Kisöpörték az akciós árukészletet a boltokból
A tengerentúlon szokásosan a csütörtöki, Hálaadás Napját követő "Fekete Pénteken" indul a karácsonyi roham, az amerikaiak a kiadós pulykavacsorát a bevásárlókocsi tologatásával, mint zsírégető testmozgással vezetik le.
A ShopperTrak RCT kutatócég első összesítései szerint a Fekete Pénteken a tavalyinál 3 százalékkal többet, 10,6 milliárd dollárt hagytak a boltokban az amerikaiak, gyakorlatilag minden mozdíthatót elvittek a boltokból, amire rá volt aggatva az "akciós" címke. Vagyis a minden eddigieknél agresszívebb árcsökkentési hullámmal a kereskedők sokkal többet nem tudtak elérni, minthogy kisöpörték a leértékelt árukat a raktárból. A bevett kereskedői praktika, miszerint az egycentes zsemlével becsalogatom a vásárlót a boltba, s ha már itt van, akkor megveszi a húszdolláros szűzpecsenyét is, ezúttal nem nagyon jött be, az kétszámjegyű forgalomnövekedésel járt volna. A helyszíni tudósításokból kiderült, hogy már az amerikai vásárló is kezd tudatosabbá válni, ahogy az egyre vékonyodó pénztárcája - pontosabban hitelkerete - gondolkodásra, óvatosságra készteti.
Ez a megfontoltság persze nehezen érvényesülhet, amikor rendre 70 százalékos leértékeléssel találja magát szembe a vásárló. A Best Buy áruházláncban a 379 dolláros Toshiba notebookra például 109 dolláros árcímkét akasztottak, a Gap ruházati boltjaiban pedig a leértékelt pulóvert a kettőt egy áráért technikával kínálták a vásárlóknak. Nemhiába: az általában kifejezetten a „Fekete Péntekre" időzített egynapos hiperakciókkal hamar kisöpörték az árukészlet egy részét.
A roham néhány elemzőt is magával ragadott. A Bloombergnek nyilatkozó Jay McIntosh, a Consumer Foresight tanácsadócég elnöke a tömeg láttán optimizmussal tekint a jövőbe, szerinte a 2 százalékos forgalomnövekedés meglehet az idén, legalábbis a tavalyi szinthez képest. A szakértők zöme azért pesszimizmus hatja át: úgy vélik az utóbbi hat év legrosszabb szezonja előtt állunk. Az International Council of Shopping Centers, New York-i kutatócég szerint a november-decemberi költés legfeljebb egy százalékkal haladhatja meg a tavaly ilyenkor mértet.
A fogas kérdés az, hogy a következő négy hétre mennyi mozgásterük marad a kereskedőknek, hiszen a beszerzési ár alá mégsem vihetik a teljes áruválasztékot. Már csak azért sem, mert ebben az időszakban söpörik be teljes éves nyereségük mintegy harmadát. Mivel az amerikai lakossági fogyasztás a gazdasági növekedés hajtóereje - annak több mint kétharmadát adva -, a mostani költekezés egyfajta fokmérő is lesz arra vonatkozóan, mennyire mély recesszióba süllyed az Egyesült Államok a következő időszakban.
Mindenesetre a Davidowitz & Associates tanácsadócégnél úgy látják, a munkahelyéért, családja jövőjéért aggódó átlagfogyasztót nem tudják elvakítani az árcédulák, bármilyen mutatósak is legyenek. Erre rímel a Gallup felmérése is, amely szerint az önálló keresettel rendelkezők az idén átlagosan 616 dollárt költenek karácsonyi ajándékokra, ez 29 százalékkal marad el a tavalyi adattól.
Az idei karácsony tehát az áldozatokról szól és nem csak anyagi értelemben. Az eszement tömeg - amit az első a magyarországi Electro World áruházak megnyitásakor tapasztalt csődülethez lehet hasonlítani -, halálra taposott egy a rendet fenntartani kívánó szerencsétlen biztonsági őrt a Wal-Mart Long Island-i áruházánál. A Toys R Us egyik kaliforniai játékáruházában két vásárló keveredett szóváltásba, melynek végén pisztolyaikat előkapva rendezték a vitát. Egyikük sem élte túl a párbajt. A Wal-Martnál kialakuló tumultus egyébként nem véletlen: a cég nagy forgalom-alacsony haszonkulcs árpolitikájának köszönhető. A világ legnagyobb kiskereskedelmi lánca volt az egyetlen az ágazatnak a New York-i tőzsdén jegyzett vállalatai közül, amely növelni tudta árfolyamát az idén, részvényei 18 százalékkal érnek többet most, mint január elején. Szerencsére nem következett be tragédia a Macy's Brooklyn-i áruházánál, amelyet a nyitáskor ötezren rohamoztak meg.
A roham szombaton szerényebb méreteket öltött, áldozatokról ezúttal nem szólnak a jelentések.