Kolloidot iszik? A GVH büntetett és figyelmeztet
A GVH pénteki közleményében kifejti, hogy a Ledland többek között az egészségre gyakorolt megalapozatlan hatásokkal, hamisan népszerűsítette ezen termékeit egy nemzetközi minőségellenőrző szervezet kiváló minősítésével. A versenyhivatal a bírság mellett megtiltotta a jogsértő magatartás folytatását, és helyreigazító közlemény közzétételére is kötelezte a vállalkozást.
Kifejtették, a Ledland egy PentaMax elnevezésű MLM (multi-level marketing) rendszert működtet, amelynek keretében platina-, arany-, ezüst- és rézkolloidokat (kolloid oldatok), valamint PentaMax C-vitamin bomba nevű terméket értékesít honlapján, és ezek népszerűsítésére rendszeresen küld hírleveleket is regisztrált tagjainak.
A GVH szerint a Ledland több okból is jogszerűtlenül hirdette és értékesítette termékeit 2008 szeptembere és 2015 májusa között. A termékeknek az egészségi állapotra vonatkozó, bizonyítatlan jótékony hatásokat tulajdonított, megtévesztve ezzel a fogyasztókat, emellett a jogszabályi tilalom ellenére gyógyhatást is tulajdonított azoknak. A GVH hozzáfűzi: a kolloid oldatokról megtévesztően állította a cég azt is, hogy azokat az Európai Független Minőségellenőrző Team tesztelte, ellenőrizte és kiváló minősítéssel látta el.
A cég a kolloid oldatokat jogszerűtlenül forgalmazta, figyelmen kívül hagyva azok közegészségügyi kockázatait - írja a GVH. A versenyhivatal kifejti, hogy az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet véleménye szerint a kolloid oldatok nem minősülnek étrend-kiegészítőnek, nem használhatók fel élelmiszerekben, nem fogyaszthatók sem étrend-kiegészítőként, sem élelmiszerként.
A szervezetben felhalmozódott kolloid bőrbetegséget okozhat, így annak fogyasztása közegészségügyi kockázatot hordoz. Egészségre gyakorolt káros hatásuk - kivizsgálásukra vonatkozó elegendő és hiteles tudományos információ hiányában - nem zárható ki. A GVH súlyosító körülményként értékelte például, hogy a jogsértő kereskedelmi gyakorlat részben pénzügyi nehézségekkel, részben egészségügyi problémával küzdő fogyasztókat célzott meg.