Korlátozzák a netelérést, hogy drágább legyen a telefon

Az internet-előfizetők negyedének már korlátozták a sávszélességét, így nem tudják használni az ingyenes csevegést.

Jogtalanul korlátozzák a fogyasztók internethozzáférését a szolgáltatók, nehogy olcsóbban telefonáljanak – hívta fel a figyelmet az internetet.hu összehasonlító portál közleményben.  A jelenség nem egyedül Magyarországra érvényes. Az Európai Bizottság jelentése szerint az uniós net-előfizetők közel a negyedének korlátozták már a szolgáltatását, vagy sávszélességét a szolgáltatók.

A testület 28 ezer európai internet-előfizető körében végzett kutatása szerint a fogyasztók 41 százalékának volt már problémája a videók letöltésével, 23-23 százaléknak a zenelejátszással illetve a közösségi oldalak betöltésével. A bizottsági felmérés szerint a felhasználók közel 60 százalékának nincs fogalma sem arról, milyen sebességűnek kellene lennie nála az internetnek. Azok közül viszont akik ezt tudják, minden negyedik előfizető találta úgy: nem azt a szolgáltatást kapja, amit ígértek neki. Az Európai Bizottságnak ez nem igazán tetszik.

Magyarországon a szolgáltatók hivatalosan csak akkor korlátozhatják az internet-szolgáltatást, ha az előfizető egyébként is jogosulatlanul veszi azt igénybe, vagy éppen késik a díjfizetéssel. Ugyanúgy sávszélesség-korlátozás a szankció azok számára, akik meghaladják az igénybevételi korlátot, vagy tevékenységükkel negatívan befolyásolják a hálózat működését – magyarázta Solt Ádám, az Internetet.hu távközlési szakértője.

Ennek ellenére itthon is sok fogyasztó tapasztalta már, hogy szolgáltatója kevesebb szolgáltatást nyújt számára, mint amiért havonta fizet. Leginkább a fájlcserélőket,vagyis a legnagyobb adatforgalmú ügyfeleket sújtják ezzel.

A szakértő szerint a magyarországi szolgáltatók esetében többször is előfordul, hogy ellehetetlenítik azon szolgáltatások használatát, amelyekkel csökkenthetnék költségeiket. Az ingyenes üzenetküldési lehetőséget biztosító WhatsApp vagy a Facebook Messenger, illetve az internetes telefonhívások lebonyolítására sokak által használt Viber és Skype programokra sokszor kevesebb sávszélesség jut.

„Ezekre a programokra gyakran akkor sem jut sávszélesség, ha egyébként bőven rendelkezésre állna, sőt, a szolgáltatók a felhasználási feltételekbe is belefoglalják, hogy előfizetőik mennyi ideig használhatnak egy-egy ilyen alkalmazást. Legalábbis több ilyen csomag is megfigyelhető a Telenornál, a Vodefone-nál és a Magyar Telekomnál egyaránt" – hangsúlyozta Solt Ádám.

Az internet-alapú hívások korlátozása nem csak magyar jelenség, több európai országban is előfordul, azonban az, hogy az összes szolgáltató egyöntetűen alkalmazzon ehhez hasonló intézkedéseket, már nem mondható általánosnak. Solt úgy véli: ez újabb jele annak, hogy a hazai szolgáltatók nincsenek rákényszerítve az igazi versenyre.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.