Kiszűrik a svindlereket
Az amerikai tőzsdefelügyelet (SEC) szorosabb és hatékonyabb együttműködést épített ki az FBI-jal. Erre az utóbbi években megsokasodott tőzsdei és befektetési csalásai láttán nincs mit csodálni. Különösen úgy, hogy a számos ilyen esetben bejelentések érkeztek a SEC helyi szerveihez, ám azokat nem vették kellő komolysággal. A legnagyobb port felvert ügy Bernard Madoff nevéhez kötődik: a Wall Street legnagyobb piramisjáték-szervezője éveken át zavartalanul végezhette üzelmeit, s így sikerült 65 milliárd dollárosra hizlalnia az általa okozott kárt.
Pedig a 150 éves börtönbüntetéséből már két évet leült Madoff manővereire egy Harry Markopolos nevű bostoni pénzügyi elemző idejekorán felhívta a SEC figyelmét, de akkor nem vették komolyan. Olyannyira, hogy Madoff végül nem is bukott le, hanem feladta magát, amikor már kilátástalannak látta betétesei kifizetését. Markopolosnak annyi elégtétel jutott, hogy az ügyben felállított kongresszusi vizsgálóbizottság előtt ráhúzhatta a vizes lepedőt a tőzsdefelügyeletre.
Ezt követően szigorítottak az addig meglehetősen hézagosan működő információkezelő rendszerén. A SEC-nél 21 millió dollárért létrehozták a tippek, panaszok és bejelentések számítógépes adattárát. A TCR néven futó adatbázist már szintén frissen alakult 41 fős Piaci Hírszerző Iroda dolgozói kezelik, szoros együttműködésben a Szövetségi Nyomozóirodával (FBI). Utóbbi egyebek mellett a különleges bűnügyi- és viselkedéselemző szoftverével járult hozzá a programcsomag kifejlesztéséhez, de ügynökei a felügyelet szakértőivel közösen végzik a felderítő munkát a SEC központjában.
A rendszert Markopolos is tesztelte: három bejelentést tett. Kétszer pár napon belül felhívta az illetékes nyomozó a részletekről érdeklődve, míg a harmadik esetben órákon belül megszólalt a telefonja. Markopolos szerint ha a rendszer így működött volna, a Madoff-féle csalók esélyt sem kaptak volna.
Korábban ugyanis a SEC washingtoni központja és a tizenegy regionális kirendeltség ügyfélszolgálata között nem volt élő kapcsolat, vagyis ha egy brókercég tevékenységére a SEC Los Angeles-i hivatalának figyelmét hívták fel és a panasz „nem megalapozott” minősítéssel az irattárba került, arról a többi irodában nem szereztek tudomást. A bróker egy másik államban nyugodtan folytathatta üzelmeit.
A számítógépes adattár létrejötte után erősen beszűkültek ezek a lehetőségek. Ma már ha bevisznek egy esetet a rendszerbe, az a következő másodpercben már 2300 SEC-alkalmazott számára lesz látható. A felderítési mutatók igazolják a TCR sikerét: a rendszer kiépítése előtti, 2008-as évhez képest tavaly a feltárt fehérgalléros bűncselekmények száma 41 százalékkal 1703-ra nőtt – írja a Reuters. Az elkövetők száma megtriplázódott, s jelenleg napi száz bejelentés megalapozottságáról kell dönteniük.
Az első nagy hal
A tőzsdefelügyeletnek három éve került látókörébe a China Voice Holding nevű távközlési vállalkozás, de egészen tavaly novemberig nem találtak fogást rajta. Akkor váratlan bejelentés érkezett a TCR rendszerbe egy Dee Dee Stone nevű texasi adótanácsadótól, egykori adórevizortól, aki a kínai cég egyik amerikai partnerének leadott számlák kapcsán pénzmosás gyanújával tett bejelentést. Az információt azonnal átfuttatták a számítógépes szűrőrendszeren és a nyomozók már hívták is Stone-t. A kirakóssal öt hónap alatt végeztek, kiderült, hogy a cég – lebukásáig - piramisjátékot szervezett, és 8,6 millió dollárral károsította meg ügyfeleit. Az ügy vádemeléssel és a cégvezetők letartóztatásával zárult. A SEC-nél ugyanakkor elismerték: Stone tippje nélkül lehet, hogy soha nem derült volna fény erre az esetre.