Kiszűrhető a csalásra hajlamos alkalmazott

Előre lehet tudni, ki a csalásra hajlamos banki alkalmazott, csupán egy egyszerű felmérést kell elvégeztetni az alkalmazottakkal.

Az új munkatársak megbízhatóságának mérése minden vállalatnál, minden munkakörben fontos igény, de a visszaélések „szabad szemmel” egyáltalán nem, míg a ma használt egyszerűbb felmérési módszerekkel legfeljebb 50 százalékos pontossággal jelezhetők előre. Fehér Zsolt, az Assessment Systems International szakértője szerint ez a pénzintézetek számára komoly kockázatot hordoz, méghozzá szükségtelenül: a tudomány mai állása szerint ez a megfelelő tesztekkel, egy tucat változó kombinációjával és az eredmények matematikai kiértékelésével 90 százalékos biztonsággal megállapítható.

„A munkahelyi visszaélések napjainkban jelentős biztonsággal megelőzhetők, de nem létezik egyszerű, bárhol alkalmazható recept: a módszer összetett, és tudományos megközelítést igényel” – mutat rá Fehér Zsolt, az Assessment Systems International szakértője. – „A fő nehézséget az okozza, hogy a maga a megbízhatóság, illetve annak hiánya minden pénzügyi szempontból érzékeny munkakörben mást jelent. A kiindulópont tehát hasonló, mint egy sor bűnügyi profil, amelyek pontosan leírják a káros magatartásformákat.”

A ma létező legmegbízhatóbb előrejelzési modell tesztekkel térképezi fel az alapszemélyiséget, illetve a személyiség úgynevezett sötét oldalát. A megbízhatóságot alapvetően a lelkiismeretesség, az érzelmi stabilitás és az emberközeliség skáláin mérik, de a banki csalás valószínűségének megállapításához még egy sor, munkakörre jellemző változót kell figyelembe venni. Tovább árnyalja a képet, amikor egyes tulajdonságok, melyek a visszaélést is nagyban segíthetik – például a kockázatvállalás, a feladatközpontúság és a lobbanékonyság – bizonyos munkakörökben kifejezett elvárások.

„Az egyes személyiségjegyekhez tartozó értékeket és ezek kombinációit egy számítógépes modell dolgozza fel, ami megadja a banki alkalmazott jövőbeli viselkedését és személyes kockázati szintjét” – vázolja a rendszer működését az Assessment Systems International szakértője. – „Ma egy pénzintézeti visszaélést előrejelző módszer körülbelül egy tucat változóval már 90 százalékos pontosságú előrejelzést képes adni. Ehhez persze szükséges az, hogy a személyiségtesztek kiértékelése valós, friss normákhoz igazodjon, de nem árt a feddhetetlen és bizonyított elkövetői mintákkal való egybevetés tapasztalata sem.”

Fehér Zsolt állítja: a banki folyamatok tisztaságának feltételei Magyarországon adottak, hiszen léteznek a megfelelő szabályzatok és továbbképzések. Azonban az emberi tényezővel, ezen belül a személyiséggel csak kevés vállalatnál számolnak, pedig ez határozza meg az egyén jövőbeli viselkedését. A munkaadó, ha ezzel tisztában van, megelőzheti a káros és károkozó magatartásformák, mint például a munkakerülés, késés, lopás, adatokkal való visszaélés, munkahelyi alkoholfogyasztás vagy a trükkös kimutatások megjelenését.

A válság hatására a banki csalások visszaszorítása terén az utóbbi években komoly váltás zajlott le. A visszaéléseket utólag feltáró belső ügyosztályok feladatát a világon egyre több banknál, biztosítónál és más, ügynökhálózattal rendelkező pénzintézetnél veszi át vagy egészíti ki a független szakértők által kidolgozott személyiség-alapú előrejelzés. Az új tudástól a pénzintézetek elsősorban a banki csalások által okozott kár csökkentését, ügyfeleik biztonságának és biztonságérzetének növekedését, valamint jó hírnevük megőrzését várják, a munkaerőköltségek növelése nélkül.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.