Kínos kudarc a Nemzeti Mobilfizetés első akciója
Kínos fiaskóval indult a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. Az állami cég, amelyet a közszolgáltatások mobil fizetésének lebonyolítására hoztak létre az erről szóló törvény alapján (s amelynek az eredeti tervek és törvényi rendelkezés szerint idén januárban már meg kellett volna kezdenie a szolgáltatást), online sajtótájékoztatóval kívánt bemutatkozni a nyilvánosság előtt. A virtuális tájékoztatóra tegnapig kellett regisztrálniuk az újságíróknak.
A ma 11 órára meghirdetett esemény el is maradt, meg nem is. Több mint 15 perces késéssel indult el az a YouTube videó, amelyen Börzsei Tibor vezérigazgató arról beszélt: egyszerűbb szolgáltatásokat kínálnak, és nyár végén indulnak a mobil parkolás és az autópálya-matrica vásárlás lehetővé tételével. Hogy a szolgáltatás olcsóbb is legyen, mint a jelenleg használt rendszerek, azt csak középtávú célként említette. A cég szolgáltatás-fejlesztési vezetője elmondta: szeretnék, ha a külföldi számokról is működne a rendszer.
Ez utóbbi valóban újdonság lenne, de hogy a cég milyen újításokat hoz majd be a piacra, amelyen egyébként monopóliumot élvez, azt nem tudtuk meg, ugyanis a kérdésfeltétel technikailag nem működött. A kérdés-válasz részt ugyanis egy - a jelek szerint - egyszerű chat programmal kívánta lebonyolítani a cég. Az ügyetlenül felállított rendszer nem működött, a beírások nem jelentek meg, és a frissítéssel is problémák voltak. Egyetlen beírt kérdésre sem érkezett válasz, lapunk munkatársa csak a saját beírásait látta, de sokszor még azokat sem.
Végül, a kezdés után 37 perccel a következő üzenet jelent meg a képernyőn: Tisztelt Újságírók és Szerkesztők! A film megtekintését követően kérdéseiket várjuk a sajto@nemzetimobilfizetes.hu címre, amit azonnal megválaszolunk. A kis kellemetlenség miatt szíves elnézésüket kérjük! Reméljük, a szolgáltatások élesben ennél flottabbul működnek majd, vagy ha mégsem, az ügyfeleket ért kellemetlenség megítéléséhez másként viszonyul majd az állami cég.
Időközben a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. válaszolt írásban feltett kérdéseinkre. A rendszer szeptember harmincadikán indul majd, elindulásától biztosítja a parkolás és az autópálya-használat mobilfizetését, igazodva a közszolgáltatások ellátásával szembeni kritériumokhoz, az ország egész területén, minden fizető parkolási övezetben egységes platformon keresztül. Ez azt jelenti, hogy tulajdonképpen bárki, aki mobillal szeretne parkolni vagy autópálya-használati díjat fizetni, a Nemzeti Mobilfizetési Rendszer elindulásának pillanatától egyetlen felhasználói kaput kell használnia.
A következő fejlesztési fázisban, 2014-2017 között a többi közlekedési közszolgáltatás, tehát a városi, helyközi és vasúti közösségi közlekedés szolgáltatásai is elérhetőek lesznek a Nemzeti Mobilfizetési Rendszeren keresztül. – Ezzel Magyarországon egy intelligens és példaértékű modellt valósítunk meg, amely valóban a közlekedők érdekeit szolgálja azzal, hogy megkönnyíti mindennapjaikat – válaszolta írásban feltett kérdésünkre a vezérigazgató.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy jövőre bármilyen tömegközlekedési eszközre lehet váltani jegyet mobillal, sorban állás nélkül. Ugyanakkor, idén új szolgáltatást még nem vezetnek be. A jelenlegi mobilfizetéssel foglalkozó rendszerek a cég tájékoztatása szerint nem szűnnek meg, hanem viszonteladóként működhetnek tovább – feltéve, hogy ez is megéri nekik.
Az állami rendszer ugyanakkor nem lesz olcsóbb a felhasználóknak, legalábbis egyelőre. A vezérigazgató is csak távlatokban tartja lehetségesnek a mobil fizetésért fizetendő díjak csökkenését. Ami nem is csoda, hiszen a cég a hírek szerint új rendszereket fejleszt, amelyek költségét ki kell termelni. – Abban bízunk, hogy olyan fejlesztéseket tudunk végrehajtani, amelyek növelik az ügyfelek és a tranzakciók számát, így csökkenthetőek lesznek az árak. Ez azonban valóban távlati cél, jelenleg az a fontos, hogy ne növekedjenek költségek – írják.
A cég a közbeszerzési eljárások előtt áll, így egyelőre nem tudtak megválaszolni azt a kérdésünket, mennyit fordítanak idén fejlesztésekre, s azt sem, mekkora működési költséggel dolgoznak, hiszen az üzleti tervük is csak véglegesítés előtt áll. Az állami cég jelenleg tíz munkatársat foglalkoztat.