Környezetbarát autókkal újít a Budapest taxi
Az új autók nemcsak környezetbarátok, hanem jóval olcsóbb is a fenntartásuk - mondta Horváth Csaba, a Budapest Taxi igazgatója. Egy hagyományos belsőégésű motorral működő autó évente 7 tonna szén-dioxidot és 1,5 tonna port bocsát ki a környezetébe, nem is beszélve a CNG és az elektromos autókhoz képest nagyságrendekkel nagyobb zajterheléséről.
Ugyanakkor a most csatasorba állított Nissan Leaf elektromos autók magas hatékonyságú lítium-vas-foszfát akkumulátorral működnek, amelyeket mindössze 25 perc alatt lehet feltölteni nagyjából ezer forintért, majd ebből 150 kilométert fut az autó.
Az elektromos autóknak két problémája van: a magas ár - a Nissan Leaf listaára több mint 8 millió forint -, illetve a kezdetleges, jobban mondva embrionális szinten lévő hazai töltőhálózat.
Jelenleg mindössze két elektromos gyorstöltő-állomás üzemel a fővárosban. Azonban hazai és uniós programok is azt célozzák, hogy Magyarországon 2020-ra több ezer töltőállomás legyen. Kövesdi Zoltán, a Budapesti Elektromos Művek igazgatósági tagja azt jósolja: hat év múlva már 10 ezer villanyautó lehet a magyar utakon.
Hasonlóan a villanyautók helyzetéhez a sűrített gázos, CNG autók problémáját is az jelenti, hogy nincs itthon megfelelő kúthálózat. "Reméljük, a Budapest taxi által vásárolt Opel Zafira-flotta is hozzásegíti a piacot, hogy átlendüljön arról a holtpontról, amikor azért nem épülnek CNG tankolóhelyek, mivel kevés az autó, viszont azért is nehéz földgázüzemű autókat értékesíteni, mivel nincs kúthálózat" - fogalmazott Dános András, az Opel kommunikációs vezetője.
Áprilisban épül a második hazai CNG töltőállomás - mondta el ezzel kapcsolatban Koncz László, a Fővárosi Gázművek (Főgáz) vezérigazgatója - a budaörsi úton lévő AGIP kúton, de az idei évre további fejlesztéseket is tervez a Főgáz.
Rövidesen saját CNG-kútja lesz a BKV-nak is - mondta el Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Vállalat vezérigazgatója, megemlítve, hogy a BKV is elkötelezett a tömegközlekedés zöldítése mellett, így korábban már 32 darab CNG autóbuszt vásárolt. Vitézy Dávid abban is biztos, hogy amikor letelik az új taxirendelet "próbaéve", akkor az addigi tapasztalatok alapján olyan javaslatok is megfogalmazódnak majd, amelyek az elektromos és CNG üzemű autók elterjedésének a megkönnyítését szolgálják majd.
A taxirendeletről szólva Vitézy megjegyezte: a rendelet bevezetése óta a korábbi hatezerről novemberre 5200-ra esett a taxiengedélyek száma. Ugyanakkor ezt normális folyamatnak minősítette, mondván: a rendelet célja volt, hogy megállítsák a szolgáltatás szintjének a zuhanását, illetve az irreális és többnyire megtévesztő árversenyt a cégek között. A rendelet előkészítésekor is számoltak a taxik számának 15-20 százalékos csökkenésével - közölte.