Még kevesen nyitnak webboltot
A hazai kis- és középvállalkozások (kkv) legnagyobb része számára az internet előnye a kedvezőbb piaci hozzáférés és az alacsony költség.
A vásárlók ugyanakkor nyitottak az internetre – ismertette felmérésük eredményét Erdei Zsuzsa, a Budapest Bank munkatársa a BarCamp Budapest 2012 konferencián. Több mint 90 százalék már rendelt árut a világhálón. A vevők az előnyöket említve megjegyezték, hogy így kényelmesebb a vásárlás. A szélesebb választék viszont –némi meglepetésre – a lehetséges szempontok közül a legkevésbé mozgatta meg a válaszadók fantáziáját.
A világhálós fizetés sokak szerint még mindig nem biztonságos. Leginkább mégis az tartja távol az érdeklődőket, hogy a kiszemelt áru vásárlás előtt fizikailag nem vizsgálható meg.
Alkalmanként a hazai vásárlók 5-10 ezer forintot költenek az interneten. Csupán 47 százalék tapasztalta úgy, hogy a fizikai üzletekhez képest a világhálón alacsonyabbak az árak.
A szakember elkeserítőnek nevezte, hogy a kkv-k körében csupán 42 százaléknak van saját weboldala. Webshopot még ennél is kevesebb, mindössze 13 százalék üzemeltet. Van hova fejlődni: a kritikák ellenére a fogyasztók harmada ma már rendszeresen vásárol az interneten – szögezte le.
A fejlődési lehetőséget kemény tények igazolják – tette hozzá. Azok a kkv-k, amelyek jelen vannak az online vásártérben, átlag 26 százalékos forgalomnövekedés mellett 24 százalékos költségcsökkentést tapasztaltak. A webshop-működtetők 48 százalékának nőtt a forgalma.
Az itt felkínált fizetési megoldásokat Erdei Zsuzsa szintén elszomorítónak nevezte. Bankkártyás fizetési lehetőséget csupán 21 százalék ajánl. A vállalkozások 70 százaléka előre fizetést követően küldi az árut, vagyis a cégek a hagyományos fizetési megoldásokhoz húznak. A szakember adatokkal támasztotta alá a bankkártyás megoldás előnyeit.
Vásárlás előtt 5,7 millió magyar tájékozódik a neten. A honi internetes kiadások a felmérések szerint 2015-ig megkétszereződnek. A szakember szerint ezek is az internetre csábíthatják a kkv-kat.