Kínai kézbe kerülhet a MÁV?

A Financial Times blogistája szerint Kína egyebek mellett a magyar vasúttársaságon keresztül próbálhat meg hídfőt szerezni az európai közlekedési infrastruktúra piacán - írja a Napi Gazdaság.

Magyarország jelentős sikerként könyvelheti el, hogy Ven Csia-pao kínai miniszterelnök ötnapos európai körútján útba ejti Budapestet - olvasható a Financial Times (FT) blogszekciójának egyik írásában, amelyet a Napi Gazdaság ismertetett. Orban Viktor kormányfő mérföldkőként értékelheti ezt a diplomáciai sikert a magyar-kínai viszony fejlődésében, ami tovább erősíti a két ország jól alakuló gazdasági kapcsolatait. Bár Magyarország uniós elnöki státusa indokot ad Vennek arra, hogy a kisebb EU-tagok közül miért éppen ezt az országot keresi fel, a budapesti diplomácia igyekszik hangsúlyozni, hogy nem uniós eseményről, hanem kétoldalú találkozóról van szó.

A kínai kormányfő látogatását számos magyar kormány korábbi erőfeszítései előzték meg, amelyek célja a kínai kapcsolat erősítése volt, és úgy tűnik Peking is lát fantáziát az országban mint jó befektetési célpontban. Orbán Viktor a múlt hónapban a sanghaji expó zárásakor már találkozott kínai kollégájával, ugyanakkor a számos pekingi utazást lebonyolító Fellegi Tamás fejlesztési miniszter tűnik a magyar kormány Kína-felelősének.

Az erőfeszítések látványos eredményeket hoztak: a távközlési hálózati rendszerekkel foglalkozó Huawei óriáscég ellátóközpontot hozott létre Magyarországon és tevékenysége bővítésére készül, a Wanhua megvásárolta a Borsodchemet és a kínai-magyar külkereskedelem értéke tavaly 28 százalékkal, közel kilencmilliárd dollárra nőtt az egy évvel korábbihoz képest.

A kérdés az, mi lehet a kínaiak bevásárlási listáján a következő tétel? A magyar fél a melléhez szorította a lapjait, de az FT beyondbrics néven író blogistájának van egy tippje: a ramaty állapotban lévő magyar vasút mutathat kívánatos célpontot a pekingi vezetésnek. A lehetőségről nyíltan szó volt Fellegi decemberi kínai látogatását, majd áprilisban a MÁV vezérigazgatója írt alá együttműködési megállapodást a kínai vasútépítési céggel, amely technológiai, építési és pénzügyi támogatást ígért a magyar vasút modernizálásához.

Kína eddigi legjelentősebb betörési kísérlete a feltörekvő európai országok infrastruktúra-fejlesztési piacára az egyik lengyelországi autópálya-szakasz építési jogának elnyerése volt, ám ez a héten csúfos kudarcot vallott. A cég az alacsony árral nyert, ám úgy tűnik elszámolta magát, ugyanis nem tudott fizetni beszállítóinak, amelyek csődeljárást kezdeményeztek ellene. Az ügy azért nagyon kínos, mert az autópályának a 2012-es lengyel-ukrán foci Európa-bajnokságig el kellene készülnie.

A rossz tapasztalat azonban nem kell, hogy elvegye a magyarok vagy a régió bármely más országának kedvét attól, hogy a kínaiakkal üzleteljenek, mivel brutális versenyben állnak egymással a külföldi tőkebefektetések elnyeréséért. Ven látogatásának megszerzésével Magyarország lépéselőnyt szerzett szomszédaival szemben, és nem valószínű, hogy veszni hagyja ezt a lehetőséget - véli beyondbrics.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.