A parlamentnek tegnap benyújtott új trafiktörvény a piaci versenyfeltételek szűkítésével, termékkörbővítéssel, a nagykereskedelem államosításával próbál úrrá lenni a nemzeti dohányboltok veszteségein. A jövőben cukorka is kapható lesz a lassan vegyesbolttá alakuló trafikokban.
Ismét a hóna alá nyúl a kormány a trafikoknak ez a közös nevezője a hétfő este a parlament honlapjára kikerült két dohánypiaci törvénytervezetnek. E szerint megpróbálnak újabb előnyöket adni a trafikoknak, illetve a maradék kis versenyfeltételeket is kiiktatnák a rendszerből.
Ezek értelmében újabb termékkör-bővítés következik, így a lassan vegyesbolttá avanzsáló trafikokban immáron cukorkát, mobil feltöltő kártyát is lehet majd kapni. Igaz, a trafiklobbi nem volt egészen sikeres, információink szerint arra hajtottak, hogy az energiaitalokat és a tömény szeszeket is kizárólag a trafikokban lehessen kapni.
Arra korábban már az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) is figyelmeztetett: az utóbbi időben az vált megfigyelhetővé, hogy a trafikosok megpróbálják megszerezni a közelükben lévő vegyesboltokat is – kivétel ez alól a trafiknyertes CBA-k és Coop-ok, mivel ott eleve adott az élelmiszerbolt.
Ezen túlmenően a kormány immáron úgy szabályozná a trafikok elhelyezkedését, hogy az eddig 2000 fő helyett immáron háromezer főre eshet egy trafik. Ez közvetett elismerése annak, amit a piaci szereplők kezdettől fogva hangsúlyoztak: önmagában a dohányból nem fognak tudni megélni a trafikok. Ráadásul időközben – illetve a trafikrendszer hozta cigarettadrágulás miatt – az egekbe szökött a feketepiac aránya, ami tovább rontotta a trafikok jövedelmezőségét. Így viszont a kormány csak annyit tud tenni, hogy részint hagyja, hogy a rosszul menő trafikok bezárjanak – az üzletbezárás feltételein is könnyít az új javaslat – másfelől újat már csak a szigorúbb feltételekkel enged nyitni.
Mint arról korábban írtunk, a trafikok súlyos veszteségekkel küszködnek. Csak minden harmadik üzlet nyereséges, az is úgy-ahogy. A kormány ezt kifelé tagadta, ám később egy kiszivárgott kormányzati előterjesztésben is elismerték mondván: a trafikok zöme súlyosan veszteséges.
Válaszul első körben kitiltották a trafikokat a hipermarketekből és azok közeléből. Bár a hipermarketekben olyan "nagyágyúk" is üzemeltettek trafikot, mint Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester közvetlen ismeretségi köre, ám a helyzet súlyosságát jelezte, hogy Mészároséknak is menni kellett az Auchanokból, hogy így levegőhöz jussanak az utcai üzletek.
Most a kormányzat – mint korábban kiderült – a dohány-nagykereskedelmet is államosítaná. A tervezet szerint erre az „eddigi nagykereskedők túlkapásai" miatt van szükség. Úgy tudni, hogy a Seszták Miklós által benyújtott tervezet kifejezetten a két piaci nagy, a BAT és a Philip Morris gyakorlatára utalt. miszerint ezek a cégek kizárólagossági szerződéseket kötöttek a trafikosokkal. Tovább rontott a helyzeten, hogy a trafikok közben jelentős tartozásokat halmoztak fel a két naggyal szemben, a Napi.hu információi szerint a tavalyi év végére már 2-3 milliárd forintnyi tartozást görgettek maguk előtt a nemzeti dohányárudák. Az államosítandó nagykereskedelem abban is „hasznos" lehet, hogy a kabinet kívülről ugyan, de változtasson a meglévő piaci arányokon.
Mint azt kormánypárti forrásaink megerősítették korábban a trafikrendszer egyik kifejezett célja volt a Continental Zrt. helyzetbe hozása a magyar piacot uraló British American Tobacco (BAT) és az amerikai Philip Morrissal szemben. Mint arról írtunk, az első év végére azonban alig nőtt a Continental relatív piaci részesedése, sőt, éppenséggel a legyőzni kívánt „ellenség", az amerikai Philip Morris jött ki a legjobban a történetből.
Ugyanakkor a tervezetből kiderül, hogy a tervgazdasági múltat idéző „dohányellátó" hatalmas üzlet is lehet majd a kiválasztott cégnek. A gyártóktól-importőröktől beszedett árut ugyanis gyakorlatilag bizományba kapja az egységes nagykereskedő, majd csak miután a trafikos fizetett az áruért akkor kell elszámolni a vételárral, ám akkor is csak több hetes csúszással. Így a kiválasztott cég pusztán néhány depó, egy készletnyilvántartó rendszer és logisztikai kiszállító hálózat fenntartásával évi több milliárdos haszonhoz juthat, ráadásul kockázat nélkül. Mint arról a kiszivárgott tervezetek alapján beszámoltunk, sajátos feltételeket szabnak a jövő dohányellátójának, így legalább 15 éves dohány-nagykereskedői szakmai múltat kér a cégtől.
A törvényben megadott paraméterek alapján kizárólag a kormányzattal láthatóan jó viszonyba lévő – így a trafiktenderen nagy számú trafikot nyert – cégek jöhetnek szóba, első körben a Continental Zrt. disztribúciós cége a Tabán Trafik.