Kiűzik a reklámokat a köztévékből

Ma estétől nem sugároz reklámokat a négy francia közszolgálati tévécsatorna az este nyolctól reggel hatig tartó műsorsávban. A teljes reklámmentesség 2011-ben léphet majd érvénybe. Az ellenzék szerint Sarkozy ezzel lakatot akar tenni ellenfelei szájára.

Ma estétől nem sugároz reklámokat a négy francia közszolgálati tévécsatorna az este nyolctól reggel hatig tartó műsorsávban. A teljes reklámmentesség 2011-ben léphet majd érvénybe. Az ellenzék szerint Sarkozy ezzel lakatot akar tenni ellenzői szájára.

A köztévék reklámmentesítése hatalmas vihart kavart a galloknál, sokak szerint ezzel Nicolas Sarkozy elnök a hozzá lojális magáncsatornák kedvére játszik, s a neki nem tetsző kritikus hangokat száműzi a képernyőkről. Ennek némi alapot szolgáltat Sarkozy legendásan jó kapcsolata Martin Bouygues-gal, a legnagyobb magántévé-társaság, a TF1 tulajdonosával, vagy Vincent Bollore médiacézárral, akinek a jachtján pihente ki 2007-ben az elnökválasztási kampány fáradalmait.

Bár az állami csatornák számára a kieső hirdetési bevételek pótlására ígéreteket tettek, az erre az évre e címen folyósítandó 450 millió euró minden bizonnyal alatta marad annak, mint amennyit eddig kasszíroztak a tévék. Ráadásul a gazdasági válság miatt az ilyen támogatások jövője hosszú távon meglehetősen bizonytalan - szól az ellenzők másik érve.

A szakszervezetek és a szocialista ellenzék egyformán ostorozza Sarkozyt köztévés médiareformja miatt, mondván: azzal halálra ítéli a négy közszolgálati csatornát, megfojtja az ellenzéki hangokat, egyben megágyaz a tömeges elbocsátásoknak.

A kormányoldal ezzel szemben azt hangsúlyozza, hogy a köztévék most felszabadulhatnak a hirdetési nyomás alól, szabadon szerkeszthetik műsoraikat, az eddigieknél jobb minőségben. Az új intézkedések értelmében ezentúl közvetlenül a kormányfő nevezi ki a köztévé, a France Televisions elnökét, s ez - az ellenzék szerint - a pártatlan tájékoztatásnak sem éppen az első számú garanciája.

A reform véghezvitelével megbízott Christine Albanel kulturális miniszter szerint a tiltakozásoknak nagyobb a füstje, mint a lángja. Egy vasárnap esti tévéműsorban kifejtette: az utóbbi évtizedek egyik legjelentősebb reformja előtt áll a francia média, s a változások ellenzői voltaképpen még nem is tudják, mi ellen protestálnak, ráadásul messze eltúlozzák a problémákat.

Független elemzők szerint is eltúlzott azt állítani, hogy a magántársaságok a reformmal behozhatatlan versenyelőnybe kerülnének, az viszont mindenképpen tény, hogy a hirdetések „átterelésével" jó szolgálatot tesz nekik a kormány mostani vészterhes időben - írja a Reuters.

A szocialisták hathatós ellenkámpányolása miatt a törvény végleges formájában ugyan még nem született meg, de a France Televisions önként a guillotine alá hajtotta a fejét, vállalva az estétől hajnalig tartó teljes reklámstopot. Az alsóházon átment a tervezet, amelyet a szenátus a héten kezd majd tárgyalni.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.