETCS 2 rendszernek köszönhetően pedig a szerelvények óránként 160 kilométeres sebességgel is haladhatnak a szakaszon.
A projekt a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) társfinanszírozásával. A támogatás összege valamivel több mint bruttó 119 milliárd forint, ebből 15 százalék az operatív programon belüli hazai forrás, 85 százalék pedig uniós támogatás.