Fidesz-alapító került a MÁV élére
A Népszabadság információinak megfelelően Hónig Péter közlekedési miniszter Andrási Miklóst, a Grid Zrt. igazgatóját nevezte ki a MÁV Zrt. igazgatósága elnökének, későbbiekben elnök-vezérigazgatójának, Antali Károly kabinetfőnököt pedig a közösségi közlekedés átalakításának stratégiájáért felelős miniszteri biztosnak.
Hónig Péter szerdán újságíróknak elmondta: nincs arról szó, hogy Heinczinger István, a jelenlegi vezérigazgató elveszítette volna a bizalmat. Az adófizetőknek évente 280 milliárdba kerül a MÁV fenntartása, ebből szeretne az állam jövőre 40 milliárdot lefaragni.
A miniszter kitért arra, hogy a közösségi közlekedést, elsősorban a MÁV-ot át kell alakítani. Jelenleg a közösségi közlekedés - a MÁV és a Volán - állami finanszírozása 280 milliárd forintba kerül évente, és az IMF-fel kötött megállapodás alapján 2010-ben 40 milliárd forintot kell ebből megtakarítani.
Hónig Péter közölte: a közösségi közlekedés átalakításával a cél a MÁV-csoport finanszírozhatóságának megteremtése, az állami pénzből finanszírozott Volán és vasúti közlekedés párhuzamosságának megszüntetése, a közösségi közlekedés társadalmi elismertségének visszaszerzése, a bizalom megteremtése, a piaci szemlélet kialakítása.Fidesz-alapító a MÁV élén
A 46 éves közgazdász Andrási Miklós a Fidesz alapító tagja, a vasúttal eddig legfeljebb utasként lehetett dolga. Pályafutását a Pricewaterhouse-nál kezdte, majd több brókercéget is irányított. Karrierje a Fidesz-kormány alatt ívelt még feljebb: az ÁPV Rt., a Szerencsejáték Rt. és az MVM vezérigazgató-helyettesi posztját is betöltötte, ezenfelül beválasztották a Mol igazgatóságába. Andrási 2003 óta saját vállalkozását irányítja: résztulajdonosa a Budán, a Feneketlen-tónál működő Park Teniszklubnak - továbbá a Magyar Bridzs Szövetség alelnöke.
A bennfentesek szerint a kiválasztásnál fontos szempont volt, hogy tapasztalatait a kormányoldalon éppúgy elismerik, mint a parlamenti ellenzék padsoraiban. A MÁV új elnök-vezérigazgatójára olyan feladatok várnak ugyanis, amelyeket a legnagyobb ellenzéki párt és a VDSZSZ folyamatosan bírál, a mamutvállalat átformálása viszont átnyúlik a következő kormányzati ciklusra. Jelenleg a legfontosabb feladat a MÁV-csoportot irányító MÁV Zrt. szétszedése, illetve a hagyatékán működő cégek irányítása lesz. A megalakuló MÁV Vagyonhasznosító Zrt.-nél például az állami vasút nagy értékű ingatlanjainak hasznosítását, illetve egyes vállalkozásainak értékesítését felügyeli majd. Andrásinak ezenfelül megoldást kell találnia a vasúti személyszállítás költségeinek lefaragására, szolgáltatásainak racionalizálására és színvonalasabbá tételére is.