Kómában a magyar autópiac
A legoptimistább kereskedők szerint is csak 2014 után várható fellendülés a magyarországi személygépkocsi piacon. A PricewaterhouseCoopers (PwC) felmérése szerint. Szinte el sem mozdult a harmadik évezred negatív rekordjától a magyar újautó piacon az értékesítések száma 2011-ben, és ez a válság előtti évekhez képest nehezebb helyzetbe hozta a hazai autókereskedőket, mint amit Portugália és Görögország kereskedőinek kellett elviselniük, állítja Lőcsei Tamás a PwC Magyarország cégtársa. A tavalyi tempóval hatvan évig szolgálná gazdáját Magyarországon egy autó a jelenlegi eladási szinten használtkocsi-óimport nélkül
Magyarországon a 2011-es évben is alig volt tapasztalható emelkedés az új autók forgalomba helyezésének tekintetében, mindössze 45 ezer új autót regisztráltak. A gazdasági kómából tehát még korántsem tért magához az autópiac. Az alacsony értékesítések eredményeképp ugyanakkor továbbra is nagy szerep jutott a használtautó piacnak és a szerviz iparágnak. Emellett dominálnak a készpénzes vásárlások: megdöbbentő, hogy mindössze 9 százalék az értékesítések hitellel finanszírozott része. Mindemellett a felmérésben résztvevők a feketegazdaság jelenlétét az iparágban tulajdonképpen kivétel nélkül elismerik, és a becsületes kereskedők minden lehetséges eszközzel harcolni szeretnének ellene.
„A jelenlegi nyomott újautó értékesítési adatok szükségszerűen magukkal hozták a szerviziparág növekedését: a kereskedők profitjának 55 százaléka származott innen. ” – emeli ki a felmérés megállapításaiból dr. Lőcsei Tamás, a PwC cégtársa. „Ez természetes is, hiszen a 3 milliósra becsült magyar személyautó állomány teljes kicseréléséhez több mint 60 év kellene a jelenlegi újautó értékesítési adatok mellett.„ – teszi hozzá Lőcsei Tamás.
A cég szakmenedzsere, Rátosi Róbert szerint a forgalom csökkenésével és a költségek emelkedésével a kereskedők idén is költségcsökkentésre kényszerültek: nem meglepő módon a válaszadók 69 százaléka a marketing- és reklámköltségek csökkentését, 64 százaléka pedig létszámleépítésben jelölte meg a költségcsökkentés főbb területeinek. A felmérésből kiderül, hogy bár a marketing költségek csökkentése közel a résztvevők háromnegyedénél szerepet játszott, a kereskedők igyekeznek azért olcsón, nagy tömegekhez eljuttatható marketing eszközöket igénybe venni.
A PwC negyedik alkalommal készített felmérést a hazai autókereskedők körében. A 2011-es évre vonatkozó kutatásban főként olyan kereskedések vettek részt, melyek a Fővárosban, vagy a Közép-Dunántúlon tevékenykednek és átlagosan 17 éve van jelen a szektorban. A legtöbb résztvevő kereskedő Opelt, Skodát vagy Volkswagent forgalmaz.
A piaci konszolidációval az ágazatban maradt kereskedők öt százaléka nyilatkozott úgy, hogy határozottan el kívánja hagyni az iparágat. A válság ostromait eddig visszaverő kereskedők nagy része tehát stabil lábakon áll. A kereskedések átlagéletkora 17 év. Az iparágba való belépés egyáltalán nem vonzó a befektetők többségének, ezt mutatja, hogy az öt évnél kevesebb ideje működő kereskedés mindössze négy százalékát adja a válaszadóknak.
„A 2011-es személyi jövedelemadó és társasági adó változások a résztvevők 80 százaléka szerint nem voltak elegendők, hogy segítsék az autókereskedők helyzetét.” – mutat rá Rátosi Róbert, a PwC autóipari munkacsoportjának menedzsere. A 2012-ben életbe lépő változások közül a kereskedők várakozásai szerint a gépjármű átírási illeték változtatása 6 százalékos csökkenést eredmény a használtautó értékesítésekben, míg a cégautó adó változtatása 8 százalékos visszaesést fog eredményezni az újautó értékesítések tekintetében. „A legegybehangzóbb a kereskedők véleménye az autóbérlés áfájának levonhatóvá tétele tekintetében: 72 százalék szerint a céges vásárlók között növekedni fog az autóbérlés népszerűsége.” – tette hozzá Rátosi Róbert.
A feketegazdaság jelenlétét felmérő kérdésekre adott válaszok egybehangzóak. A válaszadók 97 százaléka szerint a feketegazdaság jelen van az iparágban. A fertőzöttség okaként a válaszadók 40 százaléka jelölte meg a magas adókat, 21 százalék pedig úgy nyilatkozott, hogy az árak alacsonyan tartása miatt az ügyfelek el is várják ezt a magatartást. A megfelelő törvényi háttér hiányát is számos résztvevő nevesítette a felmérésben, mint mögöttes okot. A feketegazdaság visszaszorítására a válaszadók 72 százaléka szerint adócsökkentés, 67 százalék szerint a kötelező adatbázisok kiépítése jelenthet egyfajta megoldást, például a szerviz tevékenységek lekövethetősége céljából.
Összességében elmondható, hogy a statisztikák alapján az újautók piacán a forgalomba helyezések száma jóval a piaci egyensúly alattinak mondható, a növekedésnek szükségképp el kell érkezni. Ebbe az irányba mutat az autóállomány cserélődésének jelenlegi 60 év feletti értéke, és a környező országok, hasonló méretű piacok statisztikáival való összevetés is. A növekedés ugyanakkor a kereskedők szerint meglehetősen lassan fog minket elérni: a 2012-es évre vonatkozó újautó értékesítésre vonatkozó becslések átlaga mindössze 46 ezer. A válaszadók 62 százaléka szerint 2012-ben semmi esély nincs a növekedésre, 2013-14-ben már a kereskedők 89 százaléka, ezután pedig 98 százalékuk számít valamilyen mértékű emelkedésre.