Körbevonatozhatnánk Budapestet
Több mint hatvan év után újraindulhat a budapesti körvasúti személyszállítás – írja a Világgazdaság. Eszerint Esztergom és Kelebia, Pilisvörösvár és Soroksár, illetve Kunszentmiklós és Tass között alakítanák ki az útvonalakat – válaszolta a lap megkeresésére a MÁV. Már tervezik az Esztergom–Kelebia vonal három megállóját Pestújhelyen, Újpalotán és Rákosfalván. A tervek 2017-ben készülnek el, a kivitelezés 2018-tól indul. Várhatóan hat-hétmilliárd forintba kerülnek, amibe az állami társaság uniós támogatást is bevonna. Kezdetben félórás ütemes menetrend szerint indulnának a vonatok. A társaság a helyszínek kiválasztásakor már egyeztetett a BKK-val és az érintett kerületekkel.
A fentiekre a már több éve elkészült S-Bahn koncepció megvalósítása részeként kerülne sor, amivel meglévő vagy fejleszthető hálózatok felhasználásával csökkentenék a fejpályaudvarok terhelését. Ennek első lépése volt az S36 (Kőbánya-Kispest–Martonvásár) és G43 (Kőbánya-Kispest–Székesfehérvár), a következő lépés az említett körvasútprojekt lehet, a harmadik pedig a körvasúti irány kibővítése a Kelenföldről induló elővárosi vonalak felé.
A körvasutak a 19. század végén épültek ki a Budapestről induló sugárirányú vasútvonalak összekötésére, főleg, mert kapcsolatot kellett létesíteni a rendező-pályaudvarok és a várost jelentősen behálózó iparvágányok között. A Duna bal partján a II. világháború végéig személyszállítás is zajlott a Nyugati pályaudvar és Kőbánya-Kispest, egyes vonatoknál Józsefváros között, elsősorban a Rákos-környéki települések kiszolgálására. A vonalakon ma elsősorban áruszállítás történik, de kétóránként nemzetközi vonatok is áthaladnak. A budai körvasúton a szentendrei HÉV és villamosok közlekednek.