Korszerű vasút épül Budapest és Székesfehérvár között

A gárdonyi állomáson holnap bontani kezdik a kifizetetlen alvállalkozók, mégis épül a korszerű vasút Budapest-Kelenföld és Székesfehérvár között. A korszerűsítés magában foglalja a vasúti infrastruktúra fejlesztését, a kapacitás és a biztonság növelését. A munkálatok jelenleg a Tárnok és Székesfehérvár közötti pályaszakaszon folynak, de hamarosan megkezdőnek a Budapest – Kelenföld – Tárnok szakaszon is.

A Transzeurópai Közlekedési Hálózatok V. folyosójának részét képező Budapest–Székesfehérvár vasútvonalszakasz állapota a karbantartás 1980-as évek eleje óta tartó hiánya és a nagy forgalom miatt rendkívül rossz, így a vonatok jelentős hosszon csak mérsékelt, óránként 40-60-80 kilométeres sebességgel haladhatnak – tájékoztatott a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.

A döntő hányadában az Európai Unió támogatásával folyamatban lévő korszerűsítés során a vasútvonalat átépítik és alkalmassá teszik az óránként 160 kilométeres sebességgel történő közlekedésre Kelenföld és Tárnok, illetve Tárnok és Székesfehérvár között. Ezzel párhuzamosan a kor követelményeinek megfelelő, új biztosítóberendezési és távközlési rendszert telepítenek a Kelenföld–Székesfehérvár szakaszon.

Másik finanszírozási forrásból telepítik az új biztosítóberendezés kiegészítéseként az Európai Unió interoperabilitási elvárásainak megfelelő ETCS 2 vonatbefolyásoló biztonsági rendszert. Ugyancsak része a tervezett munkálatoknak Kelenföld állomás részbeni felújítása.

Kivitelezési munkálatok jelenleg a Tárnok–Székesfehérvár szakaszon folynak. A 2009 márciusában megkezdett felújítás a tervek szerint 2012. december végére fejeződik be. A vonalszakaszon felújítják a pályát és az alépítményt, valamint a felsővezetéket. A kijelölt állomásokon biztosítják a 750 méter hasznos vágányhosszt. A felújítás keretében elvégzik az állomások felújítását, ezen belül akadálymentesítését, továbbá aluljárókat és széles peronokat építenek ki. A Tárnok–Székesfehérvár szakasz kivitelezője az SZCKM-2008 Konzorcium, amelynek vezetője a Szentesi Vasútépítő Kft., tagjai pedig a Swietelsky Vasúttechnika Kft., a Közgép Zrt. és a Kelet Út Kft.

A konzorcium számára lapunk értesülése szerint új kihívás, hogy csütörtökön az egyik általuk kiválasztott alvállalkozó kifizetetlen alvállalkozói demonstrációt tartanak a gárdonyi vasútállomáson. A terv az, hogy reggel kilenc és délután öt óra között kibontják a korábban általuk beépített anyagokat és visszaszállítják telephelyeikre saját termékeiket.

A NIF közleménye erről nem beszél. Inkább arról írnak: hamarosan megkezdődnek a kivitelezési munkálatok, a Budapest-Kelenföld-Tárnok vasútvonalon is. A kivitelezői közbeszerzési pályázat lezárult és eredményeképpen a NIF. áprilisban aláírta a kivitelezői szerződéseket a Doprastav a.s., a Subterra a.s. és az EuroAszfalt Építő Kft. alkotta DSE konzorciummal.

A Kelenföld–Székesfehérvár biztosítóberendezési munkáira kiírt közbeszerzési pályázatra beérkeztek az ajánlatok, jelenleg elbírálás alatt vannak.

„A vasútvonal jelenleg sem a tengelyterhelés, sem a vonatok megengedett hosszúsága, sem pedig a vonatbefolyásoló rendszer szempontjából nem felel meg a modern közlekedési rendszerekkel szemben támasztott európai követelményeknek” – mondta Loppert Dániel, a NIF Zrt. kommunikációs vezetője. A szakember szólt arról is, hogy a korszerűsítés után nő a vasútvonal szolgáltatási színvonala, kapacitása és biztonsági szintje, a külön projekt keretében kiépülő ETCS 2 rendszernek köszönhetően pedig a szerelvények óránként 160 kilométeres sebességgel is haladhatnak a szakaszon.

A projekt a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) részeként valósul meg az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) társfinanszírozásával. A támogatás összege valamivel több mint bruttó 119 milliárd forint, ebből 15 százalék az operatív programon belüli hazai forrás, 85 százalék pedig uniós támogatás.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.