Nyolcmilliárdot adhat a Kormány a Malévnak
A Kormány 2011. augusztus 17.-i ülésén született döntése alapján hamarosan sor kerül a Malév Zrt. üzemszerű működésének és pénzügyi mozgásterének biztosítása érdekében szükséges intézkedésekre, amelyek részleteiről a Malév Zrt. közgyűlése után tudunk bővebb tájékoztatást adni - válaszolta a Malév tőkeemelést lehetővé tévő kormánydöntést firtató kérdésünkre nem sokkal ezelőtt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. A válasz szövegéből az következik, hogy a kabinet jóváhagyta a cég biztonságos működéséhez szükséges források átutalását a Malévnak, ennek összegéről azonban még nem tájékoztatnak, csak ha megszülettek a szükséges közgyűlési döntések.
Jövő héten döntenie kell a Malév közgyűlésének a társaság tőkeemeléséről, melynek mértéke a nyolcmilliárd forintot is elérheti – írja mai számában a Napi Gazdaság. Lapunk információi szerint az összeg akár 8,5 milliárd is lehet.
Egy biztos: a tavalyi évről szóló jelentés május 25-i elfogadását követő kilencven napon belül, tehát augusztus 25-éig maradéktalanul végre kell hajtani a tőkehelyzet rendezését. A társaság a 2010-es üzleti évet a Magyar Nemzeti Vgyonkezelő (MNV) korábbi tájékoztatása szerin 22,5 milliárd forint negatív saját tőkével zárta.
Ezt kellene most legalább nullára feltölteni, a gazdasági társaságokról szóló törvény előírásai szerint. Korábban az MNV abbéli szándékának adott hangot, hogy a tőkerendezést két lépcsőben hajtja végre. Ez törvényszerű: az egyik lépcsőben az MNV a tulajdonosi- és egyéb állami szervek kölcsöneit konvertálhatja tőkévé, a másikban pedig pénzt is adhat a cégnek.
Idén már kaptak hétmilliárdot
Az MNV áprilisban 2,5 milliárd forintot adott a Malévnek, júniusban pedig 4,5 milliárdos tőkeemelésről döntöttek, amelyről már akkor is tudni lehetett: legfeljebb szeptember végéig elegendő a cég napi működésének finanszírozásához. A Malév így hétmilliárd forintot kapott idén a Vagyonkezelőtől, ehhez hozzászámítva a mostani nyolcmilliárdos tőkeemelést, még mindig csak 15 milliárdnál járunk. Nem kizárt tehát, hogy a korábbi évek mintájára, a Malév esetleges más, az állam felé fennálló tartozásait is tőkévé konvertálhatja a magyar állam ahhoz, hogy nullára hozza ki a saját tőkét. A Malév a 2010-es évet 24 milliárdot meghaladó mérleg szerinti veszteséggel zárta.
A Napi Gazdaság szerint az, hogy az állam az utolsó törvényes határidőig kivárt a forrásjuttatással, azt jelzi, hogy a Malév viszonylag sikeresen vette a nyári időszakot, és az MNV-forrás mostani időzítése megalapozhatja a szűkösebb téli időszak eredményességét. Ez azonban csak az egyik értelmezése az időzítésnek, a szakmai körökből kiszivárgó információk szerint ugyanis a nyári szezon messze nem jó, sőt...
Lapunk korábbi információi szerint ezidig hiányottk a tőkeemelésnek zöld utat adó kormánydöntés, amely a fenti minisztériumi válasz szerint csak tegnap született meg. A cég a múlt héten – mint azt lapunk még a grémium ülése előtt előre jelezte – a tőkehelyzet rendezésének céljával ült össze, ám a közgyűlés felfüggesztette munkáját, s jövő hétre halasztotta a döntést. Akkor a tulajdonosi jogokat gyakorló MNV azzal indokolta a halasztást, hogy még nem született meg "a fedezet biztosításához szükséges valamennyi döntés". Nem részletezték e döntések jellegét, de az összeg nagyságából, valamint a vagyontörvényből kiindulva ennek minden bizonnyal kormánydöntésnek kell lennie.
Hiányzik a kormánydöntés?
Úgy tudjuk, a kormány már többször napirendre vette a Malév tőkejuttatását, ezidáig azonban nem hozott döntést.
Ami a nyári szezon sikerességét illeti, az több, mint kétséges. Erről tanúskodhat maga az a tény is, hogy már augusztusban friss pénzt kell juttatni a cégnek. Egy jó nyári szezon nyeresége ugyanis az elmúlt, gigászi veszteséget termelő években is novemberig biztosította a működéshez szükséges készpénzállományt. A Malév az utóbbi években már ritkán közöl utasszám-adatot, ez szintén nem utal a növekedésre.
Januárban Róna Márta kommunikációs igazgató 3,2 milliós várt utasszámról beszélt, ez szerepel a cég üzleti tervében, ám nagyon kedvező fordulat volna, ha ez teljesülne. Az elmúlt egy másfél év hibás kereskedelmi döntései, valamint az, hogy a cégnek hónapokig nem volt kereskedelemért felelős vezetője, csak most, a nyári szezon közepén köszön vissza. A cég nyár elején először adott számot egy százalék körüli havi utasforgalom-növekedésről az előző év azonos időszakához képest, ez azonban édeskevés, az iparági átlag növekedés ennél lényegesen nagyobb. Vannak légitársaságok, amelyeknél kétszámjegyű.