Körbe zárt villám

Indiai, kínai vagy orosz befektető mentheti meg az Opelt - hacsak a német állam maga nem teszi meg. Ám a német szakértők szerint utóbbi nem biztosan a legjobb út.

Egyelőre „lehetetlen küldetésnek” tűnik, Németországban azonban egyre többen pártolják, hogy az Opelt „valahogy vásárolják ki” a General Motorsból.

Befektetőként valószínűleg azonban csak egy indiai, kínai vagy orosz cég kerülhet szóba, arról nem is beszélve, hogy a csőd szélén táncoló, a Handelsblatt szerint naponta 77 millió dollárt „elégető” detroiti óriás csak a legvégső esetben válna meg európai leányvállalatától. Amelynek stabilizálásért – tíz hónnappal a 2009. őszi Bundestag-választások előtt – versenyt fut Angela Merkel (CDU) kancellár és szociáldemokrata kihívója, Frank-Walter Steinmeier külügyminiszter.

A tét kétség kívül nagy, a beszállítókkal együtt legalább 70 ezer munkahely és egy több mint százéves autómárka további sorsáról van szó.

Német gazdasági szakértők megosztottak abban, hogy a hétfői berlini válságtanácskozáson kilátásba helyezett, legalább egymilliárd eurós hitelgarancia a helyes út-e.

Bár az Opel vezetői szerint rövidtávon nem fenyeget pénzügyi krach, vagyis a General Motorstól érkező utalások leállítása, s Merkel is azt hangoztatja, hogy egyedi esetről van szó, a német autómárka esetleges masszív megsegítése nyomán más ágazatok is kedvet kaphatnak, hogy a politikailag kényes időszakban bejelentkezzenek állami – értsd az adófizetők pénzével kitömött – mentőövért.

Az Opel-központnak, Rüsselsheimnek otthont adó Hessen tartomány mindenkit megelőzve 500 millió eurós hitelgaranciát készül biztosítani. Merkel és az autógyártó csúcsmenedzserei hétfőn abban állapodtak meg: a szövetségi pénzügyi tárca és a négy németországi Opel-üzemet befogadó négy tartomány bármilyen lépés előtt garanciát kér arról, hogy az esetleg az Opelnek juttatandó péntek Németországban maradnak, s nem kerülnek át a General Motorshoz.

Az Opel nemcsak egyetlen márka a hatalmas GM-birodalomban. A négy németországi üzemben ugyan évente mindössze 1,7 millió autót szerelnek össze, Rüsselsheimben van a konszern a kompakt-, és középkategóriás autókra szakosodott globális fejlesztő-tervező központja. A fejlesztéseket teljes egészében a GM állja, ennek fejében az Opel minden nyereségét Detroitba utalja.

Mint a Franfurter Allgemeine Zeitung írja, az Opel az 1970-es években még piaci részesedésben megelőzte a Volkswagent, a takarékossági programok miatti minőségromlás és a nem túl vonzó design azonban sok vevőt elriaszt a „körbe zárt villámos” márkától.

Berlin

Opel a berlini kancellária előtt. Figyelnek Angela Merkel szavára
Opel a berlini kancellária előtt
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.